صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۲۰۲۴۳

تابلوی سیاسی 16 بهمن 1398

خودزنی دموکراتیک / کشته شده های هواپیمای امریکایی / شفافیت مالی انتخابات و ...

تابلوی سیاسی 16 بهمن 1398     تابلوی سیاسی 16 بهمن 1398  

 

آموزش تحلیل سیاسی/   مهمترین کار جمهوری اسلامی

مهم‌ترین کار اصولی‌ای که انقلاب کرده است، تبدیل نظام طاغوت‌سالار به نظام مردم‌سالار است؛ این مهم‌ترین کاری است که انقلاب کرده است؛ آن هم با الهام از تعالیم اسلامی، نه با مکتبهای این نظریه‌پرداز و آن نظریه‌پرداز و نقصها و معارضاتی که در حرفهایشان هست؛ نه، با الهام از اسلام، با الهام از قرآن. نظام الهی در مقابل نظام طاغوتی است و جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی، نظام الهی را معنا کرد به نظام مردم‌سالاری دینی؛ جمهوری اسلامی یعنی این؛ تبدیل کرد نظام طاغوتی را به نظام مردم‌سالار؛ این مهم‌ترین کار است.29/11/96

 انقلاب شفابخش مشکلات

کیهان: بر اساس آمار بانک جهانی ۴۶ درصد مردم ایران در سال 56 زیر خط فقر بودند و بسیاری از خانواده‌ها برای تامین یک وعده غذایی در شبانه‌روز مشکل داشتند. این وضع بغرنج در حالی بود که رژیم ستمشاهی دست و دل‌بازی‌ها فراوانی در قبال خارجی‌ها داشت که فقط در یک نمونه طبق گزارش وزارت خارجه انگلیس بین سال‌های 54 تا 56 دولت ایران 2/1 میلیارد دلار کمک بلاعوض به فرانسه و 800 میلیون دلار به انگلیس داشته است! در حوزه گازرسانی پیش از پيروزي انقلاب تنها پنج شهر کشور از نعمت گاز برخوردار بودند و در زمینه برق‌رسانی هم تنها 3/1ميليون مشترك برق- اعم از خانگي، عمومي، صنعتي و كشاورزي- وجود داشت،اما با وقوع انقلاب اسلامی و با وجود مشکلات و مصائب فراوان ناشی از جنگ تحمیلی و تحریم‌های متعدد و... شاهد پیشرفت‌های مختلفی بوده‌ایم که بخش اندکی از آن شامل: ۶ برابر شدن راه‌های کشور، افزایش راه‌های اصلی و فرعی کشور از ۳۶ هزار کیلومتر به بیش از ۲۱۰ هزار کیلومتر،۲۰ برابر شدن ظرفیت بنادر کشور، ۳۰ برابر شدن سدهای مخزنی کشور از ۱۳ سد به حدود۴۰۰ سد بزرگ در سال ۱۳۹۵، ۱۴ برابر شدن تولید برق کشور، و برق‌دار شدن 9/99 درصد روستاها، افزایش سهم گاز در سبد انرژی کشور از یک درصد در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به ۷۲ درصد، ۵۷ برابر شدن صادرات غیرنفتی،۳۰ برابر شدن تولید محصولات پتروشیمی، ۲۴ برابر شدن تولید فولاد خام و... همچنین نرخ رشد اقتصادی که در سال ۱۳۵۶، حدود 3/7- درصد بود، در سال ۱۳۹۵ به 5/4 درصد رسید که بیانگر آن است که سرعت پیشرفت اقتصادی در سال‌های بعد از انقلاب به مراتب بیشتر از سال ۵۶ بوده است. شاید عده‌ای در مقابل بیان پیشرفت‌های چشمگیر انقلاب اسلامی در چهار دهه اخیر مدعی شوند که اگر این انقلاب هم رخ نمی‌داد باز این پیشرفت‌ها صورت می‌گرفت. این در حالی است که اولا این رژیم اگر واقعاً قصد توسعه و پیشرفت ایران را داشت بیش از پنج دهه زمان داشت تا با بهره‌گیری از درآمدهای بالای نفتی (فروش بیش از چند میلیون بشکه در روز) این قصد را تحقق بخشد در حالی که نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه شاه و همسرش حتی در حین فرار از کشور نیز دست به سرقتی بزرگ از دارایی‌های ملت ایران زدند و در دی‌ماه 57 بیش از ۳۵ میلیارد دلار از پول این مردم و ۳۸۴ چمدان طلا و جواهرات و عتیقه را از کشور خارج کردند! ثانیا مقایسه وضعیت ایران با کشورهای مشابه نظیر مصر نشان می‌دهد اگر انقلاب اسلامی در اینجا رخ نمی‌داد در خوشبینانه‌ترین حالت، کشور ما شرایطی نظیر وضعیت امروز مصر را داشت که فقط به‌عنوان نمونه، آمار تکان‌دهنده فقر و بی‌خانمانی در این کشور حاکی از زندگی بیش از 5 میلیون شهروند مصری فاقد مسکن در گورستان‌ها و در کنار مردگان است.

سفارش خرید 200 میلیون ماسک نانو ایرانی از سوی کشورهای خارجی برای مقابله با کرونا

فارس: سعید سرکار،دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو  در برنامه تلویزیونی پایش از سفارش ماسک‌های نانو ایرانی خبر داد و گفت: با شیوع ویروس کرونا در جهان، بسیاری از کشورها به دنبال خرید و ذخیره ماسک هستند از این رو تقاضا برای ماسک در جهان به شدت افزایش یافته است. در حال حاضر تقاضا برای ۲۰۰ میلیون ماسک نانو ایرانی وجود دارد.

سرکار افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از نادر کشورهای دارای توانمندی تولید ماسک‌های۹۵ N است، این ماسک‌ها می‌توانند ذرات باکتری و ویروس را مهار کنند. این در حالی است که ماسک‌های معمولی موجود در بازار در برابر ویروس و باکتری همانند دروازه بوده و این عوامل بیماری‌زا به راحتی از این ماسک‌ها عبور می‌کنند.

وی درباره شرایط موجود در بازار بین‌المللی ماسک‌های نانو اظهارداشت: چین یکی از تولیدکنندگان ماسک نانو است هرچند که تعدادی از تجهیزات خط تولید این ماسک‌ها را از ایران خریداری کرده است. ۸ یا ۹ سال قبل ما برای خرید تجهیزات تولید نانوالیاف به یکی از شرکت‌های اروپا مراجعه کردیم که به دلیل تحریم این دستگاه را به ما نفروختند. در نتیجه تصمیم برای ساخت این تجهیزات در داخل کشور گرفته و در نهایت این تجهیزات به تولید رسیدند. چند سال قبل یک شرکت کره‌ای که تصمیم به خرید تجهیزات تولید نانوالیاف از همان شرکت اروپایی را داشت به دلیل عملکرد مناسب و قیمت پایین‌تر، دستگاه تولید نانوالیاف ایرانی را به قیمت ۳۵۰ هزار دلار خریداری کرد در حالی که نمونه اروپا این دستگاه یک میلیون یورو قیمت داشت.دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو ادامه داد: پس از آنکه چینی‌ها متوجه شدند که کره‌ای‌ها دستگاه تولید نانوالیاف ایرانی خریداری کرده‌اند، 10 دستگاه از این تجهیزات را سفارش دادند که در حال حاضر ۷ دستگاه در چین نصب شده و در حال کار است. عملکرد این تجهیزات تولید نانوالیاف به گونه‌ای است که در حال حاضر از اروپا نیز سفارش‌هایی برای خرید دریافت کرده‌ایم.

17 شخصیت مهم آمریکایی در سرنگونی هواپیما کشته شده‌اند

خبرگزاری تسنیم: پس از گذشت هشت روز از سرنگونی هواپیمای نظامی آمریکایی در ولایت «غزنی» افغانستان و علی‌رغم تلاش کاخ سفید برای پوشیده نگه داشتن هلاکت مقامات امنیتی آمریکایی در این ماجرا، بالاخره مشخص شد که «مایک آندریا» و 17 سرکرده ارشد امنیتی دولت واشنگتن بر اثر سرنگونی این هواپیما، به هلاکت رسیده‌اند.برخی منابع افغانستانی گفتند که «مایکل دی‌‌آندرا» مشهور به «آیت‌الله مایک»، که ریاست عملیات‌ مخفی سیا در امور ایران را به عهده داشت، در سقوط این هواپیما به هلاکت رسیده است. گفته می‌شود که دی آندرا از طراحان عملیات ترور سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» بوده است.منابع آگاه در افغانستان به خبرنگار تسنیم گفتند، این هواپیما حامل دست‌کم 18 نفر از مقامات آمریکا بوده و حتی فردی در این هواپیما حضور داشته که رده و جایگاه وی از لحاظ امنیتی‌، بالاتر از دی آندرا بوده است. منابع مذکور نام این مقام آمریکایی را ذکر نکردند.علی‌رغم اینکه شمار زیادی از رسانه‌های بین‌المللی، از جمله مجله «تایم»، روزنامه «ایندیپندنت»، روزنامه «دیلی‌میل»، «میدل‌ایست‌آی» و... با استناد به یک منبع اصلی (وترنزتودی)، خبر کشته شدن دی آندرا را منتشر کرده‌اند، اما مقامات آمریکایی از اظهارنظر صریح درباره وضعیت او خودداری می‌کنند. مجله تایم در گزارش روز جمعه خود نوشته است: «سیا از اظهارنظر درباره اینکه آیا دی‌‌آندرا از جمله مسافران این هواپیما بوده، خودداری کرده است».این نوع شواهد وقتی در کنار نحوه رفتار دولت «دونالد ترامپ» بعد از انتقام موشکی ایران قرار می‌گیرند، احتمال کشته شدن دی‌آندرا را قوت می‌بخشند.

 

تصمیم شورای عالی سیاست ‌گذاری اصلاح طلبان درباره لیست تهران

خراسان: جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان شامگاه دیروز برگزار و در این جلسه تاکید شد که اصلاح‌طلبان لیست واحد انتخاباتی ارائه نمی‌دهند و قرار شد احزاب اصلاح‌طلب جداگانه لیست‌های انتخاباتی خود را ارائه کنند. براساس این گزارش جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان به ریاست محمدرضا عارف رئیس این شورا به منظور آخرین تصمیم‌گیری برای نحوه ورود به انتخابات برگزار شد. این جلسه فوق‌العاده نخست قرار بود روز چهارشنبه یعنی امروز برگزار شود اما به دلیل فشار برخی از اعضای حزب اتحاد ملت ایران جلسه دیشب برگزار شده است. در این جلسه درباره آخرین وضعیت اصلاح‌طلبان بحث و تبادل نظر و در نهایت تصمیم گرفته شد که شورای عالی اصلاح‌طلبان برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران لیست واحدی ارائه ندهد. در این جلسه به احزاب اصلاح‌طلب اختیار داده شد تا با عنوان حزب خود به دادن لیست و فعالیت انتخاباتی بپردازند.

زمان معرفی کاندیداهای استانی شورای ائتلاف

مشرق: نور الدین قدیمی معاون امور استان‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، درباره آخرین وضعیت نظرسنجی کاندیداهای مورد حمایت شورای ائتلاف در استان های مختلف، گفت: نظر سنجی در همه استان‌ها و برای کاندیداهای معرفی شده از همه حوزه ها به اتمام رسید.وی با اشاره به اینکه تا این لحظه نتیجه نظرسنجی در همه حوزه ها مشخص شده است، افزود: نتیجه نظرسنجی ها که در چندین محور انجام شده است به صورت مکتوب و در جزوات 30 الی 35 صفحه ای جمع‌بندی و به کلیه استان‌ها ارسال شده است.معاون استان های شورای ائتلاف با اشاره به اینکه هر کدام از کاندیداهای جریان انقلاب که بیشترین رای را از نظر مردمی کسب کرده باشند به عنوان کاندیدای نهایی جریان انقلاب معرفی خواهند شد تصریح کرد: تا به این لحظه حدود 50 حوزه کاندیداهای خود را معرفی کرده اند و پیش بینی می شود، تا پایان هفته جاری کار بررسی و معرفی نامزدها در باقی استان‌ها نیز به پایان برسد

انتخابات ایران در اتاق مالی شیشه‌ای

جوان: در نهایت پس از یک فراز و نشیب طولانی طرح شفاف سازی منابع مالی انتخابات با ابلاغیه روز گذشته رئیس‌جمهور جنبه اجرایی پیدا کرده و حالا وزارت کشور موظف است آن را در جریان انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی اجرا کند. این قانون را می‌توان اولین سند حاکمیتی دانست که به طور دقیق وارد حوزه منابع مالی نامزد‌های انتخاباتی شده و آنان را موظف می‌کند که این منابع را در قالب گزارش‌ها و جمع‌بندی‌های دقیق به هیئت عالی نظارت بر انتخابات اعلام کند. نکته مهم این است که زیرساخت‌های لازم در حوزه پولی و بانکی برای نظارت بر جریان وجوه به صورت کاملاً سیستماتیک فراهم است، به عنوان مثال هم اکنون با ابلاغ قوانین مرتبط با مبارزه با پولشویی شبکه بانکی موظف به شناسایی منشأ پول‌های جابه‌جا شده با ارقام بالاست. از سوی دیگر هر گونه واریز مشکوک می‌تواند به راحتی مورد رصد قرار بگیرد، از این رو هیچ بهانه‌ای هم در حوزه اجرایی وجود ندارد و قانون فوق می‌تواند در انتخابات مجلس در اسفند ماه آینده برگزار شود.در این میان بهترین مسیر برای شفافیت هر چه بیشتر در انتخابات این است که کاندیدا‌ها خود هزینه انتخاباتی ستاد‌ها را به صورت شفاف اعلام کنند، البته این روش در سایر کشور‌ها نیز آزموده شده است و آن‌ها با اعلام شماره حسابی که کمک‌های مالی تبلیغاتی به آن واریز می‌شود، عملاً نظارت بر رفتار‌های تبلیغاتی خود را به دست نهاد‌های نظارتی می‌سپارند تا بعد از پایان انتخابات جای هیچ حرف و حدیثی برای آن نماند.

 

خودزنی دموکراتیک!

وطن امروز: گویا این بار نیز همانند انتخابات 2016 باز هم دموکرات‌ها با مشکل برنی سندرز مواجه شده‌اند. سندرز که در نظرسنجی‌ها بیشترین بخت و اقبال هواداران دموکرات‌ها در برخی ایالت‌های آمریکا را کسب کرده است، سال 2016 هم یک رقیب جدی برای هیلاری کلینتون یعنی کاندیدای مورد حمایت حزب بوده است. این بار نیز برنی سندرز گویا مهم‌ترین مانع بر سر راه جو بایدن، کاندیدای اصلی مورد حمایت سران حزب دموکرات است. این موضوع در جریان اعلام نتیجه رای‌گیری کاندیداهای دموکرات‌ها در آیووا آشکار شد.  روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در توجیه دلیل تاخیر اعلام نتایج مقدماتی انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در آیووا به نقل از مقامات دموکرات نوشته که تأخیر در اعلام نتیجه انتخابات تا حد زیادی به واسطه تلاش‌ها برای کنترل کیفیت است.کنترل کیفیت شاید اسم رمز تقلب و دستکاری در آرای مردم آمریکا باشد که حالا دموکرات‌ها از جمله دولتمردان دولت قبل به دنبال جایگزین کردن بایدن به جای سندرز هستند تا به ادعای آنها بتواند در برابر ترامپ قد علم کند. 

در اردوگاه جمهوری‌خواهان با وجود گاف‌های بزرگ ترامپ، وی به لطف نبود رقیب جدی پیروز شد. در اردوی دموکرات‌ها اما داستان اعلام نتایج با پیچیدگی فراوانی مواجه شده است. با وجود آنکه در انتخابات‌های پیشین آمریکا نتیجه آیووا بلافاصله اعلام می‌شد اما حالا اعلام نتیجه انتخابات به امروز (چهارشنبه) موکول شده است. با این حال اما برنی سندرز که سابقه شیطنت دموکرات‌ها در سال 2016 را از یاد نبرده، مدعی پیروزی شده است. دلیل تعویق اعلام نتایج، بروز مشکل در سیستم برنامه‌ای که نتایج را اعلام می‌کند اعلام شده است. آیووا اولین ایستگاه رقابت‌های درون‌‌حزبی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان محسوب می‌شود و اتفاقی که افتاده  بر اساس اظهارات منابع آمریکایی به یک افتضاح سیاسی و تلاش برای دستکاری در رای مردم شبیه است تا یک ایراد فنی ساده.

صادرات موشک‌های ضد زره اسرائیل به عربستان

قدس: یک کارشناس نظامی رژیم اسرائیل در مجله علوم نظامی "اسرائیل دیفنس" نوشت: یک شرکت تولید کننده تسلیحات اسرائیل برای عربستان تجهیزات نظامی به ویژه موشک های ضد زره تامین خواهد کرد که موشک هایی پیشرفته است .او افزود: براساس گزارش های خارجی، عربستان تمایل فراوانی برای داشتن موشک های پیشرفته ضد زره دارد و شرکت تسلیحاتی پیشگام رافائل اسرائیل موشک های اسپایک را تولید می کند. این شرکتی است که این موشک ها را از طریق شرکت های شریک خود در قاره اروپا برای عربستان تامین خواهد کرد.وی ادامه داد: گرمی رو به افزایش روابط عربستان و اسرائیل ممکن است به ورود صنایع نظامی اسرائیل به بازارهای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با بستن قراردادهای تسلیحاتی کمک کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات