صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۲۰۹۳۲

نخست‌وزیر اردن: معاهده صلح با اسرائیل در معرض خطر است

«عمر الرزاز» نخست‌وزیر اردن گفت که روابط این کشور با رژیم صهیونیستی از زمان امضای معاهده صلح وادی عربه، در پایین‌ترین سطح قرار گرفته است.
او دلیل این امر را اقدامات یکجانبه رژیم صهیونیستی و هتک حرمت مراکز مقدس اسلامی و مسیحی در (شهر اشغالی) قدس دانست.
الرزاز در مصاحبه با شبکه سی ان ان آمریکا گفت که «معاهده صلح با اسرائیل وارد مرحله رکود عمیق شده و قطعا در معرض خطر است».
اردن و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۴ توافقنامه‌ای صلح موسوم به «وادی عربه» را امضا کردند که در آن بر پایان دادن به خصومت دو طرف و اجرای مفاد منشور ملل متحد و قانون بین‌المللی در خصوص روابط دو طرف تأکید شده است.
طبق گزارش وبگاه «عربی ۲۱»، نخست‌وزیر اردن همچنین بر مخالفت کشورش با اظهارات مقامات صهیونیست مبنی بر اینکه «اردن بخشی از فلسطین است و کوچ فلسطینیان به این کشور ضرورت دارد» و نیز اظهارات آن‌ها درباره طرح «وطن جایگزین» برای فلسطینیان، تأکید کرد.
الرزاز این مواضع را بسیار خطرناک برای منطقه و ثبات آن برشمرد و گفت: «این بازی با آتش در منطقه‌ای است که از ناآرامی رنج می‌برد و لذا مطرح کردن چنین مسائلی اشتباه است و ما مخالف آن هستیم».
نخست‌وزیر اردن همچنین درباره موضع مخالف کشورش با طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» و تأثیرات آن بر روابط با واشنگتن و حمایت اقتصادی آمریکا از اردن تصریح کرد: «ما نگران تأثیرگذاری این طرح بر روابط استراتژیک نیستیم».
او افزود که هیچ یک از موارد مربوط به این طرح پیش از اعلام آن با اردن مطرح و بررسی نشده است.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در یک کنفرانس خبری مشترک با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از معامله قرن رونمایی کرد. 
در این طرح نه تنها حق بازگشت آوارگان لغو شده بلکه شهر «ابودیس» به عنوان پایتخت دولت آینده فلسطین معرفی شده  و قدس شرقی و غربی پایتخت دولت اسرائیل در نظر گرفته شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات