صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۲۰۶۰۲

میزان حضور مردم تهران در پای صندوقهای رأی در 10 دوره اخیر انتخابات مجلس +جدول

همواره با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شاهد آن هستیم که رسانه‌های وابسته به کشورهای بیگانه و در رأس آن آمریکا همه توان خود را بکار می‌گیرند تا اولاً مردم را در دورنمای اقتصادی و سیاسی کشور ناامید کنند و ثانیاً با بی‌نتیجه بودن رأی ملت به کاندیدای خود در سپهر اقتصادی و سیاسی مردم تشویق به حضور کمرنگ در انتخابات کنند.
از همین رو در طول سال‌ها یکی از نقاط اساسی که جبهه رسانه‌ای دشمن بر آن حساب ویژه‌ای واکرده کلان‌شهرها و استان‌ها پرجمعیت است، زیرا که به‌خوبی می‌داند در استان‌هایی با تراکم جمعیتی کمتر، از جهت برتری مسائل قومیتی بر امور اقتصادی و سیاسی کلان خیلی نمی‌تواند اثربخشی بالایی را داشته باشد.
به همین جهت طبیعی است که در این دوره از انتخابات نیز رسانه‌های وابسته در استان تهران با جمعیتی بالغ‌بر ۱۷ میلیون نفر که حدود ۲۰ درصد از جمعیت کل کشور را شامل می‌شود سرمایه‌گذاری جدی‌ای کرده باشند؛ اما وقتی از نگاهی تاریخی و مستند به تحلیل و بررسی میزان مشارکت مردم تهران در انتخابات گذشته مجلس تهران می‌پردازیم به نکات جالب‌توجهی می‌رسیم.
با شروع فرآیند آغاز انتخابات مجلس یازدهم و ثبت‌نام کاندیداها شاهد آن بوده‌ایم که همانند دوره گذشته عده از افراد ثبت‌نام کرده در هیئت‌های اجرایی و نظارت توانستند صلاحیت لازم را جهت به‌عنوان کاندیدای انتخاباتی در این دوره کسب کنند.
اما همین رد صلاحیت‌ها دستاویزی شد برای حمله به شورای نگهبان که عده‌ای با تخریب آن سعی در ایجاد شائبه نگاه سلیقه‌ای و سیاسی این نهاد در رد با تائید کاندیداها بوده‌اند البته پاسخ به اینم سؤال مفصل و مطلب دیگری را می‌طلبد اما به‌صورت اجمال اگر نگاهی به اسامی ۹۰ کاندید رد صلاحیت شده مجلس کنونی بی اندازیم پی به این نکته می‌بریم که نمایندگان رد صلاحیت شده از همه طیف‌های اصولگرا، مستقلین و اصلاح‌طلب مجلس دهم هستند که به‌خودی‌خود خط بطلانی است بر ادعاهای مطرح‌شده.
درهرصورت اگرچه این نگاه برای اهالی سیاست و رسانه مردود است اما تمام تلاش شبکه‌های معاند و متأسفانه بعضی از مجریان انتخابات در این است که به این تحلیل ضریب دهند تا شاهد بدبینی مردم و بالطبع کاهش حضور آن‌ها در پای صندوق‌های رأی باشیم.
در ابتدا نگاهی به تاریخ و میزان مشارکت مرحله اول انتخابات مجلس در ده دوره گذشته خواهیم انداخت.
بر همین اساس با نگاه به جدول ذیل متوجه می‌شویم که بیشترین میزان مشارکت با ۷۱ درصد در انتخابات مجلس پنجم رقم خورده است جایی که اتفاقاً اصولگرایان یا جامعه روحانیت مبارز آن روزها به پیروزی رسیدند.
میزان حضور مردم تهران در پای صندوقهای رأی در 10 دوره اخیر انتخابات مجلس +جدول
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات