صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۲۳۷۳

هشدار قاطع

پایگاه بصیرت / سردارسرتیپ ابوالفضل شکارچی

ستاد کل نیروهای مسلح هفته گذشته بیانیه‌ای خطاب به نیروهای نظامی فرامنطقه ‏ای در آب‌های جنوبی کشور صادر کرد. درباره ابعاد و چرایی صدور این بیانیه چند نکته قابل بررسی است؛ اول اینکه ما به طور کلی یک سؤال اساسی از آمریکایی‎ها داریم و آن اینکه شما از آن طرف کره زمین در آب‌های دریای عمان و خلیج‌فارس چه می‌خواهید؟ به دنبال چه چیزی هستید؟ حضور نظامی شما در این منطقه برای چه منظوری است؟ این پرسش هم متوجه آمریکایی‎هاست و هم متوجه برخی هم‌پیمانان نظامی آنها، مثل فرانسه و انگلیس.

نیروهای فرامنطقه‌ای باید بدانند منطقه صاحب دارد. بیشترین مرز آبی و ساحل در این منطقه، متعلق به جمهوری اسلامی ایران است، به طوری که شمال این آب‌ها به صورت کامل سواحل جمهوری اسلامی قرار دارد؛ در جنوب هم کشورهای حاشیه خلیج‌فارس حضور دارند و آمریکایی‌ها و دیگران که برای این منطقه نیستند، باید به این سؤال جواب دهند که با حضور نظامی در منطقه به دنبال چه چیزی هستند؟

آیا کشورهای منطقه به کمک آمریکا برای ثبات در منطقه نیاز دارند؟ اگر چنین باشد، ‌جواب ما این است که خود جمهوری اسلامی به تنهایی قادر به ایجاد امنیت و ثبات در این منطقه است و خیلی راحت می‌تواند با مشارکت سایر کشورهای ساحلی منطقه اقدام به برقراری امنیت صددرصدی کند.

لزومی به حضور نیروهای فرامنطقه‌ای و بیگانه در منطقه نیست و این حضور در همان وهله اول سؤال برانگیز است.

نکته دوم اینکه این نیروهای فرامنطقه‌ای به فرض اینکه آب‌راه‌های بین‌المللی آزاد است، در این مناطق حضور دارند، اما آیا قواعد و قوانین بین‌المللی و اصول حاکم بر آب‌راه‌های بین‌المللی را رعایت می‎کنند؟ این قوانین می‌گویند عبور بی‌ضرر در آب‌راه‌های بین‌المللی و آب‌های آزاد، آزاد است. این در حالی است که آمریکایی‌ها چندین ضرر را در آب‌های بین‌المللی جنوب کشور به وجود آورده‌اند. نیروهای ارتش‌های بیگانه، موسوم به ائتلاف که به کمک آمریکایی‌ها در منطقه آب‌های آزاد جنوب کشور مستقر هستند، عملاً ثبات و امنیت این منطقه را به خطر می‌اندازند. تنش‌زایی در منطقه یکی از ابعاد این حضور است. اگر آمریکایی‌ها در این منطقه حضور نداشته باشند، این تنش‌ها به خودی خود کاهش پیدا خواهند کرد؛ عامل اصلی این تنش‌ها در منطقه خود آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان آن در منطقه هستند که بدون توجیه و دلیل در این منطقه حضور دارند.

در موضوع ضرررسانی، واقعیت امر این است که این نیروها قواعد و قوانین بین‌المللی را رعایت نمی‎کنند و شوربختانه کشورهای ساحلی صاحب این منطقه را هم به ایجاد ناامنی متهم می‌کنند در حالی که خود آنها موجب ناامنی در این حوزه هستند.

رصد اطلاعاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد در نیمه دوم سال 1398 و اوایل سال 1399 تعداد شناورهای این نیروها در منطقه افزایش پیدا کرده که خود یک عامل بی‌ثبات‌سازی در منطقه است؛ افزایش ناوها و شناورهای نظامی بیگانه ثبات و امنیت منطقه را خدشه‌دار می‌کند.

از سوی دیگر، در این مدت برخی عملیات‎های ایذایی و تحریک‎آمیز نظامی انجام شده است؛ مثلاً رزمایش‏هایی در این منطقه برگزار کرده‌اند و تمرینات رزمی و تیراندازی داشته‌اند. این فعل نیز جزء افعال تحریک‌آمیز است و موجب بی‌ثباتی و ناامنی می‎شود.

علاوه بر این،‌ این نیروها در بخشی از مناطقی که نباید حضور پیدا کنند، حضور پیدا کرده و از نظر مقررات و عرف بین‌المللی نباید ضرری در آب‌های تجاری و اقتصادی سایر کشورها داشته باشد.درحالی که این ضرر را وارد می‌کند.

در این مدت، این نیروها در اقدامات تحریک‌آمیز خود با تکیه به قدرت قهری نظامی، لنج‎ها و شناورهای بومی منطقه را بازرسی کرده‌اند؛ شناورهای مربوط به مردم بومی منطقه که محل امرار معاش و اشتغال آنها بوده، بازرسی شده‌اند که این اقدام همراه با اذیت و آزار بوده و ناامنی روحی و روانی  را برای تجار و صیادان منطقه ایجاد کرده‌ است. این امر به هیچ وجه برای ما قابل پذیرش نیست.

نکته مهم و قابل توجه دیگر این است که با گسترش حضور این نیروها، قاچاقچیان بین‌المللی در آب‌های عمان و خلیج‌فارس حضور بیشتری پیدا کرده‎اند قاچاقچیان بین‌المللی در پناه شناورهای این نیروهای متخاصم برای افزایش فشار حداکثری به جمهوری اسلامی ایران، اقدام به رفت‌وآمد می‎کنند و نیروهای نظامی تروریستی آمریکا پناهی برای این قاچاقچیان شده‌اند.

موضوع دیگر اینکه افزایش شناورهای آمریکا و هم‌پیمانان آن در منطقه، محیط زیست دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان را به خطر انداخته و این آلودگی به مرز هشدار و خطر نزدیک شده است؛ درواقع، انقراض آبزیان دریایی عملاً وارد مرحله هشدار شده است. بخشی از این شناورها از رانش‎های هسته‌ای استفاده می‌کنند و خطر انقراض آبزیان به صورت جدی وجود دارد.

اقدامات تحریک‌آمیز آمریکایی‌ها گاهی اوقات تا آستانه برخورد با محافظان آب‌های سرزمینی کشور از جمله شناورهای نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس و تنگه هرمز و نیروی دریای راهبردی ارتش در دریای عمان پیش رفته که مأموریت حفظ تمامیت ارضی و امنیت آب‌راه‌های بین‌المللی و آب‌های ساحلی کشور را برعهده دارند. در اقدامات اخیر، نیروهای متخاصم فرامنطقه‌ای و تروریستی به هشدارهای این نیروها بی‌توجهی و رادارهای خود را خاموش کردند و خودشان را معرفی نکردند و عملاً به دنبال بهانه‌ای بودند تا در منطقه ناامنی ایجاد کنند و همه اینها با مدیریت آمریکایی‎ها در قالب یک جنگ روانی در حال اجراست.

آمریکایی‎ها قصد دارند به افکار عمومی دنیا القا کنند که جمهوری اسلامی ایران اقداماتی تحریک‌آمیز علیه شناورهای آنها داشته است، در حالی که عکس این ماجرا در آب‌های جنوبی کشور اتفاق می‎افتد. اعتقاد جمهوری اسلامی ایران این است که آمریکا منشأ شرارت و ناامنی در منطقه است و هر اقدام و برخوردی هم که در آینده صورت بگیرد، مسئولیتش با خود آمریکایی‌هاست؛ چراکه آنها شروع‌کننده ماجرا هستند و دارند مشکل ایجاد می‎کنند.

به آمریکایی‌ها هشدار داده‌ایم اگر به اقدامات مغایر با قوانین و قواعد بین‌المللی در حوزه دریانوردی ایمن و بی‌ضرر ادامه بدهند‌ـ به هر حال به دلیل مشکلاتی که برای همه کشورهای منطقه، از جمله جمهوری اسلامی به وجود می آورند و عملاً منطقه را دچار بی‌ثباتی می‎کنند‌ـ اگر اقدامات‌شان فاز عملی به خود بگیرد و در ذهن‌شان فعلی مبتنی بر برخورد با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در منطقه باشد، همان‌طور که می‌دانند، سیلی‌ای که از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی می‏خورند، به‌مراتب سخت ‎تر و محکم ‎تر از سیلی‎ های  گذشته خواهد بود.

اما نکته آخر درباره چرایی این تحرکات اخیر آمریکایی‌هاست؛ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با حفظ و ارتقای آمادگی صددرصد دفاعی و رزمی و بالا بودن توانمندی و حفظ آن، خدمات غیر نظامی هم به مردم می‌دهند و مراقبت ویژه‌ای در نیروهای مسلح شده است و مشکلی در نیروهای مسلح کشور مبنی بر اختلالات در حوزه کرونا نداریم و این ویروس به عنوان تهدید برای کشور، بیش از اینکه به کشور و نیروهای مسلح ضربه بزند، آمادگی نیروهای مسلح را با توجه به تجربه مقابله با آن افزایش داده است؛ در مقابل، آمریکایی‌ها با توجه به اینکه ضربه‌های شدیدی از این بیماری، به خصوص در بخش نیروهای نظامی خود دیده‌اند، با اجری عملیات‌های ایذایی و جنگ روانی به دنبال سرپوش گذاشتن روی این مشکلات شدید خود هستند. عمده تحرکات آنها در این فضا برای همین سرپوش گذاشتن روی مشکلات و ضعف‎های دچارشده به آن است؛ در حالی که تعداد بسیاری از نیروهای آنها در منطقه به این ویروس مبتلا شده‌اند و آنها قادر به حفظ نیروهای خود نیستند و می‌بینید ایالات متحده به پرچالش‌ترین کشور جهان در مقابله با کرونا تبدیل شده است و عملاً قدرت رو به افول آمریکا، با ویروس کرونا در جهان شیب بیشتری پیدا کرده و قدرت و سرعت این افول بیشتر شده است.

ما هم این هشدار قاطع را داده‌ایم در صورتی که آمریکایی‌ها در این فضا دست به تحرکات نظامی و تحریک‌آمیز بزنند، با پاسخ شدید جمهوری اسلامی روبه‌رو خواهند شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات