صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۲۰۳۷۷

پرده برداری از مهندسی انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا

ساختار کالج الکترال در ایالات متحده، به طور ذاتی یکی از نمادهای تقلب و مهندسی انتخابات در این کشور محسوب می شود، چنانچه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 ، بوش پسر علی رغم کسب آرای عمومی کمتر در مقابل ال گور پیروز شد و با کاخ سفید راه پیدا کرد
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / حنیف غفاری
ساختار کالج الکترال در ایالات متحده، به طور ذاتی یکی از نمادهای تقلب و مهندسی انتخابات در این کشور محسوب می شود، چنانچه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 ، بوش پسر علی رغم کسب آرای عمومی کمتر در مقابل ال گور پیروز شد و با کاخ سفید راه پیدا کرد. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 نیز ترامپ نسبت به نامزد رقیب خود یعنی هیلاری کلینتون 3 میلیون رای کمتر در کل آمریکا  کسب کرد اما در نهایت با استناد به پیروزی  ایالتی در برخی ایالات خاکستری مانند پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین و فلوریدا به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد. با همه این اوصاف،تقلب و مهندسی انتخابات در آمریکا، معطوف و محدود  به انتخابات سراسری این کشور نمی شود!
تقلب بزرگ دموکراتها در ایالت آیووا
آنچه مسلم است اینکه در انتخاباتهای درون حزبی دموکراتها و جمهوریخواه در آمریکا نیز به وفور شاهد تقلب و دخالت چهره های سرشناس و قدرتمند این دو حزب در آرای مردم هستیم. آنچه اخیرا در ایالت کوچک اما تعیین کننده "آیووا" رخ داد، نمادی از تقلب آشکار در انتخابات درون حزبی دموکراتهاست. در این انتخابانت، برنی  سندرز سناتور ایالت ورمونت  علی رغم کسب آرای بیشتر نسبت به سایر نامزدهای حزب دموکرات، در این انتخابات مقام نخست را کسب نکرد! "برنی سندرز" به لحاظ تعداد آرای عمومی، با ۴۵،۸۲۹ رأی در مقام نخست قرار گرفت، اما از آنجا که "اراده نمایندگان ویژه حزب دموکرات  " به جای "تعداد آرای مردمی" تعیین کننده نتیجه نهایی انتخابات در آیووا و دیگر ایالات آمریکا می باشد، "پته بوته جج" با کسب ۴۳،۱۹۵ رأی و به واسطه حمایت بیشتری که از سوی"وکلای انتخاباتی" تعیین شده از سوی حزب دموکرات کسب کرد، به عنوان پیروز انتخابات معرفی شد!
مخالفان سندرز : از اوباما تا هیلاری کلینتون
به عبارت بهتر، سران حزب دموکرات در عمل اذعان کرده اند که برنی سندرز علی رغم کسب 3هزار رای بیشتری نسبت به بوته جج، در انتخابات رای نخست را کسب نکرده و به جایگاه دوم تنزل پیدا کرده است! بدون شک، بخش مهمی از آنچه اخیرا در ایالت آیووا در آمریکا گذشت، انعکاسی از اراده سران حزب دموکرات برای جلوگیری از پیروزی برنی سندرز است. برنی سندرز دشمنان زیادی در حزب دموکرات دارد که از جمله آنها، می توان به باراک اوباما و هیلاری کلینتون اشاره کرد. در این میان، نمی توان از نقش منفی باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا به سادگی عبور کرد! اوباما در حقیقت از کسانی است که سعی دارد به هر نحو ممکن مانع از پیروزی سندرز در انتخابات درون حزبی شود. او ، به صورت مشخص حامی جو بایدن معاون خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 است. در اوایل آذرماه امسال و در حالی که اقبال عمومی رای دهندگان دموکرات به برنی سندرز در نظرسنجی های سراسری و ایالتی روز به روز بیشتر افزایش می یافت، اوباما به نزدیکان خود وعده داد که مانع از پیروزی نهایی سندرز در انتخابات شود. متعاقب انتشار اولیه این خبر و  بازنشر گسترده آن توسط دیگر رسانه های آمریکایی، اوباما واکنشی نسبت به آن نشان نداد و به نوعی مخالفت علنی خود را سندرز را تایید کرد.
هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 نیز از اصلی ترین مخالفان پیروزی سندرز در رقابتهای درون حزبی این حزب است. نباید فراموش کرد که اگرچه هیلاری کلینتون مستقیما در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 حضور ندارد، اما همچنان نفوذ زیادی در میان نمایندگان ویژه یا همان سوپردلیگیتهای حزب دموکرات دارد. بازخوانی پرونده انتخابات درون حزبی دموکراتها در سال 2016 به خوبی نشان می دهد که هیلاری کلینتون چگونه توانست در برابر سندرز در آن انتخابات جنجالی پیروز شود! واقعیت امر این است که پیروزی کلینتون و شکست سندرز در انتخابات 4 سال قبل، معلول تقلب سازمان یافته سران حزب دموکرات به سود کلینتون بود. در این میان قلب آشکار سران حزب دموکرات  در انتخابات درون حزبی ایالت نیویورک در سال ۲۰۱۶ (که منجر به محروم شدن تعداد زیادی از طرفداران سندرز از رای دادن شد)، به همراه مجموعه ای از تخلفات انتخاباتی در ایالت آیووا و... و در نهایت، حمایت مطلق سوپر دلیگیت ها از هیلاری کلینتون سبب شد تا مسیر پیروزی وزیر خارجه سابق آمریکا در رقابت های درون حزبی هموار شود. به عبارت بهتر، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی نیز سندرز نمایش خوب و سرسختانه ای در برابر هیلاری کلینتون رقیب اصلی دموکرات خود داشت اما در نهایت، لابی گری های پشت پرده سران حزب دموکرات و سوپر دلیگیت ها به سود هیلاری کلینتون سبب شد تا سندرز عملا نتواند به دور پایانی رقابت های انتخابات ریاست جمهوری راه پیدا کند.
تکرار تقلب دموکراتها علیه سندرز
متعاقب افشای ایمیلهای هیلاری کلینتون، محرز شد که وی و سران حزب دموکرات در رقابتهای درون حزبی با یکدیگر بر سر شکست سندرز و جلوگیری از راهیابی وی به دور نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 تبانی کرده اند. افشای این ایمیلها، منجر به خشم و نفرت بسیاری از طرفداران برنی سندرز از هیلاری کلینتون شد، تا جایی که برخی از آنها نه تنها علی رغم تاکید سندرز حاضر نشدند آرای خود را به سود نامزد نهایی حزب دموکرات به گردش در آورند، بلکه سبد رای ترامپ را در برخی ایالات کلیدی و خاکستری در آمریکا تقویت کردند. اکثر تحلیلگران مسائل انتخاباتی آمریکا بر این باورند که یکی از اصلی ترین عوامل شکست هیلاری کلینتون، به گردش در آمدن آرای برخی طرفداران سندرز به سود ترامپ بوده است. نکته جالب توجه اینکه هیلاری کلینتون اخیرا در خصوص اعلام حمایت خود از برنی سندرز ( در صورت پیروزی نهایی وی در انتخابات درون حزبی دموکراتها و راهیابی وی به مرحله پایاتی) ابراز تردید کرده است! با این حال پس از ابراز خشم طرفداران سندرز از هیلاری کلینتون، وی سعی کرد سخنان خود را اصلاح کند .  
در هر حال، انتخابات اخیر در ایالت آیووا و نحوه اطلاع رسانی نتایج آن به ضرر سندرز از سوی سران حزب دموکرات نشان داد که بار دیگر این حزب، برای جلوگیری از پیروزی نهایی برنی سندرز وارد عمل شده است. به نظر می رسد اگر این بار سوپردلیگیت ها و شخصیت های با نفوذ در حزب دموکرات بخواهند به سود بایدن وارد عمل شده و زمینه را برای پیروزی وی فراهم سازند، سندرز سکوت خود را در بحبوحه برگزاری رقابت های انتخابات درون حزبی دموکرات ها بشکند. در این صورت حزب دموکرات با بحران سختی در انتخابات مواجه شده و بار دیگر، شانس پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 تقویت خواهد شد.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات