صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۲۲۱۷۸

پیام‌های ماهواره نور

انتشار موفقیت ایران در عرصه موشکی به نوعی یک شوک برای مخالفین جمهوری اسلامی بوده است. آن‌ها در گزارش‌های اولیه تلاش کردند ادعای ایران در زمینه موفقیت پرتاب ماهواره نظامی را کذب بدانند. اما وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بعد از ارزیابی خبر را تائید کرد. بعد از آن رسانه‌های شاهد نوعی شوک و سرگیجه از سوی مقامات غربی‌ها بودند.
پیام‌های ماهواره نور

صبح روز چهارشنبه نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. این ماهواره نظامی با عنوان «نور ۱» و با استفاده از موشک حمل کننده «قاصد» به فضا پرتاب شد. این ماهواره سه مرحله‌ای و به صورت سوخت ترکیبی جامد و مایع است که در مدار ۴۲۵ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت. این موفقیت یک دستاورد بزرگ در زمینه موشکی برای جمهوری اسلامی می‌باشد و پیام‌های متعددی را با خود به همراه داشت که به آن اشاره می‌شود:

دستاورد راهبردی
ایران در زمان پهلوی بزرگترین متحد راهبردی آمریکا بود و این اتحاد به شاه ایران این اجازه را می‌داد که سلاح‌های متعدد و متنوعی از این کشور خریداری کند، اما خرید سلاح از آمریکا یک خط قرمز بزرگ داشت و آن عدم اجازه خرید تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های با برد بیش از ششصت کیلومتر بود. این خط قرمز در دوران دفاع مقدس خود را به خوبی نشان داد. صدام حسین همه شهر‌های ایران را هدف موشک قرار می‌داد و ایرانیان در این زمینه فقط شاهد و قربانی بودند؛ بنابراین ریشه فعالیت‌های این چنینی سپاه ریشه در تجربه دوران دفاع مقدس دارد.

موفقیت سپاه در پرتاب ماهواره نظامی نور، ایران را در زمره تعداد کشور‌های محدودی قرار داد که کره زمین را می‌توانند رصد کنند. اطلاعات مناسبی از دشمن در خصوص محل استقرار و تحرکات را به دست آورند. بر این اساس یکی از اصلی‌ترین نگرانی مقامات آمریکایی از توان تصویر برداری ماهواه نور است. زیرا ماهواره نور در مسیر حرکت خود تاکنون از آمریکا و فلسطین اشغالی عبور کرده است و تصویر برداری از این مکان‌ها می‌تواند اطلاعات مهمی را در اختیار مقامات ایرانی‌ها قرار دهد.

علاوه بر آن وقتی کشوی می‌تواند پرتاب موفق ماهواره در مدار زمین داشته باشد، این به معنی دستیابی به فناوری موشک‌های بالستیک است. موشک بالستیک از جو زمین خارج می‌شود و همراه با گردش در زمین به مقاصدی چند هزار کیلومتری می‌رسد؛ بنابراین دستاورد ماهواره نور می‌تواند تفسیر درستی از فرمایش مقام معظم رهبری در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیه‌السلام) در سال ۱۳۹۶ باشد که فرمودند: «تا آنجایی که بتوانیم و با همه‌ی همّتمان، با همه‌ی تلاشمان، با همه‌ی استعداد نیروی انسانی­‌مان که کم هم نیست، در راه افزایش قدرت بازدارندگی پیش خواهیم رفت و آن را به کار خواهیم گرفت، برای اینکه دشمن به فکر تعرّض نیفتد و بداند که اگرچنانچه تعرّض کرد، ضربه‌ی محکمی خواهد خورد، واکنش سختی خواهد دید. من مدّتها قبل گفتم دوران بزن و دررو به جمهوری اسلامی دیگر گذشته است؛ اینکه بیا بزن و دررو، این‌جوری نیست؛ اگر زدند پایشان گیر می‌افتد؛ شروع ممکن است با آن‌ها باشد، امّا تمام کردن دیگر با آن‌ها نیست و در اختیار آن‌ها نیست. این همان قدرتی است که دشمن از آن بیمناک است؛ این همان اقتداری است که دشمن مایل نیست که جمهوری اسلامی آن را داشته باشد.»

شکست فشار حداکثری
از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز کشور در زیر تحریم و فشار قرار گرفت و از زمان خروج آمریکا از برجام، این سیاست به فشار حداکثری تبدیل شد تا از این طریق آمریکا بتواند سیاست‌های خود را بر کشور تحمیل شود. در کنار تحریم ظالمانه علیه ملت، در ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ دولت تروریستی ایالات متحده آمریکا سپاه را لیست گروه‌های تروریستی قرار داد و بسیاری از فرماندهان و شرکت‌های وابسته به سپاه در لیست گروه‌های تحریم آمریکا قرار گرفتند. اما سپاه به درستی نشان داد که پیشرفت خود در عرصه دفاعی را ادامه خواهد داد و از انگیزه و روحیه لازم برای پشت سرگذاشتن تمامی مشکلات و چالش‌ها برخوردار می‌باشد.

سپاه با این اقدام خود نشان داد که به شکل گیری دستاورد‌های نظامی و پیشبرد توان دفاعی و راهبردی خود ادامه خواهد داد و از عزم و اراده کافی برای پشت سر گذاشتن تمامی مشکلات و چالش‌ها برخوردار است. دستاورد جدید سپاه این پیام مهم را با خود به همراه دارد که حتی با قرار دادن سپاه در این گونه لیست‌ها نمی‌توانند مانع از پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف شوند و آمریکا مجبور به تغییر سیاست خود در این خصوص علیه ایران خواهد شد.

اتکا به توان داخلی
با توجه به آنکه تمامی اجزاء ماهواره متکی به دانش داخلی و بدون وابستگی به خارج است و ایران در شرایطی وارد کشور‌های انگشت شمار دارای توانمندی پرتاب موشک شده است که تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی قرار داشت. این موضوع می‌تواند پیام مهمی داشته باشد که مدیران می‌توانند از شرایط به وجود آمده و تحریم‌های ظالمانه در جهت پیشرفت کشور بهره لازم را ببرند یا به عبارت دیگر پرتاب موفق ماهواره نور می‌تواند الگویی برای تمام فعالان و مدیران اقتصادی باشد و با نگاه به درون چالش‌هایی که با آن واجهه هستیم را برطرف کرد. البته این موضوع نیاز به مجلس و دولت انقلابی دارد که اولویت خود را در نگاه به درون قرار دهد که در این سال‌ها از آن محروم بوده ایم.

شوک برای دشمنان
انتشار موفقیت ایران در عرصه موشکی به نوعی یک شوک برای مخالفین جمهوری اسلامی بوده است. آن‌ها در گزارش‌های اولیه تلاش کردند ادعای ایران در زمینه موفقیت پرتاب ماهواره نظامی را کذب بدانند. اما وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بعد از ارزیابی خبر را تائید کرد. بعد از آن رسانه‌های شاهد نوعی شوک و سرگیجه از سوی مقامات غربی‌ها بودند. از یک سو توئیت ترامپ در خصوص دستور به نیروی دریایی به منظور حمله به قایق‌های ایرانی در صورت اقدامات تحریک آمیز انتشار یافت و از سویی دیگر مقامات وزارت خارجه آمریکا پرتاب ماهواره را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اعلام کردند و مدعی شدند پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهند داد.

در کنار واکنش وزارت خارجه آمریکا، کشور‌های فرانسه، آلمان و انگلیس به این دستاورد ایران واکنش نشان دادند و نسبت به آن ابراز نگرانی کردند و آن را مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانستند. این کشور‌ها در حالی به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل استناد می‌کنند که آمریکا از سال ۲۰۱۷ به آن توجهی نکرده است و اروپا نیز دنباله روی این کشور بوده است و ایران هیچ بهره‌ای از برجام نبرده است؛ بنابراین خود این کشور‌ها از سال ۱۳۹۴ در ناقض این قطعنامه بوده اند.

نتیجه
روز چهارشنبه نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. این اقدام دستاورد بسیار مهم و راهبردی برای ایران به همراه داشته است و ایران را در زمره کشور‌های محدودی قرار داد که کره زمین را می‌توانند رصد کنند. در کنار موفقیت مهم راهبردی پرتاب ماهواره نور نشان از موفقیت سیاست نگاه به درون در دوران شکست فشار حداکثری می‌باشد که موجب شوک بر دشمنان ایران اسلامی شده است.
 
منبع: راسخون
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات