صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۲۲۱۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۷ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ما درباره قرآن بار‌ها گفته‌ایم، بار‌ها شنیده‌ایم که قرآن کتاب زندگی است. واقع قضیّه هم همین است: قرآن کتاب زندگی است. اگر آحاد بشر قواعد زندگی را با قرآن تطبیق بکنند، سعادت دنیا و آخرت نصیب آن‌ها خواهد شد. (۱۳۹۹/۰۲/۰۶)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز    

 یک شکست و چند تناقض!

طراحی و پرتاب ماهواره چندمنظوره نور از سوی نیروی هوافضای سپاه موجی از اخبار و تحلیل‌ها را در رسانه‌های دنیا به وجود آورده است. در این میان گفته مقامات آمریکایی مبنی بر مخالفت این اقدام با قطعنامه 2231 و ادعای تغایر حقوقی این اقدام با قوانین شورای امنیت سازمان ملل و برجام سؤال‌برانگیز شده است. آیا این ادعای آمریکایی وجاهت حقوقی دارد؟

نکات تحلیلی: در یکی از مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت که پشتوانه حقوقی برجام نیز قرارگرفته، دستیابی ایران به فناوری تولید موشک‌های بالستیک باقابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ممنوع اعلام شده است. ازآنجایی‌که ماهواره‌بر قاصد به‌عنوان مرکوب ماهواره نور جزو موشک‌های بالستیک به شمار می‌آید،‌ این سوال، به‌ظاهر حقوقی و وجیه جلوه می‌کند و مایک پمپئو ایران را با این استدلال سست به تناقض رفتاری با برجام و قطعنامه 2231 متهم می‌نماید. درحالی‌که؛ 1- درست است که ماهواره‌بر قاصد یک موشک بالستیک محسوب می‌شود؛ اما از حیث فنی آنچه در قطعنامه 2231 ایران از آن بازداشته شده، موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است؛ اما ماهواره‌بر قاصد حامل ماهواره علمی و نظامی نور به فضاست. 2- مسئله مهم‌تر این است که آیا آمریکایی‌ها مسئول تشخیص تغایر و تناقض مفاد قطعنامه با اقدام و رفتار کشوری هستند یا شورای امنیت؟! شورای امنیت دارای اعضای دائمی و غیردائمی است که روسیه به عنوان یکی از اعضای دائمی آن به شدت با نظر آمریکا مخالفت کرد و اعلام نمود ایران با تولید و پرتاب "ماهواره نور" مرتکب هیچ خلاف و تناقضی با مفاد قطعنامه و برجام نشده است. 3- آمریکا که از اردیبهشت 1397 از برجام خارج شد و خود ناقض بزرگ معاهدات بین المللی است، نباید و نمی‌تواند دم از نقض مفاد شورای امنیت بزند.

نکته راهبردی: آمریکایی‌ها بار دیگر از ایرانی که به‌زعم خود می‌پنداشتند با انواع و اقسام تحریم‌ها منزوی کرده‌اند، شکست خورده است. ایران در اوج تحریم و تهدید و تنگنای ارتباطات مرسوم علمی با دنیا توانست به پیشرفت‌های خیره‌کننده و غیرقابل‌باور در صنعت فضایی دست یابد و به تعبیر فرمانده محبوب کل سپاه از آسمان به زمین نگاه کند و تحولات دنیا را رصد نماید. تنگ شدن عرصه بر آمریکا و دومینو شکست‌ها گویی مسئولان نادان آمریکایی را به تناقض کلامی و حقوقی واداشته است.

گزارش روز          

 زمانی که رژیم صهیونیستی  از خواب بیدار شود!

هدف از تشکیل رژیم صهیونیستی در غرب آسیا توسط غربی‌ها، نگهبانی از منافع غرب توسط این رژیم منحوس بود. حال بعد از گذشت چندین دهه نه‌تنها این اتفاق نیفتاده، بلکه خود کشورهای غربی ازجمله آمریکا، انگلیس و سایر کشورها به فکر نگهبانی از این غده سرطانی در منطقه می‌باشند.

گزاره خبری: روزنامه صهیونیستی «معاریو» به نقل از «آلون بن داوید» تحلیلگر صهیونیست نوشت: «تل‌آویو در مقطع کنونی درگیر مبارزه با کرونا و از توان حزب‌الله غافل شده است.» این تحلیلگر صهیونیست دراین‌ارتباط می‌افزاید: «حزب‌الله لبنان در جبهه شمالی، معادله بازدارندگی را به تل‌آویو تحمیل کرده است.» آلون بن داوید می‌گوید: «درست در زمانی که افسران سازمان اطلاعات نظامی، واحد ستاد کل «سیرت متکل» و موساد، درگیر ویروس کرونا هستند، تل‌آویو هیچ روشی برای مقابله بدون خطر با طرح موشک‌‌های نقطه زن حزب‌الله ندارد.» بن داوید ادامه می‌دهد: «تنها زمانی که از خواب وحشت و ترس ویروس کرونا بیدار شویم، متوجه خواهیم شد که حزب‌الله بیش‌ازپیش برای توان بازدارندگی ما چالش ایجاد کرده است. ارتش اسرائیل باید دوباره محاسبات عملیات خود را در مرز لبنان از سر بگیرد.» در همین ارتباط، منابع لبنانی، پیشتر، گزارش کردند که یک گروه از نظامیان صهیونیست که با یک تانک پشتیبانی می‌شدند، وارد یک منطقه اشغالی در جنوب لبنان شدند.

نکته تحلیلی: ترس صهیونیست‌ها از موشک‌های حزب‌الله در حالی از طریق خودشان علنی می‌شود که رژیم صهیونیستی تاکنون چندین میلیارد دلار برای سامانه گنبد آهنی هزینه کرد است. این سامانه با هدف در امان ماندن از موشک‌های حزب‌الله و حماس ایجاد شده بود ولی حالا نه‌تنها کاربردی ندارد، بلکه هزینه‌کرد در این زمینه باعث افزایش انتقادهای داخلی به این رژیم نیز شده است. واقعیت آن است که رژیم صهیونیستی امروز از جوانب مختلف در تیررس محور مقاومت قرار دارد و دست‌وپا زدن‌های بیشتر این رژیم تنها باعث غرق شدن بیشتر آن خواهد شد.

 

▼ اخبار ویژه                

نامه سرگشاده اردشیر زاهدی به دولت ترامپ

نامه آخرین سفیر شاه در آمریکا، در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شد. اردشیر زاهدی که عناوینی چون؛ وزیر خارجه دولت پهلوی را نیز یدک می‌کشد، مطلبش را با عنوان «شتر در خواب بیند پنبه‌دانه» آغاز و توصیه کرده آمریکا به ایران حمله نظامی نداشته باشد. این نخستین بار نیست که فرزند تیمسار زاهدی، نخست‌وزیر محمدرضا پهلوی، از سیاست خارجی ایران حمایت می‌کند. این نامه که شش روز بعد از نوشته شدن منتشر شده، حضور ایران در سوریه را به دعوت دولت این کشور دانسته و هم‌زمان از عربستان (متحد بسیار نزدیک آمریکا) به دلیل بمباران یک مراسم عروسی در یمن انتقاد کرده است. آخرین سفیر ایران در آمریکا، در این یادداشت حمله به عراق را یادآوری کرده و پرسیده: «آیا مغز‌های وزارت خارجه و سیا از دود شدن ۷ هزار میلیارد دلار بی‌خبرند؟»

درخواست کمک روسیه از ایران

معاون وزیر بهداشت روسیه تمایل خود را نسبت به دریافت و بهره‌برداری از تجربیات موفق ایران در مهار کووید19 ابراز کرده است. آمار کرونایی‌ها در کشورهای دیگر در حال افزایش یافتن است و این در حالی است که ایرانی‌ها موفق شدند به‌خوبی با این بیماری مقابله کنند. البته ممکن است موج دوم این بیماری در جامعه ایران در صورت عدم توجه مردم به هشدارها در پیش باشد.

▼ اخبار

جهانگیری در دولت روحانی هیچ‌کاره است

«مهدی آیتی» از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «با آغاز دوره دوم دولت روحانی، برخی در درون دولت به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که گویا آن‌ها رئیس‌جمهور هستند و به‌تنهایی قصد دارند حرف خود را به کرسی بنشانند. این افراد نیز با عملکرد و صحبت‌های خود نیز در راه دولت مانع‌تراشی می‌کنند. حلقه نزدیک به رئیس‌جمهور در همان سال اول دولت دوازدهم افرادی را که برای دولت تبدیل به سرمایه اجتماعی شده بودند را محدود کرد و عملاً اجازه فعالیت مفید و مؤثر را ندادند و عملاً با این اقدام نخست به خودشان لطمه وارد کردند. در همین راستا شاهد بودیم فعال‌ترین شخص دولت روحانی یعنی معاون اول ایشان عملاً از گردونه اجرایی کشور خارج و صرفاً به یک مقام تشریفاتی در دولت بدل شد». چندی پیش «محمد عطریانفر» از فعالین اصلاح‌طلب گفته بود: «اصلاح‌طلبان در سال ۱۴۰۰ با اعتبار برمی‌گردند». این ادعا در حالی است که اصلاح‌طلبان اصلاً نرفته‌اند که حالا بخواهند برگردند. دولت دربست در اختیار این طیف سیاسی است. معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر نفت، وزیر خارجه، وزیر اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بوجه، وزیر کار و... همگی از اعضای شاخص احزاب اصلاح‌طلب هستند.

پشت پرده اصرار مجدد برای ایجاد مناطق آزاد

احمد توکلی رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان عدالت و شفافیت طی اظهارنظری پرده از دلایل اصرار مجلس شورای اسلامی بر افزایش مناطق آزاد برداشت و مدعی شد: «پشت پرده ایجاد مناطق آزاد جدید منافع غیرملی و عمومی خوابیده است، به دلیل این که اطلاعاتی از مناطق آزاد وجود ندارد، رانت و فساد ایجاد شده و دزدها رشد می‌کنند. مجلس باید یک تیم کارشناسی مستقل برای نظارت و اصلاح مناطق آزاد تعیین کند... به آقای لاریجانی گفتم این لایحه‌ای که رد شده چرا باز کمیسیون بازگرداندید؟ باید کنار گذاشته می‌شد. این اختیار را آقای لاریجانی برای خودش درست کرد که اگر لایحه رد شد به کمیسیون بازگرداند یا خیر. آن موقع لاریجانی گفت نزدیک انتخابات است و نمایندگان می‌خواهند برای مردمشان کاری بکنند. این استدلال آیا درست است؟ منافع زودگذر انتخاباتی عامل تصمیم‌گیری برخی نمایندگان مجلس برای قانون‌گذاری می‌شود.»

ایران از تهدیدها فرصت می‌سازد

«شورای آتلانتیک» در گزارشی نوشت: ایران با بهره‌برداری از آشفتگی‌های سیاسی پس از سال 2011، به توسعه نفوذش در منطقه اقدام کرد. سقوط داعش و دستاوردهای دولت بشار اسد با کمک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و روسیه، گسترش نفوذ ایران در سوریه و عراق را باعث شده است؛ اما در چند ماه گذشته ما با کاهش نفوذ ایران در منطقه روبه‌رو بودیم. به دنبال ناآرامی‌های اخیر لبنان و عراق، بسیاری از تحلیل‌گران بر این تأکید داشتند که «ایران خاورمیانه را ازدست‌داده است». ترور ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه هم ضربه مهمی به برنامه‌های ایران بود. ایران قطعاً برای تقویت نفوذ منطقه‌ای خود با چندین مانع بنیادین روبه‌روست. بااین‌وجود، ایران بارها و بارها ثابت کرده که به‌رغم محدودیت‌ها، تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده و آن‌ها نه‌تنها خود را حفظ کرده بلکه همچنین نفوذ منطقه‌ای را گسترش داده‌اند. ایران مطمئناً در مقایسه با بازیگران دیگر، بهتر می‌تواند در بازی منطقه‌ای نقش ایفا کند. تهران تا زمان تحقق برنامه‌ها و اهداف خود صبور است و به‌شدت مصمم و عمل‌گرا عمل می‌کند و می‌داند که چگونه استراتژی منطقه‌ای خود را با چالش‌های جدید تطبیق دهد. درواقع، فعالیت‌های اخیر ایران باهدف تشدید فزاینده نزاع بین نیروهای آمریکا و شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران می‌تواند نشانگر این امر باشد که تهران پس از ترور شدن ژنرال سلیمانی در حال ارزیابی مجدد مأموریت‌هایش و بازیابی اقدامات خود با شرایط در حال تغییر است، به شیوه‌ای که اجازه دهد منافعش مانند مجبور کردن آمریکا به خروج نیروهایش از عراق با موفقیت بیشتری تحقق یابد. آنچه در مورد نفوذ منطقه‌ای ایران و همچنین ثبات حکومت و اقتصاد آن صادق است این است که ایران با چالش‌های متعددی روبه‌رو خواهد بود اما در حقیقت سال‌های تحریم باعث شده تا توانایی ایران در انطباق با بحران‌ها بهبود یابد.

 

▼ اخبار کوتاه

لایو‌ها و شرط‌بندی/ توئیت بهنام بابازاده روزنامه‌نویس و خبرنگار حوزۀ موسیقی و هنر در رابطه با برگزاری لایوهای اخیر در اینستاگرام توسط تتلو، احلام، تهی، ساشا سبحانی، وحید خزایی، دنیا جهانبخت و ... به‌واسطه پیشنهاد 200 هزار دلاری مدیران یک سایت بزرگ شرط‌بندی (Bet) در ترکیه به آنان و به ازای هر لایو اینستاگرامی با چهره‌های شاخص اینستا، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته است. بابازاده ضمن اشاره به ورود برخی از بازیگران، بازیکنان و خوانندگان به این سناریو، به درآمدزایی بالای این سایت‌های شرط‌بندی و برادران امیرشقاقی (مافیاهای شرط‌بندی ایرانی) با هجوم بینندگان لایوهای مذکور تأکید داشته است.

خودکفایی، یک گام به جلو/ ایران موفق به بومی‌سازی فناوری ژنراتور هیدروژن شد. ژنراتورهای هیدروژن ازجمله دستگاه‌های است که به دلیل تحریم و افزایش نرخ ارز، ورود آن‌ها به کشور با محدودیت‌هایی مواجه شد؛ یک شرکت دانش‌بنیان فناوری هر دو نوع آلکالوئیدی و غشایی پروتون آن را با قیمت کمتر از یک‌دوم نمونه مشابه خارجی، بومی‌سازی کرده است.

با کار برای قرآن کاملاً موافقم!/ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام‌ قرائتی در ارتباط با اهمیت قرآن و ضرورت کار برای ترویج و تفسیر آن مرقوم داشتند: «بعدالسلام، خداوند به جنابعالی توفیق عطا فرموده است و امیدواریم آن را افزایش دهد. حقیر با کار برای ترویج قرآن و تفسیر کاملاً موافقم.»

پرداخت سود بانکی به دستگاه‌های دولتی ممنوع!/ طبق قانون بودجه سال ۹۹ دستگاه‌هایی که از بودجه کل کشور ارتزاق می‌کنند، نمی‌توانند سود بانکی دریافت کنند و بانک‌ها نیز نباید سود پرداخت کنند.

بیکاران کرونایی در ایران/ سازمان تأمین اجتماعی: تاکنون ۶۴۸ هزار نفر در سامانه (https://bimebikari.mcls.gov.ir/) بیمه بیکاری در کشور ثبت‌نام کرده‌اند که اکثراً حائز شرایط دریافت مقرری هستند و همچنان این ثبت‌نام ادامه دارد.

رشد ۳۷.۵ درصدی قیمت مسکن در تهران/ متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در یک سال منتهی به فروردین‌ماه امسال ۳۷.۵ درصد افزایش یافته است؛ اما حجم معاملات در فروردین‌ماه امسال نسبت به ماه قبل ۸۷.۸ درصد و نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته ۶۳.۷ درصد افت داشته است.

کنترل نقدینگی با کاهش سود بانکی/ رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد؛ با آغاز به کار عملیات بازار باز و کاهش نرخ سود بین‌بانکی، سود بانکی و اوراق خزانه، رشد شبه پول در نقدینگی کنترل شده است.

کرونا کسری بودجه آمریکا را افزایش داد/ دفتر بودجه کنگره آمریکا، پیش‌بینی کرد، تعطیلی سراسری فعالیت‌های اقتصادی و افزایش شدید هزینه‌های دولتی در آمریکا، کسری بودجه این کشور را تقریباً ۴ برابر کرده و به ۳.۷ تریلیون دلار خواهد رساند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات