صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۲۰۵۵۷

«گامی بزرگ» در راستای عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو

رئیس یکی از مهمترین لابی‌های رژیم صهیونیستی در آمریکا با اعلام خبر سفرش به عربستان سعودی، گفت «گامی بزرگ» در جهت عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو برداشته شده است.

«آرتور استارک» رئیس لابی صهیونیستی «مجمع رؤسای سازمان‌های بزرگ یهودی آمریکا» (CoP) روز یکشنبه گفت که هفته گذشته به همراه گروهی از مقام‌های ارشد این سازمان به عربستان سعودی رفته و با مقام‌های ارشد ریاض دیدار کرده است.

به نوشته پایگاه «تایمز اسرائیل»، استارک که به همراه «مالکوم هونلین» معاون اجرایی و «ویلیام داروف» مدیر عامل این سازمان در یک نشست خبری در قدس صحبت می‌کرد، این سفر را «گامی بزرگ» در جهت عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو توصیف کرد.

وی گفت: «تازه از سفری بسیار مهم به پادشاهی عربستان سعودی بازگشته‌ایم. این اولین بار بود که چنین سفری به پادشاهی سعودی داشتیم و فکر می‌کنم که این سفر بسیار سازنده بود. خیلی دلگرم‌کننده بود.»

هرچند اعضای این سازمان پیش از این سفرهایی به برخی از کشورهای عربی داشته‌اند، اما این اولین سفر رسمی هیأتی از این سازمان به عربستان سعودی بوده و از سال ۱۹۹۳ اولین سفر یک هیأت یک سازمان یهودی آمریکایی به این کشور به شمار می‌آید.

مجمع رؤسای سازمان‌های بزرگ یهودی آمریکا یکی از مهمترین مدافعین رژیم صهیونیستی در آمریکا به شمار می‌آید و حراست از منافع تل‌آویو و ارتقاء روابط میان آمریکا و اسرائیل به عنوان اهداف اصلی این سازمان اعلام شده است. استارک نیز از دوستان نزدیک «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید و پیش از این رئیس سازمان موسوم به «دوستان نیروهای دفاعی اسرائیل» بوده که در زمینه دفاع از جنایات ارتش رژیم صهیونیستی فعال است.

تایمز اسرائیل نوشته است که سفر استارک و همراهانش از دوشنبه تا پنج‌شنبه هفته گذشته انجام شده و در جریان آن سران این سازمان با مقام‌های ارشد عربستان سعودی و همچنین «محمد العیسی» مبلغ سعودی و دبیرکل اتحادیه جهانی مسلمانان دیدار کرده‌اند. العیسی با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی روابط نزدیکی دارد.

بنا بر این گزارش، دیدارهای انجام‌گرفته در عربستان سعودی بر آنچه مبارزه با تروریسم و مقابله با بی‌ثباتی در خاورمیانه خوانده شده، متمرکز بوده است. 

استارک با بیان اینکه قرار نیست محتوای نشست‌ها رسانه‌ای شود، گفت: «ما گفت‌وگویی باز داشتیم. با مقام‌های عالی‌رتبه دیدار کردیم و دغدغه‌های خود را طرح کردیم و آن‌ها هم دغدغه‌های خود را مطرح کردند. ما قویا معتقدیم که این گامی در جهت یک رابطه طولانی و سازنده است.»

وی افزود: «ما در طول چندین سال گذشته تعاملات گسترده‌ای با کشورهای خلیج [فارس] داشته‌ایم. فکر می‌کنم این یک گام بزرگ به پیش در این مسیر است. این مشابه دیگر سفرهایی بود به کشورهای خلیج [فارس] داشتیم و شاهد آن بودیم که [آنجا] به وضوح از اسرائیل استقبال می‌شود.»

در این نشست خبری، هونلین از اظهار نظر در مورد موضع سعودی‌ها درباره طرح سازش تحمیلی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به فلسطینی‌ها خودداری کرد، اما گفت «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا این هفته به عربستان سعودی می‌رود و او امیدوار است که بعد از رایزنی‌های پامپئو، ریاض به سمت حمایت از این طرح حرکت کند.

تایمز اسرائیل با بیان اینکه این سفر نشانگر گرم شدن روابط میان عربستان سعودی و «سازمان‌های یهودی» آمریکاست، نوشته است که بعید است که این سفر بدون حمایت و پشتیبانی ترامپ و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی انجام گرفته باشد. 

این سفر چند هفته بعد از آن انجام می‌شود که ترامپ بالأخره از طرح موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد. این طرح که واشنگتن آن را «طرح صلح» می‌خواند، حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بخش بزرگی از اراضی اشغالی کرانه باختری را به رسمیت شناخته، پایتختی قدس را به رژیم صهیونیستی سپرده و حق بازگشت را از آوارگان فلسطینی سلب کرده است.

پیش از این رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده بودند که تل‌آویو و ریاض در حال رایزنی هستند تا به زودی میان نتانیاهو و بن‌سلمان دیداری دوجانبه برگزار شود. از ریاض و قاهره به عنوان محل‌های احتمالی انجام این دیدار یاد شده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات