فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۱۳۳۵

روش هایی برای پر کردن اوقات فراغت در نوروز کرونایی

برای شاد بودن در روزهای کرونایی، بر داشته هایمان تکیه کنیم تا رنج ناشی از نداشته هایمان کمتر آزارمان دهد.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/محمدرضا قاسمیان
 
روش هایی برای پر کردن اوقات فراغت در نوروز کرونایی
 
تأثیرات ملموس این روزهای کرونا بر جامعه را که عموماً در راستای جلوگیری از شیوع این ویروس است، نمی توان انکار کرد؛ تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و مهد کودک ها، کاهش ساعات ادارات، تعطیلی مراکز فرهنگی و سینماها، خلوتی کوچه و پس کوچه ها و حتی خلوتی بازارها که در این ایام از سال جزو شلوغ‌ترین مراکز شهری محسوب می شد، از جمله این موارد است. اما در این بحبوحه که مراقبت های پزشکی و بهداشتی برای کنترل و شکست کرونا افزایش یافته است، می توان رفتارهای انسان مدارانه مبتنی بر وجدان سالم، روحیه خدمت و حس نوع دوستی را نیز مشاهده کرد؛ کسانی که در این روزهای بالا و پایین شدن نرخ قیمت ها، به جای توجه به منافع زودگذر خویش، به یاری هم نوعانشان شتافته اند، از توزیع رایگان اقلام بهداشتی و مواد غذایی برای مستضعفین جامعه گرفته تا خدمات پزشکی و پرستاری جهادگران سفیدپوش وطن که با وجود قرار گرفتن در دل خطر، همچنان به خدمت مشغول اند و بارقه امید را در دل بیماران کرونایی روشن نگه داشته اند. دست مریضاد رهبر معظم انقلاب بر این جامعه پزشکی، عظمت و اهمیت کار آنان در این برهه از زمان را به خوبی نشان می دهد.

حال در این شرایط کرونایی، اوقات فراغتمان را چگونه سر کنیم ؟ برای عموم جامعه که نباید از خانه ها بیرون بیایند، در تجمعات حضور پیدا کنند، سفر نروند، مهمانی نروند، ورزشگاه و سینما و استخر و باشگاه ورزشی و ... نروند چه نسخه ای باید پیچید تا آثار منفی این محدودیت ها کمتر موجب رنجششان شود؟

روش های زیادی را می توان برای پر کردن اوقات فراغت در همین روزهای کرونایی نیز پیدا کرد تا زندگی را به خوشکامی گذراند.

امروز، ضرورت و تکلیف بر خانه نشینی است، پس چه بهتر که وقتمان را در خانه با همسر و فرزندانمان بگذرانیم که از توصیه های مؤکد دینی نیز محسوب می شود. در واقع تمامی تلاش‌های پدر و مادرها برای آسایش خانواده است و چه بسیارند پدران و مادرانی که در طول سال مشغول تلاش و کارند و آرزوی در کنار خانواده بودن را می‌کشند و این که بتوانند وقت بیشتری را با اعضای خانواده خویش به سر برند. وضعیت این روزهای کرونایی بهترین فرصت را برای خانواده‌ها فراهم کرده است تا به جای خوشگذرانی در سفر و مهمانی و مراکز تفریحی و فرهنگی، تمرین خوشکامی را در کنار هم تجربه کنند. تمامی شیوه‌ها از جمله؛ مهمانی رفتن، مسافرت رفتن و ... حکم بهانه‌ای را دارند که اعضای خانواده بتوانند در کنار هم اوقات فراغتشان را به خوشی بگذرانند، اما آیا در روزهای کرونایی که این شیوه‌های گذران اوقات فراغت فراهم نیست، نمی‌توان اوقات فراغت خوشی را تجربه کرد؟ به واقع اینطور نیست، اصل اساسی در زندگی دوستاران خانواده، حضور اعضای خانواده در کنار هم است. با وجود این اصل اساسی، می‌توان شیوه‌های جایگزین دیگری برگزید و از فرصت در کنار هم بودن بیشترین بهره را برد.

پدران و مادرانی که آرزوی داشتن وقت و فرصتی برای نشستن با فرزندان و شنیدن صحبت‌های آنان و برقراری روابط صمیمانه‌تر با آنان را داشتید، این روزهای تعطیلی بهترین فرصت برای شما است تا این آرزویتان را برآورده کنید و زمان بیشتری را با فرزندانتان بگذرانید و با خواسته‌ها و نگرش فرزندانتان بیشتر آشنا شوید و نیازهای عاطفی آن‌ها را برآورده کنید.

کتابخوانی فرهنگ شایسته ای است که در عصر تکنولوژی و با وجود انواع بازی‌های یارانه‌ای و نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌ها و ... توجه به آن در بین خانواده‌های ایرانی اندکی کم رنگ شده است. در این روزهای کرونایی کتاب می‌تواند بهترین رفیق تنهاییمان باشد. حتماً کتب مورد علاقه‌تان که تاکنون فرصت کافی برای مطالعه آن‌ها را نداشته‌اید در اولویت اول برای مطالعه قرار دهید تا بیشترین بهره از اوقات فراغتتان را ببرید.

مشاهده فیلم ها و سریال های مورد علاقه تلویزیونی یکی دیگر از امکان‌های موجود است که می‌تواند لحاظ خوشی را در کنار اعضای خانواده رقم بزند.

بهره گیری از محتوای مفید سایت های اینترنتی و کانال‌های مجازی نیز از دیگر روش‌های پر کردن اوقات فراغت است.

تماس با دوستان و رفقایی که ماه ها و سال ها از آنان بی خبر بوده ایم و آرزوی فراهم شدن فرصتی برای گفتگو با آنان را داشته ایم، پیشنهاد خوبی برای روزهای کرونایی و خانه‌نشینی به نظر می‌رسد. امروزه توسعه وسایل ارتباط جمعی این امکان را فراهم کرده است که با کمترین هزینه بتوان با دوستان و آشنایان ارتباط صوتی و تصویری برقرار کرد. به رسم همه ساله، خیلی‌ها انتظار فرا رسیدن نوروز و رفتن به دید و بازدیدها را می‌کشیدند ولی ضرورت ماندن در خانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، امکان انجام این رفتار حسنه و صله رحم را گرفته است، اما می‌توان با برقراری ارتباط صوتی و تصویری با دوستان و آشنایان، این تکلیف شرعی و رفتار اجتماعی را در نوروز 99 به شکل مجازی ادا کرد، از حال آنان باخبر شد و موجب شادی خود و کسانی که حضورشان در زندگی مان مهم است، شد و از دلتنگی‌های نبودن در کنارشان کاست.

ورزش‌های خانگی و انجام انواع بازی‌های دسته جمعی با اعضای خانواده نیز یکی از روش‌های دیگری است که می‌تواند نوروز کرونایی را به یک نوروز دلچسب و خاطره انگیز تبدیل کند. پدر و مادرها این بازی‌های به اصطلاح دهه شصتی را خوب بلدند؛ در کنار این بازی‌ها می‌توانید بازی‌های خلاقانه دیگری را نیز ابداع کنید.

حتماً با کمی فکر و خلاقیت شما هم می‌توانید روش‌های دیگری برای گذران اوقات فراغت در نوروز کرونایی پیدا کنید.

نسخه نهایی این است که؛ برای شاد بودن در روزهای کرونایی، بر داشته هایمان تکیه کنیم تا رنج ناشی از نداشته هایمان کمتر آزارمان دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات