صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۲۲۴۰۳

شکست مذاکرات لندن و بروکسل /گره کور برگزیت

اگرچه لندن هر گونه اقدامی را برای پیروزی ترامپ در انتخابات سال 2020 میلادی صورت می دهد، اما اگر این پیروزی در نهایت محقق نشود، نخست وزیر فعلی انگلیس به سومین و شاید بزرگ ترین قربانی برگزیت تبدیل می شود.
بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس که به نماد شکست ، ناتوانی و غرور کاذب در برابر بحران کرونا تبدیل شده است، این روزها مورد انتقاد بسیاری از احزاب و گروههای سیاسی کشورش قرار گرفته است. جانسون در ابتدای شیوع ویروس کرونا، ضمن تمسخر آن، دستورات بهداشتی در این خصوص را رعایت نکرده و حتی با برخی بیماران کرونایی در بیمارستانهای انگلیس دست می داد! با این حال انتقادات موجود علیه نخست وزیر انگلیس، تنها معطوف به بحران کرونا و شیوع آن در این کشور نمی شود! شکست مذاکرات اخیر لندن و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت، به خوبی نشان می دهد که آینده سیاسی و اقتصادی روشنی در انتظار دولت جانسون و حتی دولتهای بعدی انگلیس نخواهد بود.

بازی اصلا تمام نشده است!
اگرچه برخی تحلیلگران طرفدار حزب محافظه کار انگلیس ، معتقد بودند که پیروزی بوریس جانسون  وی در انتخابات سراسری سال 2019 و تسخیر مجلس عوام این کشور توسط هم حزبی های نخست وزیر انگلیس، به معنای پایان معمای برگزیت و حرکت لندن به سوی دورنمایی روشن خواهد بود اما این تصورات بسیار زود از بین رفته است! مطابق آنچه دولت انگلیس و مجلس عوام پس از پیروزی جانسون تصویب کرده اند، مذاکرات دوجانبه لندن و بروکسل بر سر خروج  انگلیس از اتحادیه اروپا تا ماه دسامبر سال 2020 ادامه خواهد داشت و در صورتی که طرفین در این مدت نتوانند بر سر موضوعاتی کلیدی مانند نحوه تعیین نسبت حقوقی شهروندان انگلیسی و اتباع کشورهای باقیمانده در اتحادیه اروپا، اختلافات مرزی و نحوه تعامل ساکنان ایرلند شمالی و جنوبی، نحوه استمرار عضویت انگلیس در جامعه اقتصادی اروپا و .... به توافق برسند، به صورت خودکار مذاکرات شکست خورده و شاهد تحقق کامل "برگزیت سخت" یا "برگزیت بدون توافق" خواهیم بود.
نباید فراموش کرد که شهروندان انگلیسی، خواستار تحقق برگزیت سخت نیستند! بسیاری از کسانی که در انتخابات سراسری سال 2019 به جانسون و حزب محافظه کار رای دادند، خواستار خروج همراه با توافق ( توافقی خوب) با اتحادیه اروپا هستند. توافقی که در آن، انگلیس در عین خروج از اروپای واحد به جزیره ای محصور در قاره سبز تبدیل نشود. با این حال ، شکست مذاکرات اخیر برگزیت نشان داد که اتحادیه اروپا حداقل به سادگی قصد ندارد شروط تحمیلی لندن را در مذاکرات دوجانبه بپذیرند. حتی مقامات آلمانی و فرانسوی اصرار دارند تا اعمال سخت ترین فشارها به لندن و تصویب توافقی که به سود اروپا سنگینی کند، به دیگر کشورهایی  که سودای خروج از اتحادیه اروپا را دارند، درسی سخت بدهند!

جانسون از بازی ترامپ تبعیت می کند
در این میان، نباید از بازی خاص دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در قبال برگزیت و نحوه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا غافل شد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که خواستار تحقق برگزیت سخت و به عبارت بهتر، وابستگی مطلق اقتصادی انگلیس به آمریکا پس از خروج از اروپای واحد می‌باشد نیز در آتش اعتراضات داخلی در انگلیس (به ضرر جانسون) خواهد دمید. اگرچه ترامپ در کل حامی بوریس جانسون بوده است، اما نباید فراموش کرد که تحقق برگزیت نرم، با انعقاد توافقی دائمی میان اتحادیه اروپا و لندن تا ماه دسامبر امسال ( آذرماه 1399) ، ترامپ را در مقابل جانسون قرار خواهد داد. البته این در حالتی خواهد بود که رئیس جمهور آمریکا بتواند در انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه دوباره پیروز شود.
در صورتی که ترامپ در مقابل رقیب خود جو بایدن شکست بخورد، آرزوها و سرمایه گذاری های خاص بوریس جانسون جملگی نقش بر آب خواهد شد. در این صورت، جانسون دو راه پیش رو ندارد! استعفا یا تن دادن به همه شروطی که اتحادیه اروپا خواستار آن است. در این صورت نیز مخالفان داخلی جانسون مانند احزاب کارگر، لیبرال دموکرات و حتی حزب برگزیت ( حزب استقلال) انگلیس که مخالف تحقق برگزیت نرم می باشد، همه توان خود را برای بیرون راندن "جانسون ضعیف شده" از خانه شماره 10 خیابان داونینگ استریت ( مقر نخست وزیری انگیلس) به کار خواهند بست. در این صورت، حتی بسیاری از هم حزبی های جانسون نیز خواستار استعفای وی از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام خواهند شد. در این صورت، ممکن است اساسا حزب محافظه کار شانس مجددی برای تصاحب مجلس عوام و پست نخست وزیری نداشته باشد!

ریسک بزرگ نخست وزیر انگلیس
هر چند ترامپ در مذاکرات خود با جانسون، به وی اطمینان داشته است که در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر پیروز می شود، اما مشاهده نظرسنجی های ایالتی و عمومی در ایالات متحده، ترامپ به تکیه گاهی نامطمئن برای نخست وزیر انگلیس تبدیل کرده است. اگرچه لندن هر گونه اقدامی را برای پیروزی ترامپ در انتخابات سال 2020 میلادی صورت می دهد، اما اگر این پیروزی در نهایت محقق نشود، نخست وزیر فعلی انگلیس به سومین و شاید بزرگ ترین قربانی برگزیت تبدیل می شود.

لندن  بر سر دوراهی سخت
نخست وزیر انگیلس تا ماه دسامبر باید در خصوص "برگزیت سخت" یا "برگزیت نرم" تصمیم نهایی و مطلق خود را اتخاد کند. تحلیلگران و مقامات انگلیسی از دوران فعلی( تا ابتدای ماه دسامبر) به مثابه دوران گذار یاد می کنند. تا زمانی که این دوران طی نشود، تکلیف نهایی برگزیت مشخص نخواهد شد.  عواقب و تبعات تصمیمی که دولت جانسون در خصوص برگزیت اتخاذ می‌کند، حداقل تا 10 سال به قوت خود باقی خواهد ماند.حتی تحقق برگزیت نرم نیز مولد بحران‌هایی مانند کاهش رشد اقتصادی انگلیس ، کوچک شدن اقتصاد این کشور و افزایش نرخ بیکاری خواهد شد. فراتر از آن، انگلیس در صورت تحقق برگزیت نرم نیز عملا تا یک دهه لندن را به بازیگری معلق در نظام بین‌الملل تبدیل خواهد کرد. در چنین فضایی، حتی برای سیاستمداری مانند جانسون که همچنان  به پیروزی خود در انتخابات سراسری غره شده است فرصتی باقی نخواهد ماند .با این حال بسیاری از کارشناسان به درستی معتقدند که انتخاب گزینه "برگزیت نرم" حداقل می تواند هزینه های کمتری نسبت به "برگزیت سخت" برای جانسون داشته باشد. با این حال انتخاب گزینه ای به نام "برگزیت سخت" ، که مترادف با خروج مطلق و بدون توافق لندن از اتحادیه اروپا خواهد بود، معنایی به جز بازی مستقیم جانسون در زمین ترامپ و افزایش تصاعدی خشم افکار عمومی در انگلیس نخواهد داشت. حتی اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو دوباره پیروز شود و تضمینهای تجاری و سیاسی لازم را به لندن برای تحقق این گزینه ( عدم توافق با اروپا) بدهد، جانسون قادر به اقناع افکار عمومی کشورش درا ین خصوص نخواهد بود. در چنین نقطه ای شکست و سقوط  بوریس جانسون از قدرت نیز نمی تواند مولد آرامش و ثبات در لندن باشد، زیرا هر انتخابی که انگلیس در خصوص برگزیت سخت یا نرم ( در پایان آذرماه امسال ) صورت دهد، تا سالهای طولانی  معادلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی این کشور را آشفته خواهد ساخت. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات