فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۲۱۵۲۴

پیشگیری از کرونا با دورباشی، جداسازی یا قرنطینه؟

گاهی تفاوت قائل شدن میان این سه مقوله‌ی متفاوت می‌تواند کار سختی باشد؛ اما ما در این مطلب سعی می‌کنیم توضیح دهیم چه زمانی باید فاصله اجتماعی را رعایت کنید، چه زمانی خود را ایزوله کنید و یا قرنطینه چگونه است.  

به نقل از شمیم : طی یکی دو ماه اخیر، ناگهان صحبت‌های زیادی در مورد فاصله اجتماعی یا همان دورباشی (Social-Distancing)، قرنطینه (Quarantine) و خود ایزوله کردن یا همان جدانشینی (Self-Isolating) مطرح شد و خیلی از این مفاهیم برای افراد عادی، جدید هستند.
گاهی تفاوت قائل شدن میان این سه مقوله‌ی متفاوت می‌تواند کار سختی باشد؛ اما ما در این مطلب سعی می‌کنیم توضیح دهیم چه زمانی باید فاصله اجتماعی را رعایت کنید، چه زمانی خود را ایزوله کنید و یا قرنطینه چگونه است.
 

روش های پیشگیری از کووید19

«فاصله گذاری اجتماعی» یعنی محدود کردن تماس انسانی تا آخرین حد ممکن

تعطیل کردن مدارس، دورکاری از خانه و کنسل کردن دورهمی‌های بیش از 50 نفره، تحت عنوان فاصله اجتماعی مطرح می‌شوند. طبق تعریف مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، فاصله اجتماعی یک استراتژی سلامت عمومی است که برای محدود کردن تعاملات انسانی به منظور جلوگیری از انتشار بیماری‌های عفونی اعمال می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند افرادی که هیچ علامتی از این بیماری ندارند هم می‌توانند ویروس کرونا را پخش کنند. بنابراین دوری کردن از مکان‌های شلوغ که ممکن است خیلی از افراد بدون اینکه بدانند حامل ویروس کرونا باشند، به شدت توصیه می‌شود

افرادی که فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند همچنان می‌توانند در فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی یا کوهنوردی شرکت کنند. شما می‌توانید با هم‌اتاقی‌ها یا اعضای خانواده که با آن‌ها زندگی می‌کنید وقت بگذرانید اما نباید تماس نزدیک با کسی داشته باشید، از تماس با افراد مستعد خودداری کنید و حضور در تمام جمع‌های غیرضروری را کنسل نمایید.
دولت‌ها در سراسر دنیا، فاصله اجتماعی را توصیه می‌کنند و کارشناسان عقیده دارند این استراتژی نقش مهمی در توقف انتشار ویروس جدید کرونا در چین داشته است. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که هیچ علامتی از اینبیماری ندارند هم می‌توانند ویروس کرونا را پخش کنند. بنابراین دوری کردن از مکان‌های شلوغ که ممکن است خیلی از افراد بدون اینکه بدانند حامل ویروس کرونا باشند، به شدت توصیه می‌شود.

به افرادی که بیمار هستند یا ممکن است بیمار شوند گفته می‌شود «خود را ایزوله کنند»، یعنی دست‌کم 7 روز در خانه بمانند و حداقل دو متر فاصله از دیگران را رعایت کنند

اگر فکر می‌کنید حامل ویروس هستید، توصیه شده است که خود را ایزوله کنید که فراتر از فاصله اجتماعی است. شما با ایزوله کردن خود، ویروس را به دیگران انتقال نخواهید داد. افرادی که خود را ایزوله می‌کنند، برخلاف فاصله اجتماعی، نباید از خانه بیرون بیایند، حتی برای یک پیاده‌روی یک نفره. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها توصیه می‌کند کسی که خود را ایزوله می‌کند فقط و فقط در موارد اورژانسی سلامتی باید خانه را ترک کند.
شما وقتی خود را ایزوله می‌کنید نباید برای خرید مایحتاج خود از خانه خارج شوید و می‌توانید به صورت آنلاین سفارش خرید بدهید یا از دوستان و خانواده بخواهید تا برایتان خرید کنند و پشت در خانه‌تان بگذارند و بروند. شما نباید هیچ‌گونه تماسی با کسی که وسایل مورد نیاز را پشت در خانه‌تان می‌گذارد داشته باشید. اگر هم اتاقی دارید باید دست‌کم دو متر فاصله را با او حفظ کنید و از هیچ وسیله‌ای به طور مشترک استفاده نکنید.
یکی از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از انتشار ویروس، علاوه بر حفظ فاصله فیزیکی با افراد این است که دست‌ها را مرتباً و به درستی بشویید.

اگر علامتی ندارید اما در معرض ویروس کرونا بوده‌اید، 14 روز قرنطینه توصیه می‌شود

اگر اخیراً به شهر یا کشوری سفر کرده‌اید که ویروس کرونا در آنجا شیوع دارد یا به هر دلیل دیگری مشکوک هستید که مبتلا به این ویروس شده باشید مثلاً در تماس با فردی مبتلا بوده‌اید، توصیه شده است که به مدت 14 روز خود را قرنطینه کنید تا ببینید علائمی دارید یا نه.
قرنطینه برخلاف فاصله اجتماعی به این معناست که نه تنها نباید بیرون بروید، بلکه با هر کسی که با شما زندگی می‌کند نباید تماسی داشته باشید.
بهترین حالت قرنطینه این است که اگر سایر اعضای خانواده نمی‌توانند به محل دیگری بروند، شما در یک اتاق از خانه تنها بمانید و این تنها ماندن در اتاق را تا دو هفته ادامه دهید.
ضدعفونی کردن هر چیزی که فرد قرنطینه شده آن‌ها را لمس می‌کند یا سطوحی که حتی یک لحظه از آن استفاده کرده و مکان‌های مشترک خانه مانند حمام و دستشویی بسیار اهمیت دارد تا بقیه افراد در خانه، در معرض ویروس قرار نگیرند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات