تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۲۷۵۶

چرا دادگاه نتانیاهو نمایشی خواهد بود؟

دادگاه محاکمه نتانیاهو را بسیاری نمایشی می دانند. چرا که سه پرونده ای که وی در آن متهم شده است پرونده هایی هستند که از سال 2018 تاکنون به جریان افتاده اند. این پرونده ها اگر پیش از 3 انتخابات برگزار شده به دادگاه می آمدند می توانستند عمر سیاسی نتانیاهو را پایان دهند اما این اتفاق هرگز نیفتاد. 
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / مهدی نوری
چرا دادگاه نتانیاهو نمایشی خواهد بود؟بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیوینستی به اتهام فساد مالی در دو سال گذشته تحت بازجویی قرار داشته است. سرانجام نخستین جلسه دادگاه وی یکشنبه برگزار شد. نتانیاهو پیش از دادگاه ، «آویخای مندلبلیت» دادستان کل رژیم صهیونیستی، و دیگر دشمنانش را به توطئه‌چینی متهم کرد که قصد دارند او را ساقط کنند و به حکومت راست‌گراها خاتمه دهند. نتانیاهو به هنگام ورود به دادگاه در بیت المقدس ضمن رد اتهامات وارده گفت که این پرونده سازی‌ها علیه او با هدف "سرنگون کردنش به هر طریق ممکن" صورت گرفته است. نخست وزیر ۷۰ ساله رژیم صهیونیستی درخواست مخالفان برای کناره‌گیری از قدرت در زمان رسیدگی به پرونده‌اش را رد کرد. دادگاه نتانیاهو در حالی تشکیل شد که یک هفته پیش دولت وحدت فراگیر به رهبری او کارش را آغاز کرد. طی جلسه روز یکشنبه وکلای نتانیاهو خواستار چند ماه دیگر زمان برای بررسی جوانب ادله ارائه شده علیه او شدند در حالی که دادستانی کل درخواست کرد، هر چه سریع‌تر دادگاه به اظهارات شنود گوش بدهد. سه قاضی دادگاه نتانیاهو نیز گفتند، درخواست‌های دو طرف را بررسی خواهند کرد. آنها جلسه دادگاه را بدون تعیین تاریخ جدید ازسرگیری جلسات محاکمه به زمانی دیگر موکول کردند. با این حال بسیاری معتقدند که جلسه دادگاه نتانیاهو نمایشی بوده و در این دادگاه عدالت برقرار  نخواهد شد. این دادگاه با توجه به پرونده های متعدد نتانیاهو ممکن است بین 2 تا سه سال طول بکشد.
سه پرونده نتانیاهو
پرداخت رشوه، فریب‌کاری و سوءاستفاده از اعتماد، اتهاماتی بودند که به نتانیاهو در نوامبر سال گذشته وارد شدند، اما وی تمام این اتهامات را انکار کرده و می‌گوید قربانی کمپینی با انگیزه‌های سیاسی است.
در پرونده موسوم به 4000 آمده است که نتانیاهو به یک شرکت مخابراتی در تل‌آویو به نام «بِزِک تلکام» حدود 500 میلیون دلار کمک کرده است تا این شرکت در وب‌سایت‌های خبری پوشش‌های مثبتی از او و همسرش منتشر کنند. در این پرونده، نتانیاهو، به پرداخت رشوه، تقلب و سوءاستفاده از اعتماد متهم شده است. «شائول الیویچ» و همسر او «آیریس»، نیز به پرداخت رشوه و ایجاد ممانعت دادرسی متهم شده‌اند. اما این دو نیز این اتهامات را رد کرده‌اند.
پرونده 1000 نیز دیگر پرونده ای که نتانیاهو طبق آن متهم شده است. در این پرونده، نتانیاهو به تقلب و نقض اعتماد متهم شده است و این پرونده بر اتهاماتی تمرکز دارد که وی و همسرش 700 هزار شِکِل (199 هزار دلار) پول به عنوان هدیه از «آرنان میلشان»، یک تهیه‌کننده هالیوودی ساکن در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و از یک تاجر میلیاردر استرالیایی دریافت کرده‌اند. دادستان‌ها عنوان کرده‌اند که نتانیاهو برای منافع تجاری این افراد، به آنها کمک مالی کرده است.
پرونده 2000، نیز بر اساس شواهدی عنوان می‌کند که نتانیاهو با «آرنون موزیس»، صاحب روزنامه «یدیعوت آحارونوت» در تل‌آویو توافقی انجام دادند که پوشش‌های خبری بهتری از وی منتشر کنند و در عوض نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز به او طرحی را پیشنهاد داده که رشد یک روزنامه رقیب را آهسته‌تر کند. نتانیاهو در این پرونده به تقلب و نقض اعتماد و موزیس نیز به پیشنهاد رشوه متهم شده است. هر دو این افراد این اتهامات را انکار کرده‌اند. 
اما نتانیاهو تمام اتهامات را رد کرده و می‌گوید قربانی کمپینی با انگیزه‌های سیاسی است. نتانیاهو همچنین گفته که دریافت هدیه از دوستان، غیر‌قانونی نبوده است.
آیا محاکمه نتانیاهو به نتیجه خواهد رسید؟
نتانیاهو نخستین نخست وزیر تاریخ رژیم صهیونیستی است که در دوران حکومتش محاکمه می‌شود. ایهود اولمرت،‌ چهره سرشناس سابق حزب راستگرای لیکود پیش از نتانیاهو به اتهام فساد و دریافت رشوه محاکمه شده بود اما محاکمه وی پس از استعفا و کناره‌گیری از سمت نخست وزیری انجام شده بود. محاکمه نتانیاهو ممکن است بسیار زمان بر باشد و سال ها به طول بینجامد. بنابراین نباید چندان به نتیجه این دادگاه و برکناری نتانیاهو از سمت نخست وزیری امیداور بود.  نتانیاهو همچنین می تواند به جای تن دادن به روند عادی دادرسی به دنبال چانه زنی بر سر موارد اتهامی و حصول توافق در خصوص دفاعیه خود باشد که روند محاکمه را بسیار زمان بر خواهد کرد. نخست وزیر اسرائیل حتی در صورت محکومیت محبور به استعفا نخواهد بود. حامیان نتاینیاهو و مدافعان سیاست‌های وی در حزب لیکود مدعی هستند که او از طریق انتخاباتی دموکراتیک بر سر کار آمده و نباید مجبور به کناره‌گیری شود. نتانیاهو حتی برای بقای در قدرت، دادگاه عالی اسرائیل را به شورش های خیابانی تهدید کرده است. علاوه بر این، نتانیاهو در شرایطی کابینه جدید اسرائیل را تشکیل داد که تنها یک هفته بعد در دادگاه حاضر شد تا پاسخگوی اتهامات فساد، خیانت و رشوه باشد. این شرایط حضور در دادگاه بدین معنی است که عملاً این دادگاه، نمایشی است و قرار نیست حکم عادلانه ای علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی صادر شود. نخست وزیر اسرائیل در شرایطی در دادگاه حاضر شد که پیش از این، حکم دادگاه را مبنی بر ممانعت برای تشکیل کابینه جدید اسرائیل دریافت کرده بود. بنابراین به نظر می رسد که نتانیاهو موفق شده است تا زمان برگزاری دادگاه در شرایطی باشد که وی در باثبات ترین دوران نخست وزیری خود باشد تا بتواند به راحتی بر دادگاه غلبه کند. دادگاه محاکمه نتانیاهو را بسیاری نمایشی می دانند. چرا که سه پرونده ای که وی در آن متهم شده است پرونده هایی هستند که از سال 2018 تاکنون به جریان افتاده اند. این پرونده ها اگر پیش از 3 انتخابات برگزار شده به دادگاه می آمدند می توانستند عمر سیاسی نتانیاهو را پایان دهند اما این اتفاق هرگز نیفتاد. نتانیاهو موفق شده تا پس از کش و قوس های زیاد سرانجام بازی باخته را به یک بازی برده تبدیل کند و اکنون با تشکیل دولت ائتلافی برای دو سال نخست وزیر خواهد بود. وی در مدت نخست وزیری خود فرصت دارد تا این پرونده ها را خاتمه دهد و از قدرت خود در این مسیر استفاده کند.  او در زمانی به دادگاه می رود که هیچ دغدغه دیگری ندارد و از همه مهمتر با زدوبندهایی که در تشکیل کابینه انجام داده، دیگر رقیبی هم در عرصه سیاست داخلی ندارد که نگران آن باشد. او حتی می تواند پس از حل این پرونده ها که محتمل به نظر می رسد به راحتی بنی گانتس را نیز کنار بگذارد و با یک انتخابات جدید، بار دیگر نخست وزیر شود. 
نتانیاهو به خوبی می داند که دادگاه نخواهد توانست وی را از نخست وزیری برکنار کند  چرا که نتانیاهو حتی اگر محکوم شود تا پایان رسیدگی به درخواست تجدیدنظر می‌تواند در قدرت بماند که چنین روندی ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد. بنابراین بسیاری معتقدند که دادگاه محاکمه نتانیاهو، نمایشی بیش نخواهد بود. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات