صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۲۲۲۱۶
نگاهی به مجلس آینده در گفت‌وگو با سیدنظام‌الدین موسوی منتخب مردم تهران

نظارت‌ها را تقویت می‌کنیم

پایگاه بصیرت / زهرا ظهروند

وکلای منتخب مردم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به زودی کار خود را در بهارستان شروع می‌کنند، اما منتخبان انتخابات دوم اسفند چه برنامه‌ها و اهدافی دارند؟ اولویت‌های آنان چیست؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات با «سیدنظام‌الدین موسوی» نماینده منتخب مردم تهران گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

 

بفرمایید اولویت‌ها و برنامه‌های شما برای مجلس یازدهم چیست؟

مجلس شورای اسلامی مطابق قانون، چند وظیفه اصلی دارد که در درجه اول باید نگاه همه نمایندگان به ایفای این نقش‌ها و کارویژه‌ها باشد. کارویژه اول مجلس قانون‌گذاری و کارویژه دوم نظارت است. مجلس در حوزه قانون‌گذاری باید علاوه بر تنقیح قوانین گذشته و بررسی لوایح پیشنهادی دولت، با اتکا به مطالبات مردم و نیازهای کشور طرح‌هایی مفید پیشنهاد بدهد که بتواند آنها را در قالب قانون درآورد. متأسفانه، مجالس اخیر در حوزه نظارتی  دچار ضعف و رخوت شده‌اند و نیاز جدی وجود دارد بحث نظارت را فعال کنیم؛ چراکه اگر مجلس بهترین قوانین را تصویب کند، اما در حوزه اجرا دچار ضعف باشد، قطعاً این قوانین مثمر ثمر نخواهند بود. ان‌شاءالله می‌خواهیم مجلس را در این حوزه فعال کنیم که به تعبیر امام راحل، مجلس در رأس امور باشد. به لحاظ رویکردی، مجلس آینده باید در اجرای کارویژه‌های خود، سیاست کلان نظام را در نظر بگیرد. نکته‌ای که ما از سیاست‌های کلان ابلاغی رهبر معظم انقلاب متوجه می‌شویم این است که مطالبات، اقتصاد و معیشت مردم باید در اولویت مجلس باشد. همچنین دوستان ما در حوزه‌های بانکی، مالی، اقتصادی، انرژی، مالیاتی، عدالت و هدف‌مندی یارانه‌ها طرح‌هایی در دستور کار دارند و با پژوهشگران متعددی در حال مشورت هستیم و پیشنهادهای خوبی برای ارائه داریم تا بتوانیم با حفظ چارچوب‌های کلی، کار را در حوزه مقابله با تحریم‌ها جلو
ببریم
.

برنامه‌ خاصی برای مقابله با تحریم‌ها دارید؟

ما در حوزه بیرونی با مسئله تحریم مواجه هستیم و در داخل نیز، متأسفانه، شاهد ناکارآمدی در برخی حوزه‌های اجرایی هستیم که نقطه تمرکز ما در مجلس آینده روی این دو موضوع خواهد بود؛ یعنی برای کاهش اثر تحریم‌ها، در حوزه اقتصادی و معیشتی متمرکز خواهیم شد و اقدامات قانون‌گذاری و نظارت را روی آن متمرکز می‌کنیم؛ البته با توجه به اینکه پادزهر تحریم‌ها تأکید بر تولید داخلی است.

همکاری شما با دولت چگونه خواهد بود؟

به طور طبیعی مجلس، دولت و قوه قضائیه ارکان کلی حاکمیت را تشکیل می‌دهند و باید با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ اما جایگاهی که ریل‌گذاری و نظارت می‌کند، مجلس است. در مجلس آینده نگاه‌مان تعاملی است و قصد داریم با دولت تعامل داشته باشیم؛ اما بخش‌هایی از دولت را دچار ناکارآمدی و رخوت می‌دانیم و معتقد هستیم تلاش دقیق و درستی برای رفع مشکلات مردم ندارند. ما به وظایف قانونی خود عمل می‌کنیم و مطابق با آن سعی خواهیم کرد برای دولت ریل‌گذاری کنیم که قطعاً در این مسیر هر بخشی از دولت که آمادگی همکاری داشته باشد، آن را تقویت خواهیم کرد؛ اما برای بخش‌هایی که بخواهند به وضعیت موجود ادامه بدهند، ناکارآمدی داشته باشند یا در مسیر ریل‌گذاری‌های تعیین‌شده از سوی دولت حرکت نکنند، از ابزارهای قانونی و نظارتی خود استفاده خواهیم کرد.

با توجه به شرایط ناشی از بیماری کرونا، چه ایده و برنامه‌هایی برای دوران پساکرونا خواهید داشت؟

از آنجا که مردم، به ویژه قشر آسیب‌پذیر دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند، باید برنامه‌هایی برای ترمیم آن داشته باشیم و بتوانیم سیستم تأمین اجتماعی را تقویت کنیم تا اگر در آینده دچار مسائل این‌چنینی شدیم، این اقشار دچار مشکل نشوند. همچنین به تقویت دولت الکترونیک نظر دارم؛ این شرایط نشان داد از این جنبه دچار مشکل هستیم و باید در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات