زنجان >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۲۰۴۵۰

قرائن و شواهد، راهی برای محک ادعاهای یک کاندید

حمایت کردن به دلایل گوناگون اتفاق می‌افتد و نوع فرد یا جریان حمایت کننده مشخص می‌کند که با چه هدف و انگیزه‌ای در جهت حمایت از این فرد هستند و همین حمایت هاست که نشان دهنده میزان وابستگی فرد به معیار‌های را نشان خواهد داد. آیا از این فرد مردم مستضعف و انسان‌های متدین و مورد اعتماد حمایت می‌کنند و یا اینکه رسانه‌های خارجی و دشمنان قسم خورده‌ای که سالیان سال است بر علیه ما اقدام می‌کنند؟
پایگاه بصیرت / مهدی یارمحمدی
انسان موجودی اجتماعی است و برای اینکه بتواند به تمامی نیازهایش پاسخ دهد و آن‌ها را تامین نماید نیاز به اجتماعی بودن و استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی‌های افراد دیگر جامعه دارد. در این میان شناختن افراد و به دست آوردن اعتماد و اطمینان خاطر از توانایی و مهارت‌های آن‌ها و همچنین میزان تعهد نسبت به کارشان از اهمیتی بالاتر برخوردار است. زمانی که افراد به طور کامل و مناسب شناخته شوند، میزان اعتماد و اطمینان افزایش یافته و نیاز‌های موجود در این مسیر به درستی تامین می‌شوند. در شرایط کنونی و با توجه به شکل گیری جوامع به صورت متمدن و گسترده و پیچیده و ضرورت حضور مردم در عرصه‌های سیاسی به خصوص در عرصه قانونگذاری و عدم تامین امکانات و هزینه‌ها و زمان مورد نیاز جهت حضور خود مردم در این عرصه و نیاز به قرار دادن وکلایی از جانب خودشان در جهت قانونگذاری با رعایت موارد و مصالح مردم و حیطه‌های قانونگذاری از جلمه اسلام و قانون اساسی، شناختن افرادی در جهت قرار دادن در این سمت و انتخاب آن‌ها اهمیت و حساسیت زیادی خواهد داشت و اگر تعداد افرادی که شرکت می‌کنند زیاد باشند این امر به سختی میسر خواهد شد. بدین منظور می‌طلبد که ملاک‌ها و معیار‌هایی وجود داشته باشند تا فرد نسبت به این ملاک‌ها مورد سنجش واقع شده و شناخت او آسان‌تر گردد. ملاک‌ها معیار‌ها به صورت کامل و روشن برای مردم و در قالب انتخاب اصلح مطرح شده و در اختیار آن‌ها قرار داده شده است. اما سوالی که در این میان برخی از افراد می‌پرسند این است که از کجا بدانیم که فرد این ملاک‌ها و معیار‌ها را داراست. هر کسی خود را بهتر نشان می‌دهد و با نشان دادن سابقه فعالیت‌های خود، خود را مطابق با این ملاک‌ها نشان می‌دهد. حال از کجا واقعا باید دانست که این ملاک‌ها را فرد به صورت واقعی داراست؟
استفاده از قرائن و شواهد یکی از راه‌هایی است که به صورت غیر مستقیم می‌توان افراد را سنجید و به درستی و یا نادرستی ادعای آن‌ها پی برد. استفاده از قرائن و شواهد هم گسترده است و هم واضح و قابل مشادهد و دیدن است. از طریق موارد ذیل می‌توان به قرائن و شواهد مناسبی در جهت داشتن ملاک‌ها و معیار‌های انتخاب اصلح دست پیدا کرد و شناخت را میسر نمود:
۱. حامیان: اولین موردی که در بحث قرائن و شواهد مهم تلقی می‌شود، این است که از این فرد چه کسانی حمایت می‌کنند؟ حمایت کردن به دلایل گوناگون اتفاق می‌افتد و نوع فرد یا جریان حمایت کننده مشخص می‌کند که با چه هدف و انگیزه‌ای در جهت حمایت از این فرد هستند و همین حمایت هاست که نشان دهنده میزان وابستگی فرد به معیار‌های را نشان خواهد داد. آیا از این فرد مردم مستضعف و انسان‌های متدین و مورد اعتماد حمایت می‌کنند و یا اینکه رسانه‌های خارجی و دشمنان قسم خورده‌ای که سالیان سال است بر علیه ما اقدام می‌کنند؟ آیا کسانی که حمایت می‌کنند جزو افراد دلسوز کشور ومردم هستند و یا اینکه فقط در طی سالیان گذشته به فکر منافع خودشان بودند؟ آیا کسانی که حمایت می‌کنند وابسته به مردم هستند یا به مبادی ثروت و قدرت وصل هستند؟ هدف حمایت کننده چیست؟ حتی در برخی مواقع این حمایت‌ها در جهت کسب رانت‌های اقتصادی و سیاسی اتفاد می‌افتد که در این صورت فرد انتخاب شده علاوه بر اینکه بعد از انتخاب پیگیر خواسته‌های موکلان خود نخواهد بود بلکه فقط به خواسته‌های حامیان تن خواهد داد.
۲. اطرافیان: دومین مورد از قرائن و شواهد کسانی هستند که در اطراف نامزد حضور دارند و کار مشاوره و مشورت را برای او به انجام می‌رسانند. فرد هر چقدر هم قوی باشد در برهه‌ای مورد تاثیر این اطرافیان و به اصطلاح مشاوران قرار خواهد گرفت. اهمیت حضور مشاوران به قدری است که امام علی «ع» در بیانی مالک اشتر را از برخی افراد از قبیل افراد ترسو، حریص، بخیل به عنوان مشاور بر حذر می‌دارد و از مالک می‌خواهد که از قرار دادن افرادی که در گذشته با گناهکاران و ظالمان و ستمگران بودند در کنار خودش بر حذر دارد. سابقه و نیت افرادی که در کنار کاندیدا‌ها قرار می‌گیرد می‌تواند راه رسیدن به اهداف پشت برده و یکی از قرائن و شواهد شناخت مورد استفاده قرار گیرد.
۳. هزینه‌های تبلیغاتی: هزینه‌های تبلیغاتی انجام شده و میزان آن‌ها نشان دهنده رویکرد یک کاندیدا برای حضور در مجلس است. هر چقدر این هزینه‌ها افزایش پیدا کند و به هزینه‌های میلیاردی برسد، حساسیت برانگیز خواهد بود. مگر یک نماینده مجلس چقدر درآمد دارد که هزینه‌های میلیاردی برای رسیدن به مجلس انجام می‌دهد؟ بعد‌ها چگونه این هزینه‌ها را جایگزین خواهد کرد؟ هزینه‌های گزاف نشان دهنده این مورد است که احتمال استفاده از رانت‌های سیاسی برای رسیدن به مطامع اقتصادی را افزایش می‌دهد و انتخاب چنین فردی یعنی احتمال ترجیح منافع فردی بر منافع مردم، نظام و کشور.
۴. دیدگاه هدف وسیله را توجیه می‌کند: اگر یک کاندیدی این دیدگاه را چه به صورت نظری و چه بصورت عملی داشته باشد که هدف وسیله با توجیه می‌کند، احتمال عبور این فرد از قانون زیادتر خواهد شد؛ درحالی که او برای قانونگذاری به مجلس می‌رود. کسی که در زمان انتخابات خود را محق می‌داند که از راهی حتی راه غیرقانونی برای رسیدن به آرای مردم استفاده کند، بی شک بعد از انتخاب شدن که میدان عمل وسیع‌تر و اختیارات بیشتری را روبروی خود مشاهده می‌کند، عبور از قانون و قانون شکنی برایش سهل و آسان خواهد بود و حق نمایندگی را به جای نخواهد آورد و یا دنبال قوانینی خواهد بود که به اهداف از قبل تعیین شده خودش برسد و با توجیه کردن اعمال و رفتار‌های خودش از مسیر نمایندگی خارج گردد.
۵. شعار‌های داده شده: کاندید مورد نظر از چه شعار‌هایی برای رای آوری استفاده می‌کند؟ در برخی از مواقع مشاهده می‌گرد که دامنه شعار‌های داده شده از دامنه و اختیارات یک نمایند فراتر است و در حیطه اختیارات این نماینده تعریف نشده است؛ و یا شعار‌های استفاده شده از دامنه شعار‌های عقلانی خارج می‌گردد و شعار‌هایی بسیار ایده آل گرایانه که رسیدن به آن‌ها ده بیست سال زمان لازم است در حالی یک نماینده ۴ سال در مجلس حضور دارد. اینگونه شعار‌های داده شده یا به صورت عمدی صادر می‌گردد و یا به صورت سهوی و عدم شناختی که نسبت به وظیفه یک نماینده مجلس دارد. در هر دو صورت فرد مورد اعتماد نیست؛ زیرا اگر به صورت عمدی این شعار‌های را صادر می‌کند، به دنبال فریب دادن است و کسی که برای جمع آوری آرا از راه فریب استفاده کند احتمال تکرار این عمل در دوران نمایندگی هم وجود خواهد داشت و یا اگر از روی سهو و جهل به وظایف نمایندگی این شعار را بیان می‌دارد، پس این فرد توان و تخصص لازم برای حضور در مجلس را ندارد.
۶. میتنیگ‌ها و جلسات: نحوه و شکل برگزاری میتینگ‌ها و جلسات نیز یکی از راه‌های قرائن و شواهد است. برخی مواقع مشاهده می‌گردد که برخی از کاندیدا‌ها در برگزاری میتینگ‌ها و جلسات تبلیغاتی خودشان حداقل‌های قانونی و شرعی را نیز رعایت نمی‌کنند. علاوه بر آن برخی از میتینگ‌ها و جلسات تبدیل به سخنرانی و تخریب رقیب می‌گردد. در صورتی که جلسه‌ای تبدیل به تخریب رقیب گردد، نشان دهنده این است که فرد مورد نظر به دنبال پوشش دادن نقاط ضعف خود بوده و با این کار و زیر سوال بردن نقاط قوت طرف مقابل یا بیان کردن نقاط ضعف او می‌خواهد نقاط ضعف خود را پوشش دهد. یا جلسه و میتنیگی تبدیل به جمع آوری آرا به هر نحوه ممکن اعم از شکل و شمایل شرکت کنندگان در میتینگ، سخنان مطرح شده، هزینه‌های خرج شده گردد، می‌تواند به عنوان یک نقطه تاریک برای فرد در نظر گرفت.
۷. تخلفات تبلیغاتی: برخی از کاندیدا‌ها قبل از آغاز تبلیغات و بعد از اتمام تبلیغات اقدام به تبلیغ می‌کنند و یا اقدام به تخلفات دیگر از قبیل خرید رای و ... می‌نمایند. آیا کاندیدی که برای را آوردن حتی قانون خود انتخابات را زیر پا می‌گذارد می‌تواند مورد اعتماد و اطمینان برای قانون گذاری باشد؟
۸. سبک زندگی: نوع سبک زندگی قبلی کاندیدا‌ها یکی دیگر از قرائن و شواهدی است که به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. آیا کاندید مورد نظر از یک سبک زندگی سالم برخوردار یا دارای سبک زندگی اشرافی و به دور از مردم است. کاندیدی توان درک مردم و توان قانونگذاری برای حل مشکلات مردم را دارد که در بین مردم و مطابق با زندگی طبقه مسلط جامعه یعنی همان طبقه متوسط زندگی کرده باشد و فارغ از درد‌ها و رنج‌های مردم نباشد. زندگی در کاخ‌های آنچنانی و سوار شدن بر ماشین‌های میلیاردی و عدم توجه به مشکلات مردم و عدم آمیختگی با مردم و نگاه از بالا به مردم را نمی‌توان به عنوان یک قرائن خوب و مناسب در نظر داشت.
۹. داشتن اطلاعات از جامعه هدف: یکی دیگر از سوالاتی که می‌توان در این زمینه به ذهن آورد و به دنبال پاسخ آن گشت این است که فرد مورد نظر برای رای دادن، تا چه اندازه از جامعه مخاطب خود و نحوه زندگی مردم و مشکلات موجود و نیازمند‌های قانونی آن اطلاعات دارد؟ آیا اطلاعات او جزئی است یا کلی؟ اطلاعات کلی را می‌توان با اندک مطالعه و مشاوره به دست آورد، ولی به دست آوردن اطلاعات جزئی یک مقدار مشکلتر است و اگر او از من جامعه و مطابق با زندگی عامه مردم نباشد، به دست آوردن اطلاعات جزئی از جامعه برایش سخت خواهد بود. هر چند این ملاک به تنهایی مورد استفاده قرار نگیرد بلکه در کنار قرائن دیگر مد نظر باشد بهتر است؛ بنابراین یکی راه‌های که می‌توان نسبت به شناخت کاندید مورد نظر برای مجلس شورای اسلامی اقدام نمود، استفاده از قرائن و شواهد است که می‌توان آن را به عنوان یک راه غیرمستقیم شناخت کاندید و شاید هم یک محک و ارزیابی جهت بررسی صحت و سقم ادعا و مطالب مطرح شده در تبلیغات دانست. در این راه، چون بررسی به صورت غیر مستقیم صورت می‌گیرد، می‌توان زوایایی مناسبی جهت دیدن کاندید مشخص نمود؛ زوایایی که مغفول واقع شدن آن کمتر به چشم می‌خورد و معمولا در هر انتخابی خود را به وضوح نشان می‌دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات