صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۲۲۵۶۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) شما (پاسداران) در جای حساسی هستید. با قرآن باید آشنا بشوید. با الهامات و اشاره‌های قرآن هم باید آشنا بشوید. با معارف پیچیده اسلامی - نه در حد یک فیلسوف و یک متخصص- در حد یک انسان عارفِ واقفِ آگاه، باید آشنا بشوید. (۱۳۶۹/۰۶/۲۹)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

کَرنای کرونا و مسئله فلسطین!

 چند روز پیش روز نکبت - سالروز تأسیس رژیم غاصب صهیونیستی در 14 می 1948 میلادی با هموارسازی مقدمات آن از سوی انگلیسی‌ها - بود و جمعه پیش‌رو روز قدس است. مراقب باشیم در کَرنای کرونا مسئله فلسطین فراموش نشود و حواس جامعه اسلامی و مسلمانان دنیا از اعلام برائت جهانی از رژیمی اشغالگر و همچنین از آثار و نتایج سفر منحوس رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا به سرزمین‌های اشغالی پرت نشود؛ چراکه تداوم خط حمایت از رژیم صهیونیستی در قالب پشتیبانی از آغاز به کار دولت ائتلافی نتانیاهو-گانتس و مهم‌تر از آن، حمایت از طرح‌های زیاده‌خواهانه نتانیاهو از اهداف مسلم سفر پمپئو به سرزمین‌های اشغالی است.

نکات تحلیلی: 1- امروز رژیم صهیونیستی به‌مثابه ویروس کرونا در تاروپود قدرت‌ها و کشور‌های جهانی ریشه دوانده و مناسبات و ارتباطات جهانی را از تعادل و سلامت خارج ساخته است. مقابله و مبارزه با این ویروس، اتحاد و انسجامی هوشمندانه و جهانی طلب می‌کند. 2- نتانیاهو دوره ترامپ را فرصت کم‌نظیری برای توسعه‌طلبی‌ها و تجاوزگری‌های خود می‌داند و ازاین‌رو، به دنبال اخذ امتیازات ویژه از طرف مقابل با بهره‌گیری حداکثری از شرایط کنونی است. این روند که با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس شروع شده و با طرح پایتختی قدس برای اسرائیل غاصب خشم جهان اسلام را برانگیخته است، امروز با طرح مسئله خطرناک الحاق غور اردن و شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی و اسکان دائمی آوارگان فلسطینی در کشورهای هم‌جوار، به دنبال پاک کردن صورت‌مسئله حقیقتی به نام «فلسطین» است تا حل آن.

نکته راهبردی: در سناریوی صهیونیست‌ها، دوره کنونی ترامپ فرصتی طلایی برای گرفتن امتیازات ویژه با ادعاهای تازه است؛ اگر شانس کرونازده ترامپ تکرار قدرت وی را رقم زد، فرصت تثبیت امتیازات امروز جور می‌شود و اگر اسب چموش قدرت، ترامپ را بر زمین ناکارآمدی کوبید، می‌شود اهرمی از این امتیازات برای مذاکره با فلسطینی‌ها و حاکمان وابسته جهان اسلام برای تداوم سلطه‌گری و ستم ساخت. حال در چنین موقعیتی، کشورهای عربی و اسلامی با این زخم 72 ساله بر پیکره اسلام و انسانیت چه خواهند کرد؟! آیا هنگامه وحدتی مؤثر به وقت قدس نرسیده است؟ آیا می‌شود با هوشمندی روز قدس را به پایانی برای رؤیاهای شیطان کوچک تبدیل کرد؟!

▼گزارش روز               

آمریکا بحران‌ساز اصلی منطقه

ارزیابی رفتار آمریکا در منطقه نشان می‌دهد که این کشور تمام تلاش خود را بکار بسته است که حضور تأثیرگذار آن‌هم از نوع بحران‌سازی در منطقه غرب آسیا داشته باشد. از رو کشورهای عراق، سوریه، افغانستان به‌عنوان کانون اصلی تمرکز آمریکا در تأثیرگذاری منفی می‌باشد.

گزاره خبری: گزارش‌ها دریافتی حاکی است، سازمان اطلاعات امریکا (CIA) دستوراتی غیرعلنی مبنی بر انتقال تعداد زیادی از زندانیان داعش از زندان‌های «قسد» در «حسکه و المالکیه» به عراق را صادر کرده است. قرار است این اعضای داعشی در عملیات علیه «حشد الشعبی» در عراق مشارکت کنند. عملیات انتقال زندانیان از زندان «الشدادی» به عراق شبانه و مخفیانه انجام می‌گیرد. بر اساس این گزارش‌ها، شورش زندانیان داعش در زندان حسکه به‌منظور پوشش گذاشتن بر انتقال زندانیان طبق توافق محرمانه بین سازمان اطلاعات امریکا و فرماندهان کرد انجام می‌گیرد. جلسه‌ای بین افسران امریکایی و تعدادی از فرماندهان «قسد» و «آسایش» در مقر فرماندهی «قسد» در ساختمان سابق «مدیریه الری» در «حی المشیرفه» شهر حسکه برگزار گردیده است. در این جلسه دستورات جدیدی در خصوص زندانیان حسکه و تغییراتی در زندانیان و انتقال بعضی از آن‌ها به «قامشلی» و تهیه لیستی به‌منظور جابجایی مسئولین زندان‌ها صادر شده است.

نکته تحلیلی: منسجم و قوی شدن محور مقاومت در مرحله اول به معنای واقعی کلمه یعنی تضعیف سیاست استکباری آمریکا و از بین بردن سگ نگهبان آن‌ها یعنی رژیم صهیونیستی است. ازاین‌رو ایالات‌متحده تمام توان خود را به کار بسته تا در مرحله اول کشورهای محور مقاومت و در مرحله دوم کشورهای دیگر مستقر در غرب آسیا را تضعیف کند. ناامنی یکی از روش‌های غرب برای بحران سازی و تضعیف کشورهاست که گاه این نقش را رژیم صهیونیستی ایفا می‌کند و یا دست‌های آمریکایی با روکش داعشی اقدام به ناامنی منطقه می‌کنند.

▼ خبر ویژه                  

خانواده‌های شهدای فاطمیون مظلوم هستند

سرهنگ رنگین مسئول معراج شهدا در مورد مظلومیت شهدای مدافع حرم فاطمیون و خانواده‌های این شهدا می‌گوید: «بیشترشان اینجا غریب‌اند و کسی را ندارند. گاهی ما به دنبالشان می‌رویم که خبر بدهیم، می‌بینیم یک زن جوان تنها است و چند بچه قد و نیم قد، درحالی‌که همسران دیگر شهدا را تعداد زیادی از بستگانشان تا اینجا همراهی می‌کنند و مراقبشان هستند. از طرفی دیگر، این‌ها از قشرهای بسیار کم‌درآمد جامعه هستند. این اتهام به آن‌ها پررنگ‌تر است که به خاطر دریافت پول و حقوق زیاد به جبهه‌های سوریه رفته‌اند. درحالی‌که این کذب است. ما خبر داریم بسیاری از این نیروها کارگران ماهری بوده‌اند و کار و زندگی برای خودشان داشتند. مثلاً طرف اینجا گچ کار ماهری بوده اما غیرتش اجازه نداده به حرم حضرت زینب (س) جسارت شود و به این عشق دنیایش را گذاشته و رفته؛ بنابراین ما وظیفه داریم احترام خانواده‌هایشان را حفظ کنیم و بین آن‌ها و نیروهای خودی هیچ تفاوتی قائل نشویم.» وی اضافه می‌کند: «من با چشم خودم پیوند محکم این رزمنده‌ها با شهدای دفاع مقدس را می‌دیدم. می‌آمدند اینجا و دور از چشم ما زار می‌زدند و شهادت می‌خواستند. به ما که می‌رسیدند شروع به بذله‌گویی می‌کردند و تبحر عجیبی در خنداندن هم داشتند.»

▼ اخبار

این گزارش را حذف، سانسور و با تأخیر اعلام کردند!

جمعی از تشکل‌های دانشجویی، کارگری، اصناف، اتحادیه‌ها، تولیدکنندگان و اصحاب رسانه در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار برخورد قضائی قاطعانه و سخت‌گیرانه با مدیران متخلف و سهل‌انگار در زمینه مبارزه با قاچاق شدند. در این نامه نوشته شده است: «همان‌طور که استحضار دارید بالاخره گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پس از گذشت حدود ۳ سال از تصویب آن در تاریخ ۲۳/۲/۹۹ [در مجلس] قرائت شد. در خصوص این گزارش چند نکته بسیار مهم وجود دارد: 1. در قرائت گزارش، مجلس کارنامه بسیار بدی را از خود نشان داد؛ هم با تأخیر بیش از یک سال و نیم قرائت کرد، هم با دست‌کاری گزارش و حذف بخشی‌هایی، آن را تضعیف و هم گزارش را تعدیل کرد و بخش‌هایی از آن را هم قرائت نکرد. 2. آنچه قطعی است و اختلاف‌نظری در آن وجود ندارد و در این گزارش هم به آن اشاره‌شده، تخلفات و کم‌کاری‌ها و ترک فعل‌های مدیران سازمان‌ها و نهادهای عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. نمراتی که در این گزارش به دستگاه‌ها داده‌شده نمایان گر عملکرد بسیار ضعیف آن‌هاست و علت اصلی آن ترک فعل یا اعمال سلیقه مدیران و مسئولان مربوطه است.»

جزئیات طرح مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس طی اظهارنظری به جزئیات طرح دوفوریتی تصویب‌شده در خصوص رژیم صهیونیستی در جلسه اخیر مجلس پرداخت و گفت: «بر اساس این طرح، کلیه دستگاه‌های کشور موظف می‌شوند با استفاده از همه ظرفیت‌ها با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی مقابله کنند. هرگونه فعالیت سکوهای نرم‌افزاری رژیم صهیونیستی در جغرافیای سایبری کشور ممنوع است. هرگونه همکاری یا جاسوسی به نفع رژیم صهیونیستی در حکم محاربه و فساد فی‌الارض خواهد بود. ورود کلیه صهیونیست‌های تابع رژیم اشغالگر به ایران و سفر اتباع ایرانی به سرزمین‌های اشغالی ممنوع است. دادستان کل کشور مکلف است با بهره‌مندی از ظرفیت‌های بین‌المللی، نسبت به طرح شکایت، محاکمه و اجرای احکام مجازات سران جنایتکار رژیم اشغالگر اقدام نماید. وزارت خارجه موظف شده طرح همه‌پرسی ملی در سرزمین فلسطین را که در سازمان ملل به ثبت رسیده است پیگیری نماید. هرگونه همکاری، تعامل و توافق با نهادها و افراد وابسته به رژیم صهیونیستی ممنوع است.

پس‌لرزه‌های ماهواره نور در آمریکا

اندیشکده واشنگتن در گزارشی به بررسی تبعات و پیامدهای پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور پرداخت و نوشت: علیرغم اهمیت عملی و علمی این دستاورد، پرتاب این ماهواره نمایانگر توانایی ایران در زمینه تولید موشکی است. علاوه بر این، بُرد ماهواره نور حکایت از آن دارد که ایران به لحاظ تئوری قادر به شلیک موشکی است که می‌تواند به اهدافی در خاک آمریکا اصابت کند.» این اندیشکده نوشت: «طراحی موفقیت‌آمیز این نوع موشک فضایی قاره‌پیما توسط ایران قواعد بازی نظامی ـ سیاسی میان این کشور و آمریکا را تغییر می‌دهد. با وجود بسیاری از فاکتورهای دیگر که در تنش میان آمریکا و ایران نقش ایفا می‌کنند، پرتاب ماهواره پیامدهای جدی در خصوص روابط میان دو کشور خواهد داشت. تصمیم ایران مبنی بر آزمایش قابلیت پرتاب ماهواره اکنون تا حدودی گیج‌کننده است. آمریکا با تشخیص عوامل قدرتمند گوناگون نقش‌آفرین در داخل ایران باید در راستای ایجاد کانال‌های ارتباطی با مؤلفه‌های غیرنظامی در درون دستگاه حاکمه ایران تلاش کند و درعین‌حال به سپاه فشار بیاورد. تشویق نیروهای نسبتاً میانه‌رو در بحبوحه کشمکش داخلی بر سر قدرت، یک راهکار مفید جهت تشدید رویارویی کنونی با حکومت ایران قلمداد می‌شود.»

▼ اخبار کوتاه

هفت توصیه امام خامنهای در بخش انرژی/ ابلاغیه سال ۹۲ رهبر انقلاب در بخش انرژی حاوی نکات باارزشی است که اگر عمل می‌شد، امروز مشکل تحریم نفت نداشتیم. این نکات کلیدی عبارت‌اند از: انتخاب مشتریان راهبردی؛ ایجاد تنوع در روش‌های فروش؛ مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش؛ افزایش صادرات گاز؛ افزایش صادرات برق؛ افزایش صادرات پتروشیمی؛ افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی

پیش‌بینی خسارات اقتصادی ایام کرونایی/ بانک توسعه آسیایی در آخرین گزارش خود پیش‌بینی خسارت وارده به خاطر شیوع کرونا به اقتصاد جهانی را دو برابر کرد و گفت: «این بیماری می‌تواند ۸.۸ تریلیون دلار معادل ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان، بکاهد.» در گزارش این بانک آمده است: «شیوع کرونا ۵.۸ تا ۸.۸ تریلیون دلار معادل ۶.۴ تا ۹.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را کاهش خواهد داد.» این میزان خیلی بدتر از پیش‌بینی قبلی این بانک در ماه آوریل است که گفته بود انتظار می‌رود تنها ۲ تا ۴.۱ تریلیون دلار از تولید ناخالص جهان، کاسته شود.

شهادت ۱۰۷ نفر از کادر درمان در راه مقابله با کرونا/ «حبیبی» معاون پارلمانی سازمان نظام پزشکی اعلام کرد: «تاکنون ۱۰۷ نفر از کادر درمان کشور اعم از پزشک، پرستار، ماما، تکنسین‌های آزمایشگاه، کارشناسان و دیگر همکاران گروه‌های درمانی در جبهه مبارزه با کرونا جان باخته‌اند و این نشان از وسعت حضور کادر درمان در سنگر مقابله با کرونا دارد.»

نقاب‌ها کنار رفته است/ «جمال ریان» خبرنگار مطرح فلسطینی و مجری شبکه الجزیره با انتقاد از سیاست‌های ریاض در خصوص آرمان ملت فلسطین، تأکید کرد: «درست است که عربستان به تقویت حضور اسرائیل در فلسطین کمک کرده و درست است که اگر عربستان نبود اسرائیل نابود می‌شد و به پایان می‌رسید و باز هم درست است که عربستان همچنان به ما دروغ می‌گوید اما چرا به دروغ‌های خود ادامه می‌دهد درحالی‌که نقاب از چهره زشت این کشور در قبال آرمان فلسطین کنار رفته است؟»

ایران در انتصاب «الکاظمی» دخالتی نداشت/ «امیر موسوی» دیپلمات سابق و تحلیلگر سیاسی ایران در شبکه "العهد" عراق با اشاره به عدم دخالت ایران در موضوع انتخاب نخست وزیر جدید عراق، گفت: «خیلی‌ها می‌گفتند حکومت در عراق در اختیار ایران است و ایران به احزاب و تشکل‌های سیاسی سیطره دارد! اما با انتصاب "الکاظمی" حقیقت امر روشن شد که این‌گونه نیست، در حقیقت شهروندان عراقی هم متوجه این امر شدند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات