صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۲۲۰۸
گزارش صبح صادق از اقدام مقتدرانه سپاه در پرتاب ماهواره نظامی نور

والفجر هشت فضایی

دفاع مقدس تکرار شد؛ این بار تکراری مانند والفجر هشت. در سکوت کامل و در شرایط رصد صددرصدی دشمن، عملیات بزرگ ورود نظامی ایران به فضا، از ده سال پیش آغاز و در حال پیش‌روی بود؛ سرانجام فرماندهی نیروی هوافضای سپاه حضور در عرصه پنجم صلابت نظامی را رقم زد تا پرتاب اولین ماهواره نظامی ایران که در شرایط تحریم و با فناوری صددرصد بومی، ساخته شده است، پیام اقتدار جمهوری اسلامی را به جهان مخابره کند.

 

پیش‌روی چراغ‌خاموش

«سردار سلامی» پس از این پرتاب موفق اعلام کرد: «امروز دیگر از فضا دشمنان را کنترل می‌کنیم.» و «سردار امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بررسی ابعاد مختلف این اقدام بزرگ اظهار داشت: «این موفقیت لطف و عنایت الهی بود. یادی می‌کنم از شهید تهرانی‌مقدم که پایه‌گذار این صنعت بود. از دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، عزیزان وزارت دفاع و به‌ویژه سازمان صنایع هوافضا که ما را در ساخت موتور مرحله اول‌ـ که به موشک‌های زمین به زمین مربوط است‌ـ یاری کردند، تشکر می‌کنم.»

وی افزود: «ما می‌دانستیم که دشمنان به دنبال رصد این کار هستند و تلاش کردیم که به صورت چراغ‌خاموش کار را پیش ببریم.»

 

بُعد پنجم امور نظامی

سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه حضور نظامی در فضا یک نیاز است، گفت: «بدون حضور در فضا از خیلی امکانات نظامی و غیرنظامی که ابعاد وسیعی دارد، محروم هستیم؛ در واقع در بحث نظامی، بُعد پنجم امور نظامی پس از زمینی، دریایی، هوایی و سایبری، فضایی است.»

 

توسعه فرماندهی فضایی

سردار حاجی‌زاده درباره ضرورت ورود سپاه به عرصه فضایی گفت: «در سال ۸۸ با تصویب فرمانده معظم کل قوا، نیروی هوایی سپاه به نیروی هوافضای سپاه تبدیل شد. از آن روز ما یک فرماندهی به عنوان فرماندهی فضایی در نیرو تأسیس کردیم و طی این ۱۱ سال اقدامات بسیار گسترده‎ای انجام شده است. طبیعتاً به دنبال توسعه این فرماندهی هستیم. همان‌طور که فرماندهی موشکی ما در سال ۶۳ با دو سکو شروع کرد و امروز به یک قدرت نظامی تبدیل شده است، ان‎شاءالله روزی خواهد رسید که فرماندهی فضایی ما هم جایگاه ویژه‌ای در کشور، هم در بخش دفاعی و هم بخش غیردفاعی پیدا خواهد کرد.»

 

ماهواره‌برها با سوخت جامد

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه سمت‌گیری ما استفاده از ماهواره‌برهای سوخت جامد است و تمام مراحل را سوخت جامد خواهیم کرد، گفت: «در همین مورد اخیر، موتور مرحله اول سوخت مایع بود، برای اینکه می‌خواستیم ارزان شود. الآن که کار ما تثبیت شده است، موتور مرحله اول را هم سوخت جامد خواهیم کرد.»

 

سردار جوان و دانشمند

چیزی که در این میان جالب بود، رونمایی از یک فرمانده و سردار جوان و دانشمند به عنوان فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه در رسانه ملی بود. سردار «علی جعفرآبادی» فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه اظهار داشت: «ماهواره‌ای که پرتاب شد، بخشی از پازلی بود که در این پازل قرار است عملیات‌های شناسایی و پشتیبانی راهبردی در عملیات‌های شناسایی، ارتباطی و ناوبری انجام شود و این همان ضرورت دستیابی به فضاست. ما باید حتماً از این ماهواره‌ها استفاده کنیم و بتوانیم خدمات را به نیروهای مسلح ارائه کنیم.»

 

اولین مأموریت

سردار جعفرآبادی اظهار داشت: «اولین مأموریت این ماهواره شناسایی است. در حوزه دفاعی لازم داریم که آگاهی موقعیتی و آگاهی وضعیتی از پیرامون خود داشته باشیم که سنسورهایی که روی این ماهواره نصب شده‌اند، این کار را انجام می‌دهند. در حوزه‌های غیردفاعی در مخاطرات طبیعی، سپاه همیشه نقش فعالی دارد که لازم است این فعالیت‌ها پشتیبانی انجام شود.» فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: «ماهواره نور‌ـ۱ در کلاس ماهواره‌های لئو است که در ارتفاع ۴۳۰ کیلومتری قرار دارد. ما این ماهواره را از کویر مرکزی به سمت دریای عمان پرتاب کردیم و سیگنال دوم آن را در شمال غرب کشور (تبریز) دریافت کردیم و مطمئن شدیم که ماهواره در مدار ۴۳۰ کیلومتری قرار گرفته است و مأموریت آن هم شناسایی است.»

 

برنامه آینده

وی با بیان اینکه این ماهواره روزانه ۱۶ بار دور کره زمین می‌چرخد، افزود: «این کاری که در سپاه انجام شده، یک ابرپروژه است که شامل ماهواره، ماهواره‌بر، ایستگاه‌های زمینی و مرکز کنترل ماهواره است که طی نقشه راه جامع و معینی پیش می‌رود. ماهواره نورـ۱ اولین ماهواره بوده، ما در نقشه راه‌مان ماهواره‌های با مقیاس بزرگ‌تر و مدارهای بالاتر را داریم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات