صفحه نخست >>  عمومی >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۲۲۸۲۱

آمریکا، منشا نژاد پرستی

در سال 2016 پلیس آمریکا بیش از 1090 نفر را به قتل رسانده است که در این بین قتل سیاه‌پوستان، بومیان آمریکا و لاتین‌تبارها به نسبت جمعیت‌شان چندین برابر سفیدپوستان است. آش به‌قدری شور شده است که کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا از وزارت دادگستری آمریکا خواست درباره بدرفتاری سازمان‌یافته پلیس نسبت به سیاه‌پوستان تحقیق کند.
نام شهر مینیاپولیس آمریکا چند روزی است که تیتر اول رسانه‌های آمریکا و جهان شده است. این شهر به مرکز تقابل پلیس و مردم معترض، ظرف روزهای اخیر تبدیل شده و علت این تنش‌ها اعتراض مردم به قتل یک سیاه‌پوست 48 ساله از سوی مأموران پلیس است. ویدئوهای منتشرشده و گواهی مردم نشان می‌دهد مقتول نه تنها تسلیم شده بود، بلکه التماس کمک می‌کرد تا پلیسی که زانوی خود را به مدت هشت دقیقه بر گلوی او گذاشته بود،‌ زانوی خود را بردارد، ولی پلیس این کار را نکرد تا فرد کشته شود.
اعتراضات مردمی فقط به این شهر محدود نشده و تقریباً به 15 ایالت دیگر آمریکا کشیده شده است. در شهرهای نیویورک، لس‌آنجلس و شیکاگو مردم به خیابان‌ها آمدند و به نبود عدالت و رفتارهای نژادپرستانه اعتراض کردند. کنترل شهر مینیاپولیس تقریباً از دست پلیس خارج شده است و فرماندار ایالتی از گارد ملی درخواست کمک کرده است. نکته جالب درباره این شهر این است که ایالت مینه‌سوتا، که بزرگ‌ترین شهر آن مینیاپولیس است، از مناطقی است که مسائل نژادی در آن طی سال‌های گذشته کمتر به چشم می‌خورده است و سیاه‌پوستان درصد کمی از مردم این ایالت را تشکیل می‌دهند.
این مسئله نشان می‌دهد مسائل نژادپرستی در آمریکا به‌شدت گسترش یافته است. طبق یک نظرسنجی انجام‌گرفته در سال 2007، 80 درصد شهروندان سیاه‌پوست مسئله نژادپرستی را مشکل بزرگ زندگی خود می‌دانند، در حالی که در سال 2009 این عدد 44 درصد بوده است.
این موضوع فقط به مسائل تبعیض‌ نژادی محدود نیست، بلکه تبعیض در بهره‌مندی از خدمات بهداشتی و آموزشی را هم شامل می‌شود. در اپیدمی کرونا بیشترین آمار مرگ‌ومیر به سیاه‌پوستان مربوط بوده است، برای نمونه در شهر میلواکی که 25 درصد جمعیت آن سیاه‌پوست هستند، 45 درصد مبتلایان و70 درصد جان‌باختگان را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دهند. در شهر شیکاگو که 30 درصد جمعیت سیاه‌پوست هستند، تعداد مبتلایان سیاه‌پوست شش برابر سفیدپوستان است و 68 درصد قربانیان را سیاه‌پوستان در بر می‌گیرند.
در مسائل اقتصادی و معیشتی هم وضع بر همین منوال است؛ نرخ بیکاری سیاه‌پوستان دو برابر سفیدپوستان گزارش شده است؛ همچنین سیاه‌پوستان از نظر متوسط درآمد نیز فاصله زیادی با سفیدپوستان دارند. در یک بررسی آماری، متوسط درآمد سیاه‌پوستان در سال 1984، 5781 دلار و درآمد سفیدپوستان به طور متوسط 90851 دلار بوده که این عدد در سال 2009، به‌ترتیب 28500 و 265000 دلار بوده است.
در همین داستان برخوردهای خشن، در سال 2016 پلیس آمریکا بیش از 1090 نفر را به قتل رسانده است که در این بین قتل سیاه‌پوستان، بومیان آمریکا و لاتین‌تبارها به نسبت جمعیت‌شان چندین برابر سفیدپوستان است. آش به‌قدری شور شده است که کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا از وزارت دادگستری آمریکا خواست درباره بدرفتاری سازمان‌یافته پلیس نسبت به سیاه‌پوستان تحقیق کند.
آنچه از این وقایع می‌توان استنباط کرد این است که جامعه آمریکا علاوه بر اختلاف شدید طبقاتی، از شکاف قومیتی شدیدی رنج می‌برد که رفتار شخصیت‌هایی مثل ترامپ در تعمیق این شکاف و سرعت بخشیدن به این گسست قومیتی نقش عمده‌ای دارد؛ 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات