صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۲۲۰۱۱

آزار ناو آمریکایی از هشدار پاسدار ایران

ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا روز پنج شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که چهارشنبه ۱۱ قایق نیروی دریایی «سپاه» چند بار به ناو یو‌اس‌اس لوئیس بی. پولر، ناوشکن پال همیلتون و ناوچه‌های فایربولت، سیروکو، رنگل و مائوئی نزدیک شده‌اند.
آزار ناو آمریکایی از هشدار پاسدار ایران
 امریکا یک بار دیگر ۷ هزار مایل دورتر از سرزمین خود مدعی «آزار» شناور‌های ایرانی به ناوگان دریایی خود در خلیج فارس شد؛ ادعایی که واکنش ایران را در پی داشت. وزیر امور خارجه ایران، توئیت دو سال پیش خود را مجدداً منتشر کرده و نوشته که امریکایی‌ها ۷هزار مایل دورتر از خانه خود، اطراف خانه ما چه می‌کنند.
ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا روز پنج شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که چهارشنبه ۱۵ آوریل ۱۱ قایق نیروی دریایی «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» چند بار به ناو یو‌اس‌اس لوئیس بی. پولر، ناوشکن پال همیلتون و ناوچه‌های فایربولت، سیروکو، رنگل و مائوئی نزدیک شده‌اند.
متعاقب این بیانیه، تصاویری هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که ظاهراً از عرشه یکی از ناو‌های امریکایی گرفته شده و نزدیک شدن دست‌کم دو قایق را نشان می‌دهد. سنتکام اعلام کرده که خدمه ناو‌های امریکایی چندین بار اقدام به هشدار کرده‌اند و پس از یک ساعت، قایق‌های سپاه به تماس‌های رادیویی پاسخ داده‌اند.
در حالی که بر اساس بیانیه صادر شده از طرف امریکا، کشتی‌های امریکایی درحال انجام مانور مشترکی با هلی‌کوپتر‌های «آپاچی‌ای اچ۶۴‌ای» ارتش در آب‌های بین‌المللی شمال خلیج فارس بودند، قایق‌های سپاه مکرراً از فاصله خیلی نزدیک و با سرعت زیاد از جلو و عقب کشتی‌های امریکایی رد شدند.
از جمله یک بار از فاصله ۴۵ متری کشتی پولر و ۱۰ متری دماغه مائوئی عبور کرده‌اند. با وجود این بیانیه پر آب و تاب، «مارک اسپر»، وزیر دفاع امریکا در اولین واکنش به خبر نزدیک شدن قایق‌های ایرانی به گفتن این جمله بسنده کرد: «شرایط (این هفته) عادی است.»
این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر خارجه ترامپ روز پنج شنبه در گفتگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: «ما در حال بررسی بهترین پاسخ به این رخداد و نحوه منتقل کردن نارضایتی خود از آنچه رخ داد، هستیم.» پمپئو در ادامه سخنانش گفت «ایرانی‌ها در گذشته هم نشان داده‌اند که منطبق با قوانین بین‌المللی عمل نمی‌کنند.»‌
پمپئو در جمله‌ای قابل‌توجه که بوی تحریک ترامپ برای اقدام علیه ایران از آن به مشام می‌رسد، ابراز اطمینان کرده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به گونه‌ای رفتار خواهد کرد تا از نیرو‌های مسلح امریکا و نیروی دریایی این کشور محافظت کند: «رئیس‌جمهور ترامپ در حفاظت از جان امریکایی‌ها جدی است.»
جان‌بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ‎ترامپ هم توئیت کرده که رفتار خطرناک و تحریک آمیز نیروی دریایی ایران در خلیج [فارس]غیر قابل قبول است، خیلی مدارا کردیم و دیگر بس است.
او همچنین نوشته که امریکا باید بازدارندگی را دوباره ایجاد کند. این توئیت بولتون با واکنش طعنه آمیز کریس مورفی، سناتور دموکرات روبه‌رو شد. وی در واکنش به توئیت جان بولتون در توئیتر نوشت‌: «تند نرو! ترامپ و متحدین نئومحافظه‌کارش به ما گفته بودند که با کشتن (شهادت) سلیمانی بازدارندگی مجدداً برقرار شده است. من فکر می‌کردم آنچه را که باید انجام می‌دادیم، انجام دادیم!»
توئیت «خلیج فارس» به زبان فارسی!
منابع ایرانی به شبکه قطری الجزیره گفته‌اند که مانور شناور‌های ایرانی در نزدیکی کشتی‌های امریکایی در پاسخ به اقدامات تحریک آمیز امریکا بود. ایرانی‌ها به شبکه الجزیره قطر گفتند که چندی پیش یک جنگنده امریکا تلاش کرد وارد حریم هوایی کشورمان شود، اما هشدار پدافند هوایی ایران موجب تغییر مسیر این جنگنده شد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به موضع ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا درباره تحریک آمیز بودن اقدامات شناور‌های ایرانی، اساساً حضور ناوگان نظامی امریکا در خلیج فارس را به چالش کشیده و با توئیت مجدد توئیت خود در آگوست سال ۲۰۱۸، نوشته است: «خلیج فارس ۲۰۰۰ سال پیش از آنکه ایالات متحده به وجود بیاید به همین نام بوده است.
یا اینکه نمی‌دانند ۷هزارمایل دورتر از خانه خود، اطراف خانه ما چه می‌کنند!» او گفت است: «نیروی دریایی امریکا نمی‌تواند راهش را در آب‌های ما پیدا کند؛ احتمالاً به این خاطر که اسم آن را نمی‌دانند.»
نکته قابل توجه اینکه بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا در توئیتر به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی نوشته شده که در نسخه فارسی آن از عبارت «خلیج فارس» و در نسخه عربی و انگلیسی آن از عبارت مجعول «خلیج عربی» استفاده شده است.
رایزنی علیه تحریم‌ها با پکن و مسکو
امریکا همزمان با تشدید تنش‌ها با ایران، با چین هم در وضعیت تصاعد تنش قرار دارد، موضوعی که باعث رایزنی مشترک وزرای خارجه ایران و چین شده است. محمدجواد ظریف روز پنج شنبه در پیامی توئیتری به زبان چینی، به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با همتای چینی اشاره و اعلام کرد که دو طرف در این گفتگو تحریم‌های غیرقانونی امریکا را محکوم کردند.
در توئیت ظریف به زبان چینی درباره گفت‌وگوی تلفنی دیروز (چهار شنبه ۲۷ فروردین) با همتای چینی‌اش آمده است: «بسیار خرسندم که بار دیگر با دوست قدیمی وانگ‌یی، وزیر امور خارجه و عضو شورای دولتی چین صحبت کردم. ما درخصوص مسائل مورد علاقه مشترک از جمله مبارزه با کرونا، تعمیق مشارکت جامع راهبردی میان دو کشور و صلح و ثبات در افغانستان تبادل‌نظر کردیم. از چین برای ارسال کمک‌های کرونایی و اعزام تیم پزشکی تشکر کردم و تحریم‌های غیرقانونی امریکا را که مانع بزرگی بر تلاش‌های ایران در مبارزه با کروناست محکوم کردیم.»
کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو هم روز پنج شنبه در گفت‌وگویی تلفنی با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه ضمن تأکید بر لزوم ادامه تلاش‌ها برای لغو تحریم‌ها در چارچوب فرمت‌های گروه «۲۰» و «بریکس»، تداوم همکاری‌ها برای مقابله با اقدامات یکجانبه را که در راستای تضعیف برجام صورت می‌گیرد، حائز اهمیت برشمرد.
سرگئی ریابکوف نیز ضمن ارائه توضیحاتی در مورد تلاش روسیه برای لغو تحریم‌های یکجانبه و شکل‌گیری کمپینی ضد تحریمی از سوی برخی کشور‌های بزرگ از جمله روسیه و ایران، تأکید کرد که مسکو به اقدامات خود در این زمینه ادامه خواهد داد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود که کشورش از توسعه همکاری‌ها در چارچوب فرمت‌های چندجانبه همچون بریکس حمایت کرده و در این راستا تشکیل فرمت‌های جدید همچون «بریکس پلاس» را میسر می‌داند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات