صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۲۱۱۷۳

آمریکا همچنان بزرگ‌ترین تاجر مرگ در جهان!

به گزارش مؤسسه تحقیقات صلح سیپری، آمریکا جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده اسلحه در جهان تثبیت کرده است.
آمریکا همچنان بزرگ‌ترین تاجر مرگ در جهان!

 جهان در آتش جنگ و درگیری می‌سوزد و تازه‌ترین گزارش مؤسسه پژوهش‌های صلح در استکهلم، موسوم به سیپری از رونق چشمگیر بازار فروش تسلیحات در جهان حکایت دارد.
 
طبق این گزارش، ایالت متحده آمریکا از لحاظ صدور تسلیحات همچنان پیشتاز است و در رتبه نخست قرار دارد و عربستان سعودی نیز از سوی دیگر بزرگ‌ترین واردکننده تسلیحات در جهان محسوب می‌شود.
 
در این گزارش، آمار و ارقام بازه زمانی پنج‌ساله (۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹) با دوره‌ پنج‌ساله پیش از آن (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴) مقایسه شده‌اند.
 
پژوهش‌های مؤسسه سیپری نشان می‌دهد که حجم معاملات تسلیحاتی در جهان در عرض پنج سال گذشته، پنج درصد در مقایسه با بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ و حتی ۲۰ درصد نسبت به بازه زمانی ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ افزایش یافته است. البته افزایش حجم این معاملات در مناطق گوناگون جهان متفاوت بوده است.
 
بنابر گزارش سیپری، میزان فروش تسلیحات به منطقه بحران‌زده خاورمیانه در عرض پنج سال گذشته ۶۱ درصد افزایش یافته است.
 
گزارش مؤسسه سیپری حاکی است که آمریکا جایگاه خود به عنوان صادرکننده شماره یک تسلیحات در جهان تثبیت کرده و میزان فروش تسلیحات خود را ۲۳ درصد افزایش داده است.
 
بزرگ‌ترین واردکننده تسلیحات از آمریکا، عربستان سعودی است. امارات متحده عربی نیز در این رتبه‌بندی در مقام سوم قرار دارد.
 
پژوهش‌های مؤسسه سیپری نشان می‌دهد که یک سوم تسلیحاتی که در سراسر جهان معامله می‌شوند، ساخت آمریکا است.
 
روسیه همچنان در رده‌بندی بزرگ‌ترین صادرکنندگان تسلیحات در مقام دوم قرار دارد، اگر چه حجم صدور تسلیحات از این کشور در طی پنج سال گذشته ۱۸ درصد در مقایسه با بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ کاهش یافته است.
 
فرانسه جایگاه خود به عنوان سومین فروشنده مهم تسلیحات در جهان تثبیت کرده و حجم صادرات خود در زمینه تسلیحاتی را توانسته است در عرض پنج سال گذشته ۷۲ درصد افزایش دهد.
 
آلمان همچنان چهارمین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان به شمار می‌رود، اگر چه دولت آلمان می‌کوشد سیاست‌های خود در زمینه صدور تسلیحات را "سختگیرانه" نشان دهد.
 
میزان صدور تسلیحات از آلمان در طی پنج سال گذشته، ۱۷ درصد در مقایسه با بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ افزایش پیدا کرده است.
 
مؤسسه پژوهش‌های صلح سیپری در گزارش‌های خود می‌کوشد روند معاملات تسلیحاتی در جهان را با تکیه بر آمار و ارقام دنبال کند. طبق ارزیابی پیتر وزه‌مان، کارشناس این مؤسسه، میزان این معاملات در جهان بر سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات