صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۲۱۹۹۴

زیست منطقه‌­ای آمریکا در بستر عملیات روانی

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه­‌ای اعلام کرد 11 قایق نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 27 فرودین چند بار به ناوگروه تروریست­‌های آمریکایی نزدیک شده‌­اند[...]

یادداشت: ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه­‌ای اعلام کرد 11 قایق نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 27 فرودین چند بار به ناوگروه تروریست­‌های آمریکایی نزدیک شده‌­اند. این وضعیت پدید آمده به نظر می‌رسد در روزهای آینده بیشتر موردتوجه واقع گردد.

نکات تحلیلی: 1- در نگاه اول، صورت‌بندی ظاهر ماجرا بسیار روشن است. ایران تمام ضلع شمالی خلیج‌فارس را در اختیار دارد؛ بنابراین تردیدی نیست در زمینه امنیت منطقه وظایف قانونی و بین‌المللی بر عهده دارد و لازمه تحقق چنین حالتی حضور مؤثر، مستمر و فراگیر در خلیج‌فارس است؛ اما از نظر جمهوری اسلامی همواره این سؤال مطرح بوده و خواهد بود که حضور نظامی آمریکا در خلیج‌فارس چه وجهی دارد؟ اساساً جمهوری اسلامی آرایش نظامی رژیم آمریکا در خلیج‌فارس را هم فاقد مبانی قانونی می‌داند و چنین حضوری را برهم زننده امنیت معرفی کرده است. 2- یکی از روش­های آمریکایی­ها در همه این سال­ها ایجاد عملیات روانی مبتنی بر ایجاد هراس در بین کشورهای بخش جنوبی خلیج‌فارس بوده است. آن‌ها از این طریق به دنبال آن هستند تا هم حضور غیرقانونی و امنیت‌زدای خود را موجه جلوه دهند و هم امنیتی کردن منطقه برایشان آورده‌های اقتصادی به همراه داشته باشد. در ارتباط با رویداد اخیر نیز آمریکایی­ها در حال پیمودن همین مسیر هستند. گفتگوی وزیر خارجه آمریکا با همتایان قطری، اماراتی و کویتی، در چنین چارچوبی ارزیابی می­شود. همین هفته قبل بود که آمریکایی‌ها با ایجاد جنگ روانی پرشدت خبر از حمله قریب‌الوقوع به مراکز بسیج مردمی عراق دادند. فضاسازی تبلیغاتی روش آن‌هاست.

نکته راهبردی: وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده در حال بررسی چگونگی پاسخ به اقدام قایق‌های ایرانی هستیم! تجربه سال‌های اخیر نشان داده است آنجا که صحنه و میدان رویارویی منطقه‌ای بین ایران و آمریکا، مبتنی بر قواعد و اصول پذیرفته‌شده بوده، رژیم آمریکا هیچ‌گاه با موفقیت از چنین میدانی خارج نشده است. ترور شهید سلیمانی که عملیاتی بزدلانه و فاقد ارزش عملیاتی محسوب می­شود، هرگز برای آمریکایی­ها نه تولید بازدارندگی می‌کند و نه نشانه موفقیت سیاست آن‌هاست. در حوزه خلیج‌فارس جمهوری اسلامی ایران راهبرد بازدارندگی مبتنی بر روش­های نامتقارن را اعمال کرده است و همه ابزارهای عملیاتی ساختن این سیاست را در اختیار دارد. کوچک‌ترین خطا، تروریست­های آمریکایی و امکانات آن‌ها در خلیج‌فارس را به چالش می­کشاند. ساقط کردن گلوبال هاک و هشدار اخیر پدافند هوایی ایران به هواپیمای آمریکایی نشان داد اراده ایران برای حفظ امنیت خود و منطقه جدی است.

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات