صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۲۰۴۸۵

از نگرانی اروپا تا توجیه ترامپ

1ـ ابراز نگرانی اروپا درباره معامله قرن

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن مخالفت با طرح خاورمیانه‌ای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا موسوم به معامله قرن افزود: «برای این منظور به طرحی نیاز است که هم‌سو با قوانین بین‌المللی باشد.» به‌گفته وی، هدف باید این باشد که اسرائیل و یک کشور مستقل فلسطینی دموکراتیک و پایدار کنار هم و با به ‌رسمیت شناختن متقابل هم زندگی کنند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد اروپا شدیداً نگران این مسئله است که این طرح ترامپ به الحاق بخش‌های بیشتری از کرانه باختری به اسرائیل منجر شود. به‌ گفته وی این در تناقض با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت است. وی از رژیم صهیونیستی خواست از هرگونه اقدام یک‌جانبه و تصمیم‌گیری بر مبنای معامله قرن ترامپ بپرهیزد.

2ـ توجیه ترامپ برای ترور ژنرال سلیمانی نادرست بود

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «کاخ سفید اخیراً گزارشی رسمی که حاوی توجیه‌های دولت آمریکا برای ترور ژنرال «قاسم سلیمانی» است، به نهاد قانون‌گذار این کشور تحویل داده است.» «الیوت انگل» در بیانیه‌ای گفته است: گزارش رسمی کاخ سفید با ادعای نادرست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه حمله به سردار سلیمانی برای جلوگیری از یک «تهدید فوری» انجام شده است، منافات دارد. قانون‌گذار ارشد آمریکایی تأکید کرده در گزارش رسمی کاخ سفید هیچ اشاره‌ای به تهدید قریب‌الوقوع نشده است و این، به کلام ساده و صریح، نشان می‌دهد توجیه ارائه‌شده از سوی رئیس‌جمهور به مردم آمریکا نادرست بوده است. ماده قانونی مورد استناد ترامپ برای توجیه این ترور هم نادرست است.

3ـ فشار روانی آمریکایی‌ها برای تصویب FATF و پالرمو

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به بهانه ضرورت مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم، در پیامی توئیتری نوشته است: «مدت‌هاست که ایران باید به تعهداتش عمل کند و بر اساس قواعد جهانی برای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم بازی کند. ایران باید همین حالا کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون تأمین مالی تروریسم را تصویب کند.» همزمان «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر، ایران را به عدم پایبندی به تعهداتش در قبال مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم بر اساس قوانین کارگروه اقدام مالی (FATF) متهم کرده و نوشته است: «ایران باید کنوانسیون‌های پالرمو و تأمین مالی تروریسم را تصویب کند یا با تمام اقدامات تقابلی FATF روبه‌رو شود.»

4ـ احتمال افشای جزئیات جدید از ترور سردار سلیمانی

به گزارش منابع عراقی، «محمد البلداوی» نماینده پارلمان عراق گفت: «تحقیقاتی که اکنون در جریان است، شاید نقش شرکت‌های هواپیمایی و کارکنان آن در ترور «سردار سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس حشدالشعبی را فاش کند.» وی افزود: «آمریکا برای جلوگیری از افشای نتایج تحقیقات فشار زیادی به دولت عراق وارد می‌کند. همان‌طور که ترامپ شخصاً در اجرای ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نقش داشت، اکنون در جلوگیری از اعلام شدن نتایج تحقیقات عملیات ترور نیز نقش دارد.» البلداوی اظهار داشت: «با اعلام نتایج تحقیقات، نقش عوامل مزدور آمریکایی که در اجرای عملیات ترور نقش داشتند، برملا می‌شود.»

5ـ اگر منافع‌مان تأمین شود، به سمت تعهدات‌مان برمی‌گردیم

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ تصریح کرد: «ایران تصمیم خواهد گرفت که آیا اقدامات اروپا در خصوص تعهدات برجامی، برای کاهش یا بازگشت ما به این تعهدات کافی است یا نه.» ظریف افزود: «اگر اروپا منافع اقتصادی ایران را تأمین کند، تهران مایل خواهد بود به سمت تعهدات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردد.» وزیر امورخارجه ایران بار دیگر تأکید کرد: «ایران آماده است متناسب با کارهایی که اروپا انجام می‌دهد، اقدامات خود را در زمینه برجام کُند یا معکوس کند.»

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات