صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۱۹۱۲

ارتش مردمی

بيش از چهار دهه پيش بود که امام خمینی(ره) روز 29 فروردين ماه 1358 را به عنوان روز ارتش جمهوري اسلامي نام‌گذاري کردند[...]

یادداشت: بيش از چهار دهه پيش بود که امام خمینی(ره) روز 29 فروردين ماه 1358 را به عنوان روز ارتش جمهوري اسلامي نام‌گذاري کردند. در اين روز شاهد رژه ارتش در سراسر کشور بودیم که امسال با توجه به درگيري کشور با بيماري کرونا، رژه نظامي به رژه خدمت تبديل شده است.

نکات تحليلي: 1ـ انقلاب اسلامي احياگر ارتشي بود که از رژيم پهلوي به جا مانده بود. در روزهاي سخت پس از پيروزي انقلاب اسلامي، سياست و مشي مسالمت‌آميز و مدبرانه حضرت امام توانست ارتش شاهنشاهي را خارج از تصور همه انقلابيون، از صف حاميان شاه خارج و در مسير انقلاب با ملت همراه کند. در آن زمان جريان‌هاي سياسي چپ که هم‌سوي خط امام نبودند، از ضرورت انحلال ارتش سخن مي‌گفتند و بحث تجديد سازمان و اصلاح ارتش را عملي ارتجاعي مي‌دانستند. سازمان مجاهدين خلق (منافقين) و چريک‌هاي فدايي خلق از جمله گروه‌هايي بودند که برای نخستین بار بحث انحلال ارتش را با هدف تضعيف کانون‌هاي انقلابي مطرح کردند؛ اما از نگاه حضرت امام(ره) انحلال ارتش مي‌توانست به بحران بزرگي در جهت ناامن‌سازي کشور تبدیل شود و اين زماني بود که استکبار جهاني از شکل‌گيري نظام اسلامي در کشوري بزرگ در خاورميانه که شعار نه شرقي و نه غربي سر می‌داد، خشمگين بود. 2ـ انقلاب علاوه بر حفظ ارتش، ارتش را به نيرويي مردمي تبدیل کرد که طی 40 سال گذشته همواره به ملت و سرزمين ایران خدمت کرده است. در رأس ارتش جمهوری اسلامی فرماندهانی قرار گرفتند که جملگی از میان مردم برخواسته بودند، با همان خلق و خوی مردمی که درجات و جایگاه‌های نظامی بر خضوع و اخلاص آنان افزوده است، نه آنکه موجب غرور و تکبرشان شود. 3ـ ارتش مردمی جمهوری اسلامی، ارتشی نیست که فقط در زمانه جنگ حافظ کشور باشد، بلکه در بسیاری از مشکلات، از قبیل زلزله، سیل و... کنار ملت بوده است. خدمات بزرگ ارتش‌مردان در میدان مبارزه با کرونا، این روزها چشمگیر و ممتاز است و همین اقدامات است که ارتش را نزد ملت محبوب کرده است.

نکته راهبردي: نیروهای مسلح کشور در چشم مردم عزیز هستند و روز به روز عزیزتر هم خواهند شد. در این رزمایش مومنانه خدمت به مردم کشورمان، نیروهای مسلح در خط اول خدمت‌رسانی هستند و این پیوند ناگسستنی خنثی‌کننده توطئه‌های دشمنان است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات