صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۲۱۷۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه ۲۴ فروردین

مسئولین و فعالان جوان در عرصه علم و فناوری نباید جهش تولید را فراموش کنند و بایستی به هر قیمتی که هست آن را دنبال کرده و کشور را جهش دهیم. جوانان باید ساخت و ساز و تولید نیاز‌های فراوان کشور در آزمایشگاه‌ها [را]دنبال کنند.۱۳۹۹/۰۱/۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز                 

 رونق خیرخواهی

رهبر معظم انقلاب به مناسبت نیمه شعبان از طریق رسانه ملی با مردم سخن گفتند که حاوی دو محور عمده بود؛ یکی راجع به منجی و احساس نیاز آحاد بشر در دنیا به ظهور منجی موعود و دیگری شرایط کنونی کشور در زمانه همه‌گیری بیماری کرونا که ایرانی‌ها توانستند از تهدید کرونا فرصت‌هایی بسازند و تصاویری از وحدت و انسجام ملی،‌ مسئولیت‌شناسی و ایثار را به سبک و سیاق دوران دفاع مقدس و سایر بحران‌ها و بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله بیافرینند.

این موضوع سویه دیگر بحث از فرصت‌ها و تهدیدهایی است که امروزه بیماری ناشی از کرونا در دنیا ایجاد کرده است. آحاد بشر مستأصل امروز در مصاف با ویروسی نادیدنی به عینه دیدند و دریافتند که چقدر ضعیف هستند و مدعیان هندسه قدرت جهانی به موازات ادعایشان در برخورداری از کیک قدرت بین‌المللی تصویری درمانده‌تر از خود به جهان مخابره کردند و بیشتر پرده از نواقص و ضعف‌های خود برداشتند و آنچه در این میان به چشم آمد، قدرت برتر الهی بود. این آورده مهم کرونا ویروس است، به شرط آن که فراموش بشر نسیان زده و دارای نقصان نشود. دومین آورده، تجدید باور و ایمانمان به داشته‌هایمان ازجمله مکتب نورانی توحید و نگاه غایت مدار مذهب تشیع است که متعالی‌ترین نگاه و تکیه‌گاه را در زمانه تنگنای زندگی انسانی به او ارائه می‌دهد:‌ یک- این بحران و بیماری آزمون الهی است، دو- با توکل و حرکت و تلاش علمی می‌توان به مصاف آن رفت و امید به پیروزی داشت‌؛ چرا که خالق انسان و جهان انسان را دوست دارد و در همه حال و به‌ویژه بزنگاه‌ها دست انسان را رها نمی‌کند. سومین فرصت،‌ رونق خیرخواهی و نیکوکاری است که در ذیل این بیماری همانند نسیمی خوش در کشور وزیدن گرفته است. رهبر معظم انقلاب فرمودند مردم هوای کسانی را که در این روزها کسب‌وکارشان کساد شده و همچنین اقشار ضعیف جامعه را داشته باشند. این کلام موجی تازه از بسیج امکانات و کمک به محرومان و کاسبان و کارگران را در جامعه رقم زده است.

نظامی که مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و انسانی شکل گرفته و ساختارها و کارگزاران آن با محوریت نگاه توحیدی و عدالت به مردم به مثابه دندانه‌های شانه نگاه می‌کند،‌ ظرفیت تمدن‌سازی اسلامی، هدایت و مدیریت جهانی را دارد. جهان بیمار،‌ خسته و ناامید از وعده‌های دروغین قدرتمداران عالم در انتظار چنین نظام، منجی و موعودی است و آن موعود، اسلام است والسلام.

 

▼ گزارش روز                        

 کرونا در فلسطین متفاوت است

ماهیت ویروس منحوس کرونا به نحوی است که برای کنترل و مهار آن نیاز به کمک همگانی است، ازاین‌رو با توجه به تهدید کرونا ویروس در شرایط امروزی، محدودسازی مردم مظلوم غزه از طرف رژیم صهیونیستی نشان از ماهیت ضد انسانی این رژیم دارد.

گزاره‌های خبری

1-محاصره اسرائیل علیه نوار غزه خطرناک‌تر از ویروس کرونا است. تا به امروز ۱۴ سال از محاصره دارویی و غذایی غزه می‌گذرد و جامعه بین‌المللی به آن بی‌توجه بوده است. محمود الزهار عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی می‌گوید: این محاصره اثری منفی بر تمام بخش‌های زندگی، ازجمله بخش سلامت که باید با ویروس کرونا مقابله کند، گذاشته است. 2-رسانه‌های بین‌المللی با توجه به فشردگی جمعیت در غزه که بالغ بر ۲ میلیون نفر در یک باریکه کوچک برآورد می‌شود، هشدار می‌دهند که همه‌گیری کرونا در غزه کابوسی نزدیک به واقعیت است.

3-«اشرف الغدرا»، سخنگوی وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که آزمایش در آزمایشگاه مرکزی این منطقه به خاطر اتمام کیت‌های آزمایش کروناویروس متوقف شده است.

نکته راهبردی

ازآنجایی‌که کرونا یک ویروس خطرناک و ضد بشری است و تا به الآن هیچ‌گونه درمان قطعی برای آن کشف نشده است، مسلم است که جامعه بشری برای شکست آن، جلوگیری از شیوع بیش از پیش و جلوگیری از فاجعه انسانی، باید متحد و یکپارچه در مقابل آن اقدام کنند. لذا در وضعیت کنونی لازم است، جامعه انسانی نسبت به تهدید جان بشریت در غزه، توسط رژی صهیونیستی و حتی در دیگر ملت‌های ستم دیده از جمله؛ یمن، سوریه، افغانستان و ... به پا خیزند و با تشکیل پویشی بین‌المللی برای مقابله با کرونا در همه ملت‌های تحت ستم، نجات بشریت را فریاد زنند.

▼ اخبار ویژه                              

شورای نگهبان مقصر کرونا است؟!

عباس آخوندی، وزیر ناکارآمد و در نهایت مستعفی دولت های یازدهم و دوازدهم که بعد از پایان فعالیت خسارت بارش در وزارت راه و شهرسازی به طرح مسائل فلسفی روی آورده است، این بار گفته است: «شرط لازم و کافی برای پیروزی در نبرد با کرونا، پذیرش پدیده‌ جهانی‌شدن است... آیا اینک آنان که تجارت و تبادل مالی بین‌المللی ایران را که خود با هزاران مشکل روبه‌رو بود، با متوقّف‌ساختن پیوستن به FATF به محاق بردند و از روز آغاز با برجام به منظور بالا کشیدنِ خود جنگیدند؟ ... شورای نگهبانی که فراتر از قانون اساسی عمل کرد و با رد صلاحیّت‌های گسترده و کنترل فرایندهای انتخابات بخش عظیمی از ملّت را از شرکت در انتخابات دلسرد و محروم ساخت و سردترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی را موجب شد... یارای حل مسئله‌ ویروس کرونا را دارند؟»

این سخنان بی‌مبنا را کسی مطرح می‌کند که متأسفانه چندین سال در رأس هرم تصمیم‌سازی بوده است و با همین استدلال‌ها مردم بی خانمان را سال‌ها پشت درهای بسته مسکن مهر نگه داشت. او باید به بهانه کرونا هم که شده نگاهی به اوضاع پرده برافتاده «غرب وحشی» بیندازد تا ببیند اوضاع کنونی آرمان شهرشان چگونه است؟ آنهایی که شورای نگهبان نداشتند، آنهایی که دربست در اختیار آمریکا بودند، امروز در چه وضعیت فلاکت باری در نبرد با کرونا افتاده اند.

 

▼ اخبار

افول رهبری امریکا با بودن کرونا سرعت می‌گیرد

«ریچارد ‌هاس» رئیس‌شورای روابط خارجی آمریکا در فارین افیرز نوشت: «بعد از ظهور ویروس کرونا، تحلیل‌های مختلفی نسبت به نوع جهان پساکرونا مطرح شد و برخی انتظار دنیایی کاملاً متفاوت را دارند. اما جهان بعدازاین بیماری همه‌گیر بعید است تفاوت خاصی با دنیای کنونی داشته باشد. اکنون خیلی زود است بتوان پیش‌بینی کرد که خود این بحران چه زمانی به پایان می‌رسد. بااین‌حال، دنیایی که پس‌ازآن می‌آید دنیایی با مشخصه‌های خاص است. افول رهبری آمریکا، نقص در همکاری جهانی، اختلاف شدید بر سر قدرت ازجمله این خصلت‌ها است. همه این موارد از مشخصه‌های محیط بین‌الملل پیش از ظهور کووید-۱۹ بودند که این بیماری روند آن‌ها را سریع‌تر کرده است.» وی در ادامه می‌افزاید: «یکی از مشخصه‌های بحران کنونی، فقدان نقش رهبری جهانی آمریکا است. آمریکا نتوانست دنیا را در تقلا برای مقابله با ویروس یا تأثیرات اقتصادی آن با یکدیگر همراه کند. حتی آمریکا نتوانست در نوع رسیدگی به این مشکل در داخل کشورش، خود را به عنوان الگویی برای جهان نشان دهد. از نظر بسیاری از آمریکایی‌ها، این بیماری شایع، دیدگاه مضر بودن حضور آمریکا در دیگر نقاط جهان را تقویت می‌کند. آمریکایی‌ها خواهند گفت که آمریکا باید بر خود تمرکز کرده و منابعش را به جای بیرون از کشور در داخل صرف کند.»

نامه وزیر بهداشت به سردار سلیمانی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، ضمن قدردانی از همکاری ایشان در غربالگری ۷۰ میلیون نفر از مردم کشور در گام اول بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا، از شروع گام دوم این بسیج ملی در کشور خبر داد. دکتر نمکی در توضیح این مرحله می‌آورد؛ در گام دوم بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا، علاوه بر پیگیری موارد شناسائی شده قبلی، افراد مرتبط با آنان را که علامت ندارند تحت آزمایش قرار می‌دهیم و نظارت بر اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند را پایش می‌نمائیم، همچون گام اول دستاورد بی‌بدیل دیگری برای جمهوری اسلامی ایران در عرصه ملی و جهانی به ثبت خواهد رساند و بی‌شک موجب خرسندی مردم شریف، مقام معظم رهبری، مسئولین دلسوز و حضرت ولی‌عصر (عج) خواهد شد.

ابتلای نظامیان آمریکایی در پایگاه «عین‌الأسد» به کرونا

وبگاه عراقی «المعلومه» از ابتلای ۲۲ تا ۲۵ نظامی تروریست آمریکایی در پایگاه عین‌الأسد به کرونا و انتقال آن‌ها به اربیل خبر داد. مقامات اربیل یکی از هتل‌های بزرگ این شهر را تخلیه کرده‌اند تا دوران قرنطینه آمریکایی‌ها در آن‌جا سپری شود. حال پنج نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده و به بیمارستانی در اربیل منتقل شده‌اند. اقدامات صورت گرفته در هتل اربیل حاکی از این است یا تعداد مبتلایان بسیار بالاست یا پیش‌بینی‌ شده تعداد آن‌ها افزایش خواهد یافت. همچنین یک تیم پزشکی آمریکایی از سه روز گذشته، اقدام به غربالگری نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های نظامی این کشور در عراق کرده است.

چهار بازوی دولت در مواجهه با کرونا

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی از روش برخورد با اقتصاد کرونا نوشت: سرشناس‌ترین اقتصاددان ایرانی‌تبار در جهان اعتقاد دارد دولت ایران برای مهار ویروس کرونا نیازمند چهار بازو است؛ حفظ توان تقاضا، احیای عرضه، پوشش حمایتی برای بیکاران و انتقال آنان به بخش‌های متقاضی نیروی کار و اجرای با حوصله طرح فاصله‌گذاری اجتماعی. پرفسور محمد هاشم پسران استاد بازنشسته دانشگاه کمبریج و صاحب کرسی عالی اقتصاد جان الیوت در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اعتقاد دارد: فاصله‌گذاری اجتماعی در کنار سیاست‌های اقتصادی و همکاری مردم، سه بازویی هستند که به کاهش اثرات ویروس و بازگشت هر چه سریع‌تر اقتصاد بر مدار اصلی کمک خواهند کرد. در غیر این صورت به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور، طولانی شدن شوک تقاضا اثرات جبران‌ناپذیری را بر اقتصاد کشور خواهد داشت.

 

▼ اخبار کوتاه

خطر بیکاری ۴ میلیونی/ سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر به اقتصاد توجه نشود بیکاری در بخش‌های مختلف به  ۴ میلیون نفر می‌رسد، گفت: بیش از ۱۲ میلیون کارگر در بخش خدمات مشغول کار هستند و آثار اولیه بیکاری در ۱۰ رسته‌ای که با شیوع بیماری دچار تعطیلی شدند، هویداست.

تجدید ارزیابی دارایی‌های دولت/ وزیر امور اقتصادی و دارایی: قرار است حداقل ۲۰ درصد دارایی‌های ۷ هزار هزار میلیارد تومانی دولت تجدید ارزیابی شود. امروز بیش از 2 هزار و 800 هزار میلیارد تومان شرکت دولتی ارزیابی شده و به‌روز شده در کشور داریم که قابلیت واگذاری دارند. اگر 20 درصد مازاد دارایی‌های دولت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عرضه کنیم، مانند دارایی‌های پروژه امید شهر، می‌توان رونق ایجاد کرد.

اعتراف چندباره بارزانی/ رئیس حزب دموکرات کردستان عراق برای چندمین بار گفت: ایران و شهید سردار حاج قاسم سلیمانی اولین کسانی بودند که به این منطقه در مواجهه با داعش کمک کردند. تروریسم از قدیم بوده ولی داعش پدیده‌ای عجیب‌وغریب بود.

کرونا اقتصاد‌های خاورمیانه را چقدر کوچک کرد؟/ شوک ناشی از افت شدید قیمت نفت و شیوع گسترده ویروس کرونا آن‌چنان سنگین و ناگهانی بوده که اقتصاددانان از تحلیل این رویداد‌های کم‌سابقه ناتوان شده‌اند. بر اساس برآورد بانک جهانی از شاخص‌های اقتصادی کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا، تا ابتدای ماه آوریل اقتصاد کشور‌های این منطقه حدود ۱۱۶ میلیارد دلار یعنی معادل حدود ۳.۷ درصد نسبت به سال گذشته کوچک‌تر شده است.

مردم اعتنا نمی‌کنند!/ مصطفی معین در مصاحبه با خبرآنلاین گفت: مردم ما دیگر حوصله و تحمل دعوای بین جناح‌های سیاسی و یا جنگ قدرت مسئولان را ندارند و اعتنائی هم به آن‌ها نمی‌کنند. مردم به دنبال رفع مشکل معیشت، اشتغال، زندگی شرافتمندانه و مطالبات اقتصادی و اجتماعی خود هستند و آن را به‌صورت نافرمانی مدنی مانند عدم شرکت در انتخابات و یا با اعتراض به فقر و فساد، نابرابری و تبعیض، بالا بردن قیمت بنزین، ارزاق عمومی، خدمات دولتی و تورم ناشی از آن‌ها نشان داده‌اند. چنین سخنانی از زبان این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در حالی شنیده می‌شود که تا پیش‌ازاین هم طیفی‌های وی مشکلات اصلی جامعه ایران را کنسرت، برجام، مذاکره با امریکا، جهانی‌شدن و امثال آن می‌شمردند.

کاهش زمان صدور مجوزهای کسب‌وکار/رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد از موافقت رئیس قوه قضائیه با ایجاد مجتمع دعاوی تجاری خبر داد و گفت: با ایجاد پنجره شروع کسب‌وکار اخذ مجوزها از 72.5 روز به 3 روز کاهش می‌یابد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات