صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۲۱۸۰۴
معاون هماهنگ‌کننده دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله(عج) در گفت‌وگو با صبح صادق

پیشتاز درمان بیماران کرونایی هستیم

پایگاه بصیرت / گفتگو با دکتر ابراهیم نیا

دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله(عج) به عنوان بخش علمی و نیز بخشی از چرخه خدمات بهداشت و درمان سپاه یکی از مجموعه‌های فعال در مقابله با بیماری کرونا بوده است. بیمارستان برتر کشور، یعنی بیمارستان بقیةالله(عج) هم در زیرمجموعه این دانشگاه در این حوزه در تهران خط‌شکن بوده است. بر این اساس در گفت‌وگویی کوتاه با دکتر «ابراهیم‌نیا» وضعیت این دانشگاه را در حوزه مقابله با بیماری کرونا بررسی کرده‌ایم.

آقای دکتر، بفرمایید دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله(عج) در عرصه مقابله با کووید ۱۹ تاکنون چه اقداماتی داده است؟
بیمارستان بقیةالله(عج) خط‌شکن حوزه درمان این بیماری در تهران است و اولین مورد بستری در این بیمارستان اتفاق افتاد. تمام ظرفیت بیمارستان به این امر اختصاص یافته و به صورت بی‌سابقه‌ای ظرفیت اورژانس و آی‌سی‌یو، هر کدام به 100 تخت منطبق با استانداردهای وزارت بهداشت رسید، در حالی که قبل از همه‌گیری کرونا ظرفیت ما در هر کدام از این بخش‌ها ۳۰ تخت بود. در اوج ابتلا در اسفندماه، به طور متوسط 100 بیمار را بستری کردیم و تاکنون نزدیک به ۲۹۰۰ بستری ثبت شده است. از این میان، چیزی کمتر از ۲۰۰ نفر فوتی داشتیم و مابقی بهبود یافته‌اند. ۱۴ هزار بیمار مشکوک به کرونا نیز خدمات کلینیکی گرفته‌اند که بنا به تشخیص، با استراحت در خانه، مصرف داروهای تجویزی و قرنطینه خانگی بهبودیافته‌اند.
در خبرها داشتیم که نقاهتگاه برای بهبود یافتگان احداث شده، در این باره هم توضیح دهید.
بیماران بهبودیافته باید بین پنج تا ده روز در محیط نقاهتگاه بمانند تا ناقل ویروس نباشند؛ لذا اسفندماه در مجموعه پردیس دانشگاه نقاهتگاه هزار تخت‌خوابی را احداث کردیم که کلیه خدمات آن برای بیماران رایگان است.
دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌اللة(عج) علاوه بر فعالیت‌های بیمارستان چه کارهای دیگری برای مقابله با این بیماری انجام داده است؟
ما یک قرارگاه بهداشت متشکل از اعضا هیئت‌علمی راه‌اندازی کرده‌ایم که علاوه بر نظارت و تصویب پروتکل‌های بهداشتی لازم برای بیمارستان و نقاهتگاه، تاکنون ۳۰ پروتکل بهداشتی برای سپاه تدوین کرده‌اند که از طریق قرارگاه مرکزی بهداشت و درمان سپاه به همه رده‌ها ابلاغ شده است.قرارگاه سلامت روان نیز با 20 نفر از استادان دانشگاه خودمان و نیز استادان معتبر مورد تأیید سپاه شکل گرفته است؛ به علاوه امکان انجام مشاوره‌های روانشناسی برای بیماران و خانواده‌های آنها و خدمات تلفنی مشاوره به همه کارکنان سپاه و خانواده آنها نیز از هفته گذشته فراهم و به همه رده‌ها اطلاع‌رسانی شده است.خدمات پژوهشی دانشگاه هم از حوزه‌های فعال ما بوده و تاکنون ۱۰۰ پروژه تعریف شده است و فعالیت دارند. بخشی هم در حوزه‌های درمانی و دارویی نتیجه داده که از جمله آن برخی داروهای گیاهی و شیمیایی است که مرجعیت اعلام آن وزارت بهداشت است. پلاسماتراپی هم در این بیماری پاسخ خوبی داده است و 50 بیمار در این حوزه درمان شده‌اند.
دانشگاه به عنوان یک مرکز نظامی و اصلی‌ترین مرکز مطالعه تهدیدات بیولوژیکی و ویروسی در کشور روی موضوع دست‌ساز بودن این ویروس به نتایجی رسیده است؟
مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه و نیز مراکز دیگری در کشور در حال انجام پژوهش‌هایی روی این موضوع هستند؛ اما ما به عنوان یک مرکز نظامی باید حتماً روی این موضوع دقیق‌تر بررسی کنیم؛ لذا مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه با همکاری بخش‌هایی از دانشگاه امام حسین(ع) تحقیقاتی را روی زنون ویروس شروع کرده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات