صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۲۱۱۳۹

سپاه و رونق تولید

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

سال ۱۳۹۸ بنا به تدبیر فرمانده معظم کل قوا سال «رونق تولید» نام گرفت تا در پرتو تدابیر ایشان قبل از آنکه تحریم‎ها اثربخش شوند، بی‌اثری تحریم‎ها در کشور محقق و احساس شود. رونق تولید مشکل اشتغال و بسیاری دیگر از معضلات اجتماعی کشور را حل می‌کرد. بر این اساس، نیروهای مسلح به سبب مدیریت مستقل از ساختار دولتی و زعامت ولی‌فقیه یکی از مهم‌ترین نهادهایی بودند که به این مهم عمل کردند. این عملکرد به ویژه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای کشور مفید واقع شد. رونق تولید اگرچه در ذهن یک فضای فنی و مبتنی بر ابزار و کارخانه متبادر می‌شود، اما بخشی از رونق تولید در فضای اقتصاد دانش‌بنیان اتفاق خواهد افتاد و بخشی هم در حوزه محرومیت زدایی و رفع موانع تولید.

فعالیت‌های سپاه به منزله بخشی از حوزه صنعتِ پیشران و زیربناییِ دفاعی، اگرچه تا سال‌های گذشته به صورت صددرصد در اختیار توسعه توان دفاعی بود، اما گستردگی و حجم انبوه دانش تولیدشده در این بخش در سال رونق تولید به حوزه‎های غیردفاعی وارد شد. این درحالی بود که سپاه در حوزه دفاعی نیز هیچ‌گاه از تولید جدیدترین جنگ‌افزارهای روز دنیا عقب نبود و سال 1398، سال رونق این تولیدات هم بود. پهپاد، موشک، پدافند هوایی، سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین، خودرو و... همه ادواتی بودند که در سال رونق تولید نمونه‌های نوین آن رونمایی شد.

دانش دفاعی با تحریم خودروسازی به سمت این صنعت رفت و امروز بیشتر موانع ساخت داخل و نهضت داخلی‌سازی در صنعت خودرو به مدد همان شرکت‎های دانش‌بنیانی اتفاق می‌افتد که تا قبل از این به مدد نیروی هوافضای سپاه و سایر رده‌های نیروهای مسلح شتافته و پیچیده‌ترین دانش‌های فنی دنیا را به تسخیر خود درآورده بودند.

دغدغه سپاه چیزی جز دغدغه کشور نیست و بر این اساس با دریافت فرمان رونق تولید راه بر سپاه روشن‌تر از گذشته نمایان شد. در حوزه تولید دانش و فناوری، سپاه یکی از پیشتازان این عرصه در کشور بود. در مراکز پژوهشی و دانشگاه‌های سپاه نتایج خوب و درخور توجهی با تمرکز بر امور پژوهشی کسب شد که این نتایج البته نه تنها به کار سپاه آمد، بلکه کار کشور را هم پیش برد. در حوزه آب و انرژی، نفت، راه، معدن و... سپاه با رفع نیازهای فناوری خود در مأموریت محرومیت‌زدایی، مردم‌یاری، عمران، زیرساخت‌سازی و... با رونق بخشیدن به بخش‌هایی از اقتصاد کشور عملاً برخی ابعاد مشکل‌آفرین تحریم را بی‌اثر کرد.

در مأموریت امداد و مردم‌یاری، سپاه جزء اولین نهادهایی بود که خانه‌های مردم سیل‌زده و زلزله‌زده کشور را ساخت و تحویل داد. معضل آب بخش‌هایی از مناطق محروم و روستایی هم به مدد دانش و فناوری تولیدشده در دانشگاه جامع امام حسین(ع) حل شد؛ اما همه فعالیت‌های سپاه در رونق تولید، این نبود. سپاه در بخش‌هایی هم خط‌شکن عمل کرد و با ورود به حوزه‌هایی که باید خط‌شکنی شود، راه‌های جدید رونق تولید را با استفاده از ظرفیت‌های کشور گشود؛ البته این یکی از ابعاد مأموریتی سپاه است و نیاز کشور یعنی نیاز انقلاب و از آنجا که سپاه پاسدار و صیانت‌کننده انقلاب است باید نیازهای انقلاب را مرتفع کند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات