صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۲۲۷۲۲

اندیشکده‌های غربی ۳۰ سال از رهبر انقلاب فاصله دارند

مقام معظم رهبری از مدت‌ها قبل موضوع افول آمریکا را تبدیل به یک گفتمان مطرح در عرصه بین‌المللی تبدیل کرد[...]

یادداشت: مقام معظم رهبری از مدت‌ها قبل موضوع افول آمریکا را تبدیل به یک گفتمان مطرح در عرصه بین‌المللی تبدیل کرد، اما اکنون شخصیت‌ها و اندیشکده‌های غربی که شاهد فروریختن ستون‌های قدرت کاخ سفید هستند به بیان و اعتراف افول آمریکا روی آورده‌اند.

گزاره‌های خبری: 1- مقام معظم رهبری در پنجم مردادماه سال ۷۹ در مورد افول آمریکا فرمودند: «نفوذ امریکا رو به افول‏ است. بعد از دوران جنگ سرد، بعد از افول‏ و انحلال شوروی، آن‌ها ادّعا کردند که ما باید رئیس امپراتوری بزرگ دنیا باشیم؛ اما دنیا حتّی به‌عنوان یک ابرقدرت نافذ الکلمه هم دیگر از آن‌ها حرف‏شنوی ندارد.» ایشان در سال ۱۳۷۰ نیز فرموده بودند؛ «قدرت استكبارى امريكا هم از بين خواهد رفت، او هم متلاشى خواهد شد، اين قدرت جهنمى ماندنى نيست.» 2- «جان میرشایمر»، اندیشمند برجسته روابط بین‌الملل آمریکایی در آخرین مقاله خود در روزهای اخیر با نام «ملزم به افول؛ ظهور و افول نظم بین‌المللی لیبرال» به تضعیف نظم لیبرال تحت هدایت آمریکا پرداخته و نوشته است: «با پایان جنگ سرد، یک دوره از تاریخ سیاست جهانی به پایان رسیده و دوره جدیدی در روابط بین‌الملل آغاز شده است؛ در این دوره، با ناکامی‌های پی‌درپی قدرت‌های بزرگ به‌ویژه ایالات‌متحده مواجه هستیم.» 3- «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز معتقد است: «افول امریکا الآن پیش روی چشم ما در حال وقوع است.» 4- «ریچارد هاس» رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نیز می‌گوید: «یکی از مشخصه‌های بحران کنونی، نبود نقش رهبری جهانی آمریکا است. آمریکا نتوانست دنیا را در تقلا برای مقابله با خود ویروس یا تأثیرات اقتصادی آن با هم همراه کند. حتی آمریکا نتوانست در نوع رسیدگی به این مشکل در داخل کشور خود به‌عنوان الگویی برای جهان خود را نشان دهد. دنیای بعدازاین بحران، دنیایی است که آمریکا کمتر در آن سلطه دارد.»

نکته راهبردی: جهان تقریباً سه دهه از پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب عقب است. اگر مسئولان جمهوری اسلامی از همان روزها برای چنین روزی آماده می‌شدند، اکنون اقتصاد ما در یک وضعیت مناسب‌تری بود و در همراهی این اقتصاد قوی با نیروهای نظامی قدرتمند می‌توانستیم عرض‌اندام جدی‌تری در عرصه‌های اقتصادی و صنعتی منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات