صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۲۶۴۴

اهمیت راهبردی روز جهانی قدس

خارج کردن مسئله فلسطین از محدوده جغرافیایی سرزمین‌های اشغالی و تبدیل آن به یک مسئله و دغدغه مهم منطقه‌ای[...]

یادداشت: خارج کردن مسئله فلسطین از محدوده جغرافیایی سرزمین‌های اشغالی و تبدیل آن به یک مسئله و دغدغه مهم منطقه‌ای، بین‌المللی و اسلامی، یکی از زمینه‌های مهم تأثیرگذار در نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس از جانب معمار کبیر انقلاب اسلامی در جهان است.

نکته تحلیلی: اشغال فلسطین زخم کهنه‌ای است که پس از پایان جنگ جهانی دوم و بر اثر سیاست‌های استعماری انگلیس و آمریکا در پیکره جهان اسلام ایجاد شد. این زخم دیرینه که همچنان ملت‌های مسلمان و آزادیخواهان جهان را رنج می‌دهد، جز با نابودی غده سرطانی رژیم صهیونیستی و آزادسازی قدس شریف التیام نمی‌یابد. روز جهانی قدس مقدمه‌ای برای شکل‌گیری یک جوشش و کوشش فراگیر اسلامی و انسانی برای رهایی از این شر مطلق است؛ اما امسال روز جهانی قدس با تلاش‌های تل‌آویو برای پیگیری طرح معامله قرن و در کنار آن سناریوی خطرناک الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی مقارن شده است. رژیم صهیونیستی با استفاده از فرصت ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و همچنین با حمایت آمریکا و در سایه انفعال، سکوت و بعضاً حمایت برخی رژیم‌های مرتجع عربی، در حال پیگیری دو سناریوی مذکور است. غافل از اینکه تلاش برای تحقق این دو طرح، ماشه زنجیره‌ای از واکنش‌های فراتر از کنترل اسرائیل و آمریکا را خواهید کشید که آتش آن پیش‌وبیش از همه دامن مسببان و مشوقان پروژه‌های ضدفلسطینی را خواهد گرفت. به این خاطر است که روز قدس امسال اهمیت مضاعفی داشته و باید به فرصتی برای نشان دادن مخالفت عملی و علنی امت اسلام و آزادیخواهان جهان با توطئه‌های خطرناک صهیونیستی تبدیل شود. اگرچه به علت همه‌گیری ویروس کرونا، اجتماعات جهانی تقریباً در تمام کشورها تعطیل شده است، اما این به معنای تعطیلی روز قدس نیست. چراکه با استفاده از فرصت فن‌آوری‌های نوین ارتباطی ازجمله فضای مجازی، شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و رسانه‌های مختلف اجتماعی، می‌توان روز قدس امسال را با توجه به حساسیت و اهمیتی که دارد، پرشورتر از سال‌های قبل برگزار نمود.

نکته راهبردی: لازم است در آستانه روز قدس، از بزرگ‌ترین فرمانده خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی، سپهبد شهید سلیمانی نیز یاد کنیم؛ فرمانده شجاع و اسطوره‌ای و استراتژیست نامداری که حقیقتاً «شهید راه فلسطین و قدس» برازنده اوست؛ او که نقش بزرگ و مهمی در زنده نگه‌داشتن روز قدس و آرمان فلسطین و همچنین تقویت مقاومت فلسطین داشته است.

نویسنده: حمید خوش آیند

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات