صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۲۰۶۶
مروری بر عملکرد نظامی گروه انقلابی منصورون در سال 1357

چریک‌های مسلح

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی

گروه «منصورون» یکی از گروه‌های هفت‏گانه تشکیل‏دهنده سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است و به تعبیری می‏توان آن را فعال‌ترین گروه سیاسی‌ـ نظامی سازمان دانست؛ هم از لحاظ نقشی که در تشکیل و تداوم سازمان برعهده داشت و هم از نظر فعالیت‏هایی که قبل از انقلاب در قالب گروه منصورون انجام می‏شد. این گروه از شاخه‏های متعددی در استان خوزستان شکل گرفت و بعدها دامنه مبارزات انقلابی خود را به سایر نقاط کشور گسترش داد. این تشکیلات تحت عنوان موقتی «ارتش انقلابی خلق مسلمان» فعالیت خود را سامان داد و بعدها نام «منصورون» را برای خود انتخاب کرد. برخی از چهره‌های سرشناس این گروه عبارت بودند از: محسن رضایی، محمدباقر ذوالقدر، حسن حمیدزاده، غلامرضا بصیرزاده، مرتضی سرمست، علی شمخانی، غلامعلی رشید، شهید غلامحسین صفاتی دزفولی، شهید کریم رفیعی، شهید علی جهان‏آرا، شهید سیدنورالدین شاه‌صفدری، شهید مهدی هنردار، شهید اسماعیل دقایقی، شهید عزیز صفری و شهید حسن هرمزی.این گروه در کوران انقلاب دست به ترور عاملان جنایتکار رژیم پهلوی زد که برخی از مهم‌ترین آنها را مرور می‌کنیم:

1‌ـ اعدام انقلابی دو نفر از پاسبانان شهربانی: این دو در سرکوبی تظاهرات مردم مستضعف و بی‏سلاح اهواز فعالانه عمل می‏کردند. این عملیات در فاصله 300 متری از کلانتری 3 واقع در خیابان سی‌متری نرسیده به چهارراه زند و در حالی که تانک‏ها و سربازان آماده سرکوب تظاهرات مردم بودند، صورت گرفت.

2‌ـ اعدام انقلابی «بروجردی»: وی رئیس بهره‏برداری و عامل سرکوب اعتصاب کارکنان شرکت نفت بود که در روز شنبه، دوم دی‌ماه 1357، هم‌زمان با ترور «پل گریم» آمریکایی از سوی گروه موحدین، با شلیک سه گلوله از سوی تیم اعزامی گروه منصورون به هلاکت می‏رسد. گروه منصورون در اعلامیه خود با عنوان «اعدام انقلابی یکی از کارگزاران رژیم» که در 4 دی‌ماه 1357 منتشر شد، به این پرسش که: «چرا بروجردی خائن اعدام شد؟» پاسخ می‏دهد.

3‌ـ اعدام انقلابی سرهنگ عیوقی (عملیات شهید غلامحسین صفاتی): «عیوقی» در سال 1356 ریاست گارد دانشگاه جندی‌شاپور اهواز را به عهده گرفت. وی با تشکیل کمیته خاصی دانشجویان را زیر نظر می‌گرفت و عده زیادی از آنها را به بهانه‏های مختلف روانه زندان می‏کرد. گروه منصورون عیوقی را طی عملیاتی به نام «شهید غلامحسین صفاتی» در دوم بهمن 1357 به سزای اعمال خود ‌رساند. منصورون در اعلامیه سوم بهمن 1357 خود، با عنوان «سرگرد عیوقی، رئیس جنایتکار گارد دانشگاه جندی‌شاپور اهواز اعدام شد»، مسئولیت این عملیات را به عهده گرفت و دلایل خود را برای اعدام وی بیان داشت.

حمله به نیروهای متجاوز رژیم در چهارشنبه سیاه: روز چهارشنبه 26 دی ماه 1357، روز فرار شاه از ایران بود. در این روز مردم به خیابان‏ها ریختند و به ابراز شادمانی پرداختند. تظاهرات مردم در این روز در برخی نقاط، با عکس‏العمل‏های عمال رژیم مواجه شد. در اهواز هم به بهانه پایین کشیده شدن مجسمه‏ها، نیروهای گارد شاهنشاهی و ساواک به خیابان‏ها ریختند و اقدام به سرکوبی مردم و تخریب اتومبیل‏ های سواری کردند. در این میان چریک‏های گروه منصورون با حملات مسلحانه نسبت به یاری مردم و درگیری با نیروهای مسلح رژیم اقدام کردند. در این درگیری‏ها حدود 20 نفر از نیروهای رژیم به هلاکت رسیدند.

اعدام انقلابی در بهبهان: «سروان داوودی» رئیس پلیس بهبهان و معاونش «نصیری» ازجمله افرادی بودند که در قلع‌وقمع و شکنجه مردم بهبهان فعالانه عمل می‏کردند؛ از‌جمله فعالیت‏های آنان به آتش کشیدن مسجد جامع شهر و هتک حرمت مقدسات دینی بود؛ لذا گروه منصورون تصمیم به ترور داوودی می‏گیرد و پس از سه روز ردیابی، در تاریخ 24 دی 1357 در فلکه شهربانی، او را به همراه سروان نصیری، معاون و هم‌دستش به هلاکت می‏رسانند. فردای آن روز، منصورون با انتشار اطلاعیه‏ای با تیتر «اعدام انقلابی دو تن از افسران مزدور شاه در بهبهان» دلایل خود برای انجام این عملیات را بیان کردند.

عملیات‏های رفسنجان: منصورون در شهر رفسنجان چهار ترور موفق انجام دادند. اکیپ اعزامی گروه منصورون به رفسنجان پس از شناسایی لازم و تحت نظر گرفتن آمدوشدهای «سروان حیدری» معاون شهربانی رفسنجان، وی را در خیابان معین‏زاده با شلیک 17 گلوله از پا درآورد. پس از این جریان رئیس شهربانی به مدت یک ماه از بیم جان خود از محل کارش به منزل نمی‏رفت. «سرپاسبان یداللهی» نفر سوم در قتل عام مردم شهر بود. در شناسایی‏ها مشخص شده بود وی با تغییر چهره برای جلوگیری از شناسایی، از محل شهربانی خارج می‏شود. پس از دو روز شناسایی، وی در حالی که با موتورسیکلت از شهربانی خارج شده بود در خیابان معین‏زاده با اصابت 3 گلوله به هلاکت می‏رسد. «مسیحا» شهردار رفسنجان و «حسین مولایی» معاونش نیز در حال فرار از شهر به سمت تهران در یکی از کوچه ‏های خیابان معین‏زاده به ضرب گلوله منصورون از پا درمی‏ آیند.

اعدام آمران و عاملان کشتار مسجد امام کرمان: در مدت کوتاهی پس از ترور «سرهنگ سروری» آمر به آتش کشیدن مسجد جامع ملک کرمان از سوی گروه موحدین، جنایت مشابهی در این مسجد از جانب نیروهای تحت امر «سرهنگ معتمدی» رئیس شهربانی کرمان صورت گرفت؛ لذا گروه منصورون در خیابان صمصام (درست در محل ترور سرهنگ سروری از سوی موحدین) در روز چهارشنبه 11 بهمن 1357 در ساعت یک و نیم بعدازظهر با یک راه‏بندان نمایشی، راه را بر سرهنگ معتمدی و کاروان محافظانش بستند و با شلیک گلوله او و دو تن از هم‌دستانش را از پا درآوردند. گروه منصورون در بیانیه‏ای به مناسبت این جریان علل ترور معتمدی و چگونگی آن را بیان کردند و بحث درجه‏داران و افسران شریفِ در خدمت وطن را از ارتشیان خائن به ملت جدا کردند.

8‌ـ ترور نیروی گشت آگاهی: در 17 دی ماه 1357 به تلافی کشتار مردم در فسا، «احمدزاده» از نیروهای گشت آگاهی مورد حمله گروه منصورون قرار می‏گیرد. سلسله عملیات‏های برنامه‏ریزی‌شده و منسجم گروه تا روزهای پایانی حیات رژیم پهلوی ادامه داشت. در روزهای آخر هم با توجه به همه‏گیر شدن جریان انقلاب و حضور رهبر انقلاب در جمع توده به‌پاخاسته این گروه نیز در کنار سایر گروه‌های سیاسی انقلابی و اسلامی به رود خروشان انقلاب پیوست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات