صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۲۲۱۸۹

گزارشی از اقتدار فضایی ایران با پرتاب ماهواره نظامی نور_1 به فضا

سردار حاجی زاده با بیان اینکه فضا یک نیاز است، گفت: بدون حضور در فضا از خیلی از امکانات نظامی و غیرنظامی که ابعاد وسیعی دارد در فضا هستند. بعد پنجم امور نظامی پس از زمینی، دریایی، هوایی و سایبری، فضایی است.
والفجر هشت دیگری این بار در عرصه فضا رخ داد. دفاع مقدس تکرار شد. اینبار تکراری مانند والفجر هشت. در سکوت کامل و زیر نظر ماهواره های جاسوسی و جاسوسان سرزمینی دشمن عملیات بزرگ ورود نظامی ایران در فضا طی بیش از ده سال در حال اجرا بود و فرماندهی فضایی نیروی هوافضای سپاه آرام آرام به دنبال تسخیر عرصه پنجم در محیط صلابت جهانی بود. عرصه‎ای که شاید محدود کشورهایی به آن ورود نظامی داشته اند. شاید دونالد ترامپ زمانی که بدون تصویب کنگره و بسیار مغرورانه اواخر سال 2019 اقدام به استقلال واحد فضایی نیروی هوایی ارتش این کشور به عنوان یک نیروی مستقل کرد و یک ماه بعد از آرم و لباس این نیرو نیز رونمایی کرد، هیچگاه تصور این را نداشت که اصلی ترین دشمنش یعنی ایران آماده ورود به عرصه نظامی در فضا کرده و در این عرصه تنها با روسیه و چین درگیر نخواهد بود.
یک روز از اولین روزهای اردیبهشت ماه سال 1399 در کشاکش درگیری جهان با ویروس منحوس کرونا پاسداران انقلاب اسلامی ایران حتی یک روز هم از برنامه خود برای حضور اقتدارگرایانه در وادی جدید فضا عقب نمادند و با پرتاب اولین ماهواره نظامی ایران با موشک به فضا در شرایط تحریم به فناوری صددرصد بومی پیام اقتدار و قدرت خود را در این عرصه به جهان مخابره کردند.
سردار سلامی پس از این پرتاب موفق گفت «امروز دیگر از فضا دشمنان را کنترل می کنیم.»

به صورت چراغ خاموش کار را پیش بردیم
سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در برنامه زنده تلویزونی حاضر شد و به ابعاد مختلف این کار پرداخت.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه اظهرا داشت: این موفقیت لطف و عنایت الهی بود و همین ابتدا یادی می کنم از شهید تهرانی مقدم که پایه گذار این صنعت بودند؛ از دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، عزیزان وزارت دفاع و به ویژه سازمان صنایع هوافضا که ما را در ساخت موتور مرحله اول که مربوط به موشک‌های زمین به زمین است یاری کردند تشکر می‌کنم.
وی افزود: ما میدانستیم که دشمنان به دنبال رصد این کار هستند و تلاش کردیم که به صورت چراغ خاموش کار را پیش ببریم.

فضا بعد پنجم امور نظامی است
سردار حاجی زاده با بیان اینکه فضا یک نیاز است، گفت: بدون حضور در فضا از خیلی از امکانات نظامی و غیرنظامی که ابعاد وسیعی دارد در فضا هستند. بعد پنجم امور نظامی پس از زمینی، دریایی، هوایی و سایبری، فضایی است.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: محدودیت‌هایی که در حوزه زمینی و هوایی برای اشراف اطلاعاتی داریم، در حوزه فضایی خیلی کمتر است.
وی با بیان اینکه زمانی که این پرتاب را انجام دادیم از ایستگاه های تهران، زاهدان و چابهار این ماهواره را کنترل کردیم، گفت: پس از ۹۰ دقیقه که این ماهواره یک دور به دور زمین چرخید، سیگنال آن را در شمال غرب کشور دریافت کردیم.

به دنبال توسعه فرماندهی فضایی هستیم
سردار حاجی زاده در خصوص ضرورت ورود سپاه به عرصه فضایی، گفت: در سال ۸۸ با تصویب فرمانده معظم کل قوا نیروی هوایی سپاه به نیروی هوافضای سپاه تبدیل شد. از آن روز ما یک فرماندهی بعنوان فرماندهی فضایی در نیرو تاسیس کردیم و طی این یازده سال اقدامات بسیار گسترده ای انجام شده است. طبیعتا به دنبال توسعه این فرماندهی هستیم. همانطور که فرماندهی موشکی ما در سال ۶۳ با دو سکو شروع کرد و امروز به یک قدرت نظامی تبدیل شده است، ان‎شالله روزی خواهد رسید که فرماندهی فضایی ما هم جایگاه ویژه‌ای در کشور هم در بخش دفاعی و هم بخش غیردفاعی پیدا خواهد کرد.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: این پروژه یک ابرپروژه بود که مجموعه ای از پروژه‌های خیلی بزرگ بود. تزریق ماهواره به فضا یک موفقیت است، اما اصل کار شکستن سدهای بسیار زیادی از فناوری است که امروز آنها را به دست آوردیم.
وی با بیان اینکه آنچه ساخته شده است با محاسبه و ارقام دقیق بوده است، خاطرنشان کرد: ماهواره‌بر ما یک ماهواره‌بر چند مرحله‌ای است که هر مرحله آن یک پروژه است. ما مجبور بودیم بدنه پیشران‌ها را سبک کنیم که از مواد کامپوزیتی استفاده کردیم و خود این موضوع پیچیدگی‌های زیادی داشت.
با اولین تلاش موفق شدیم
سردار حاجی زاده افزود: ابرقدرت‌هایی که به مرز دانش تزریق ماهواره به مدار رسیده‌اند، شکست های زیادی را تجربه کرده‌اند، اما بحمدالله برای ما در اولین مرحله موفقیت آمیز بود.

تمام مراحل ماهواره‌برها را سوخت جامد خواهیم کرد
فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه سمتگیری ما به سمت استفاده از ماهواره برهای سوخت جامد است و تمام مراحل را سوخت جامد خواهیم کرد، گفت: در همین مورد اخیر موتور مرحله اول سوخت مایع بود برای اینکه میخواستیم ارزان شود. الان که کار ما تثبیت شده است، موتور مرحله اول را هم سوخت جامد خواهیم کرد. ما این پرتاب را با یک سکوی پرتاب متحرک انجام دادیم که معنای آن این است که نیازی به پایگاه ثابت پرتاب نداریم و همه اینها باعث ارزان سازی می‌شود.

آمریکایی‌ها از موفقیت ما ناراحت هستند
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پیرامون تاثیر این کار بر قدرت دفاعی کشور، گفت: اینکه داد آمریکایی ها درآمده نشان دهنده اهمیت این مسئله است. آنها می‌دانند که ما به توانمندی جدیدی رسیده‌ایم و از این کار ناراحت هستند.
وی با بیان اینکه انشالله ماهواره بعدی را در مدار بالاتر قرار خواهیم داد، خاطرنشان کرد: ما نقش نخ تسبیح را داریم و دانه های این تسبیح همین جوانان و شرکت‌های دانش بنیان است.

سردار دانشمند و جوان رونمایی شد
چیزی که در این میان جالب بود رونمایی از یک فرمانده و سردار جوان و دانشمند به عنوان فرمانده واحد فرماندهی فضایی نیروی هوافضای سپاه در اخبار خبرگزاری صداو سیما بود.   
سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه، اظهار داشت: ماهواره‌ای که پرتاب شد بخشی از یک پازلی بود که در این پازل قرار است عملیات‌های شناسایی، پشتیبانی راهبردی در عملیات‌های شناسایی، ارتباطی و ناوبری انجام شود و این همان ضرورت دستیابی به فضا است. ما باید حتما از این ماهواره ها استفاده کنیم و بتوان خدمات را به نیروهای مسلح ارائه کنیم.

اولین ماموریت ماهواره «نور» شناسایی است
سردار جعفرآبادی اظهار داشت: اولین ماموریت این ماهواره شناسایی است، درحوزه دفاعی لازم داریم که آگاهی موقعیتی و آگاهی وضعیتی از پیرامون خود داشته باشیم که سنسورهایی که روی این ماهواره نصب شده اند، این کار را انجام می‌دهند. در حوزه‌های غیردفاعی در مخاطرات طبیعی، سپاه همیشه نقش فعالی دارد که لازم است این فعالیت‌ها پشتیبانی انجام شود. در جاهایی که امکان پرواز بالگرد یا پهپاد وجود نداشته باشد، این ماهواره ها هستند که از ارتفاع چند صد کیلومتری دید وسیعی دارند. مثلا در سیل خوزستان آنقدر حجم سیل وسیع بود که امکان رصد تمام آن با پهپاد وجود نداشت و وجود ماهواره در آنجا کاملا احساس می‌شد.
فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: ماهواره نور-۱ در کلاس ماهواره‌های لئو است که در ارتفاع ۴۳۰ کیلومتری قرار دارد. ما این ماهواره را از کویر مرکزی به سمت دریای عمان پرتاب کردیم و سیگنال دوم آن را در شمال غرب کشور (تبریز) دریافت کردیم و مطمئن شدیم که ماهواره در مدار ۴۳۰ کیلومتری قرار گرفته است و ماموریت آن هم شناسایی است.

برنامه سپاه برای ماهواره‌های بزرگتر و مدارهای بالاتر
وی با بیان اینکه این ماهواره روزانه ۱۶ بار به دور کره زمین می‌چرخد، افزود: این کاری که در سپاه انجام شده یک ابرپروژه است که شامل ماهواره، ماهواره بر و ایستگاه های زمینی و مرکز کنترل ماهواره است که طی نقشه راه جامع و معینی پیش می رود. ماهواره نور-۱ اولین ماهواره بوده ما در نقشه راهمان ماهواره‌های با مقیاس بزرگتر و مدارهای بالاتر را داریم.
فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه، برای ماموریت های ناوبری نیاز به مدارها و ماهواره های ارتفاع بالاتر داریم، گفت: در حوزه های ارتباطی لازم است به مدارهای مئو و ژئو دست پیدا کنیم. ماهواره فعلی برای شناسایی است و ما ان‎شالله در حوزه های ناوبری و ارتباطی هم ورود پیدا خواهیم کرد.
 
 
علیرضا جلالیان
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات