صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۲۷۹۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۲ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آنگاه که نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویت‌های کشور، و با کارشناسی، و با حضور فعّال و منظّم، و با پاک‌دستی و امانت‌داری، وظیفه قانون‌گذاری و دیگر وظایف خود را انجام دهند، مجلس، نقطه‌ی امید مردم و نقطه اتّکاء مجریان، و به معنی حقیقی، در رأس امور کشور خواهد بود. (۱۳۹۹/۰۳/۰۷) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

مجلس نقطه‌زن می‌خواهیم

در پیام مقام معظم رهبری به مجلس یازدهم آمده است؛ «در اقدام به وظیفه نظارتی، تأکید این‌جانب بر رعایت تقوا و انصاف و اجتناب از حب و بغض‌های شخصی و جناحی است. نه حقّی از مدیر و مجری خدوم و زحمت‌کش ضایع شود و نه اغماض و اهمالِ بی‌مورد صورت گیرد.» این نکته بیانگر این است که مجرای خدمت با ظرافت‌هایی همراه است که باید موردتوجه قرار گیرد.

نکته تحلیلی: اگر مشاهده می‌کنیم که نیروهای نظامی به قله‌های قدرت جهانی رسیده‌اند و می‌توانند در حیات خلوت آمریکا، این کشور مستکبر و مغرور را شکست دهند، به خاطر به‌کارگیری اندیشه‌ها و فرامین فرمانده کل قوا است. چندی پیش در ششمین نشست مسئولان سیاسی رده‌های نیروهای مسلح که به میزبانی نیروی هوافضای سپاه برگزار شد، سردار حاجی‌زاده فرمانده این نیرو به بیان خاطراتی در زمینه نقش رهبر انقلاب در پیشرفت‌های موشکی اشاره کرد و گفت: «من در مهرماه سال ۱۳۸۸ برای فرماندهی نیروی هوافضای سپاه انتخاب شدم. ۱۶ آذر همان سال خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدم و پس از ارائه برنامه‌های نیرو که خیلی روی آن کار کرده بودیم، ‌ایشان فرمودند؛ ‌این مسائل که گفتی خوب است، ولی اولویت من دقت در موشک‌هاست.» سردار حاجی‌زاده ادامه داد: «آن موقع ما روی برد کار می‌کردیم و موشک‌های ما ضریب خطای اصابت داشت. رهبر معظم انقلاب که این موضوع را فرمودند، ما در مجموعه نیرو سه ماه تلاش کردیم و نتیجه مطلوب حاصل شد و بعدها به کمترین ضریب خطای ممکن رسیدیم.» سردار حاجی‌زاده در همین زمینه اشاره کرد: «امروز موشک‌های تولیدی ما از ۲۰۰ کیلومتر تا ۲۰۰۰ کیلومتر همه نقطه‌زن هستند و موشک‌های تولیدی گذشته هم همه در حال تبدیل‌شدن به نقطه‌زن هستند.»

نکته راهبردی: برادران مؤمن و انقلابی مجلس، رهبر معظم انقلاب از ماه‌ها پیش تأکید خود را بر تشکیل مجلس قوی گذاشته‌اند و این پیام برای مجلس یازدهم هم برای قوی شدن مجلس است، لذا نمایندگان مجلس باید این مجلس را به یک مجلس نقطه زن تبدیل کنند و از حاشیه روی و اهمال و اغماض‌های بی‌مورد جلوگیری کنند. اگر مجلس می‌خواهد در صراط مستقیم قرار بگیرد نیاز به بصیرت و عمل به‌موقع دارد، زیرا این بصیرت است که مانند قطب‌نما عمل می‌کند و مسیر درست را نشان می‌دهد. مجلس اگر دقیقاً به دنبال رفع نیاز کشور باشد، تهدیدها را تبدیل به فرصت می‌کند و بر مشکلات غلبه خواهیم کرد. ان‌شاءالله

▼گزارش روز                    

افول امریکا و معادله جدید قدرت

این روزها امریکا حال‌وروز خوبی ندارد؛ کشوری که روزگاری مدعی ابرقدرتی بر جهان، مهد دموکراسی غربی و مهد آزادی بود، بدجوری در باتلاق کرونا، تبعیض نژادی و شکاف‌های اجتماعی، کاهش اقتدار بین‌المللی و منطقه‌ای و فشارهای اقتصادی گرفتار شده است.

گزاره‌های خبری: 1- طی هفته گذشته حدود ۳ میلیون نفر دیگر برای دریافت مزایای بیکاری در آمریکا ثبت‌نام کرده‌اند و شمار بیکاران در ایام کرونایی به بیش از ۴۲ میلیون نفر رسیده است. بااین‌وجود، شبکه CBS این آمار را نیز غیرواقعی خوانده و اعلام کرده است: «ناامنی غذایی در سراسر آمریکا، همانند ویروس در حال پخش شدن است. آمار واقعی بیکاری دو برابر آمار رسمی است.» تداوم این وضعیت در امریکا، سیل گرسنگان را روانه خیابان‌ها خواهد کرد. 2- شاخ‌وشانه کشیدن‌های اقتصادی ترامپ به چین نیز این روزها گریبانش را گرفته است؛ واکنش دولتمردان چینی نسبت به این رفتارها روزبه‌روز تندتر می‌شود؛ در روزهای گذشته وزیر امور خارجه چین طی اقدامی بی‌سابقه اعلام کرد که این کشور در جنگ سرد با امریکا به سر می‌برد و اقدامات تقابلی امریکا را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. 3- رفتار جمهوری اسلامی ایران در اعزام آشکار نفت‌کش‌های خود به ونزوئلا نیز موجب تضعیف بیش‌ازپیش حیثیت بین‌المللی امریکا گردید و این بار رسانه‌ها استیصال و درماندگی امریکا را به افکار عمومی جهان مخابره می‌کنند. 4- اظهارات جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نوع خود جالب‌توجه است؛ وی اخیراً خبر از پایان نظم تحت رهبری آمریکا در دنیا داده و پیش‌بینی کرده است که بعد از دوران کرونایی شاهد سر برآوردن قدرت‌های جدید جهانی خواهیم بود. 5- تضادهای آشکار اجتماعی را نیز باید به لیست مصیبت‌های اقتصادی، کاهش اقتدار جهانی و ناتوانی در مهار کرونا در امریکا اضافه کرد. چندپارگی‌های جمعیتی نژادپرستانه و یا لیبرالیستی که محصول گفتمان سرمایه‌داری است، مدت‌هاست که سر باز کرده و هرازگاهی با اتفاقی جدید شعله‌ورتر می‌شود. یک نمونه آن همین اقدام غیرانسانی پلیس امریکا در کشتن شهروندی سیاه چهره است که اکنون ایالت‌های مختلف امریکا را به آتشی از فریادهای دادخواهانه ستم دیدگان تبدیل کرده است.

گزاره تحلیلی: واقعیت این روزهای امریکا چیزی نیست که از ابرقدرت جهان انتظار می‌رود. امروز این گفته که افول امریکا نزدیک شده است را نه صرفاً جمهوری اسلامی ایران، بلکه شخصیت‌های مشهور اروپایی و اندیشمندان اتاق فکرهای امریکایی مطرح می‌کنند، پس لازم است واقعیت‌های میدانی درست تحلیل شوند تا شاهد دیپلماسی هوشمندانه مطابق با واقعیت‌های میدانی بود. شناخت درست صحنه کمک می‌کند که بدون چشم‌داشت کمک و یا هراس از هژمونی پوشالی آمریکا، تصمیمات درستی در عرصه سیاست خارجی کشورمان اتخاذ شود.

▼ خبر ویژه            

مأمور سابق CIA: آیت‌الله مصباح بزرگ‌ترین دشمن ماست!

به‌تازگی ویدئویی کوتاه از گفته‌های مارک گرشت مأمور سابق CIA در خاورمیانه در فضای مجازی پخش شده است که می‌گوید: «تنها مانع ما برای ایجاد دموکراسی (آمریکایی سازی) ایران، آیت‌الله مصباح یزدی است، فقط آیت‌الله مصباح یزدی! او تنها کسی است که دموکراسی (آمریکایی) را به چالش کشیده است.» از این اعتراف مشخص می‌شود تخریب روحانیون و علمای انقلابی مخصوصاً آیت‌الله مصباح در برخی رسانه‌های داخلی کشور از کجا نشئت می‌گیرد!

 ▼ اخبار

الکاظمی مذاکره با امریکا را کلید زد

نخست‌وزیر عراق تیمی از مقامات این کشور را برای ازسرگیری مذاکرات استراتژیک با امریکا ظرف دو هفته آینده انتخاب کرده که به گفته عراقی‌ها قرار است بر مسئله خروج اشغالگران از این کشور متمرکز شوند. مقامات واشنگتن هم تأکید کرده‌اند این گفتگو‌ها فراتر از مسائل امنیتی و نظامی خواهد بود. در پی اصرار عراقی‌ها برای خروج فوری اشغالگران از خاک این کشور، آمریکایی‌ها قرار است اواخر هفته آینده گفتگو‌های امنیتی را با مقامات بغداد از سر بگیرند. یک منبع سیاسی روز یک‌شنبه به روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: «مذاکرات روز‌های دهم و یازدهم ژوئن آغاز می‌شود و در سطحی پایین‌تر از وزرای خارجه دو کشور خواهد بود. گروه‌های مذاکره‌کننده به سه گروه سیاسی، اقتصادی و نظامی تقسیم شده‌اند». رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه المستنصریه در عراق نیز گفت: «مسائل نفت و شرکت‌های نفتی در عراق در هرگونه مذاکره‌ای با واشنگتن حضور خواهند داشت.» عباس صروط، از نمایندگان کمیسیون امنیت و دفاع عراق هم گفته است که محور اصلی گفتگو‌های راهبردی با امریکا، مسائل نظامی و امنیتی است. از سوی دیگر، متیو تولر، سفیر واشنگتن در بغداد تأکید کرد؛ در هفته‌های آتی هیئت آمریکایی به‌طور مفصل در خصوص اینکه توافق استراتژیک چگونه می‌تواند تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و علمی را در برگرفته و صرفاً به حوزه امنیتی محدود نباشد، به گفتگو خواهد نشست. سفیر امریکا در عراق نیز گفت: «شراکت ما با عراق صرفاً در حیطه امنیتی نیست و ما با امیدواری به‌سوی گفت‌وگوی استراتژیک با هدف همکاری در جهت توسعه روابط و از میان بردن تهدیدات پیش روی عراق حرکت می‌کنیم.»

افزایش ۸۰ درصدی نقدینگی در دولت روحانی

فرشاد مؤمنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با ایلنا گفته است: «در کنار تغییرات پی‌درپی نرخ ارز، بانک‌های خصوصی نیز در ایجاد بحران نقدینگی افسارگسیخته در ایران نقش مهمی داشتند و اگر آقای رئیس‌جمهور و رئیس بانک مرکزی در این موضوع می‌خواهند خیری به جامعه برسانند باید از این زاویه به مسئله نگاه کنند که هم‌زمان با قدرت‌گیری بانک‌های خصوصی در اقتصاد ایران، شاهد تنزل کیفی زندگی مردم، سقوط قدرت تولیدی کشور و شدت‌یابی بحران‌ساز بدهی‌های دولت و رشد سرسام‌آور نقدینگی بودیم که باید با جزئیات واکاوی شوند.» وی افزود: «تقریباً ۸۰ درصد نقدینگی موجود در کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم خلق شده است؛ چراکه بی‌سابقه‌ترین و مشکوک‌ترین فرصت‌سازی‌ها و خودداری از نظارت‌های قانونی در این دوره اتفاق افتاده است، وقتی‌که دولت آقای روحانی مسئولیت را بر عهده گرفتند اندازه نقدینگی حدود پانصد هزار میلیارد تومان بود که این رقم در پایان سال ۱۳۹۸ از مرز ۲ هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هم عبور کرد. در این دوره افسارگسیختگی غیرمتعارف بانک‌های خصوصی بود؛ کنترل‌ها و نظارت بر رفتار آن‌ها کاهش پیدا کرد، یارانه‌ها و رانت‌های غیرمتعارف به آن‌ها داده شد.»

کارشناسی ارشد ۲۵ میلیون و دکترا ۳۵ میلیون تومان!

فریدون جعفری دستیار ویژه وزیر علوم در امور حقوق شهروندی از کشف بیش از ۳۰ هزار مدرک جعلی توسط وزارت علوم در سال ۹۸ در محدوده میدان انقلاب خبر داد. روزنامه خراسان نیز درباره مافیای مدرک جعلی نوشت: «کارشناسی ارشد ۲۵ میلیون و دکترا ۳۵ میلیون تومان!»؛ این قیمت‌هایی است که یک فروشنده مدارک دانشگاهی برای فروش به‌اصطلاح قانونی مدرک به من می‌دهد. مدرکی که اگر بخواهی به‌صورت قانونی و تحصیل آن را کسب کنی، در دانشگاه آزاد، شبانه، پردیس و غیردولتی حدود ۱۰۰ میلیونی برایت آب می‌خورد. در برخی مؤسسات به‌صورت علنی مدرک فروخته می‌شود به‌گونه‌ای که نام و عنوان در سوابق مؤسسه جعلی است ولی فقط روی کاغذ فاجعه‌ای در فضای علمی و دانشگاهی در حال رخ دادن است.»

▼ اخبار کوتاه

90 درصد تسهیلات بانک‌ها برای 10 درصد مردم!| سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توئیت جدیدش نوشت: «ازجمله مسائل مهمی که مجلس قوی باید به آن ورود جدی و با برنامه داشته باشد موضوع بانک‌ها است! ۵۰ درصد مردم حتی یک ریال تسهیلات بانکی دریافت نکردند درحالی‌که ۱۰ درصد از مردم ۹۰ درصد تسهیلات بانکی را دریافت می‌کنند! مگر ما صحبت از عدالت نمی‌کنیم...؟!»

ایران و روسیه در ناآرامی‌های آمریکا دست دارند؟| مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعتراضات مدنی در کشورش را که در نتیجه ناکارآمدی دولت آمریکا و تبعیض نژادی در این کشور است به رقبای جهانی‌اش نسبت داد و گفت: «ممکن است فعالان چینی و روس در ایجاد ناآرامی‌های بیشتر تلاش کنند. به ایران نگاه کنید، این کشور به‌یقین در اینجا مشغول فعالیت است. شما این را می‌دانید.»

وثیقه‌های جدید برای تسهیلات بانکی| رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: «با توجه به ارزنده بودن بخش عمده‌ای از سهم‌های موجود در سبد سهام عدالت، به بانک‌ها توصیه می‌کنم در قبال وثیقه گرفتن سهام آزاد شده، در چارچوب ضوابط خود، معادل درصدی از ارزش آن، به دارندگان سهام که نیاز به منابع مالی دارند ولی قصد فروش سهام خود را ندارند، کارت اعتباری برای خرید بدهند.»

توزیع غذای گرم در مناطق محروم/ رئیس کمیته امداد اعلام کرد: «طبخ و توزیع بیش از ۱۰ میلیون وعده غذایی گرم به ارزش ریالی بیش از ۱۴۹ میلیارد تومان در ۱۸۱۲ آشپزخانه بزرگ مهدوی و توزیع ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بسته مواد غذایی به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در مناطق محروم و صعب‌العبور انجام شد.»

آخرین جزئیات از شورش در آمریکا| هم‌اکنون ۱۶ ایالت درگیر تظاهرات گسترده مردمی علیه جنایت اخیر نیروهای پلیس هستند. در ۲۵ شهر نیز حکومت‌نظامی اعلام شده و تاکنون دست‌کم ۴ نفر در این اعتراضات با شلیک مستقیم گلوله کشته‌اند. اعتراضات از روز چهارشنبه و پس از انتشار فیلم هولناکِ خفه کردن جوان سیاه‌پوستی توسط پلیس آمریکا در شهر مینیاپولیسِ ایالت مینه‌سوتا آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

روح امام فرسنگ‌ها از حرمش فاصله دارد!| انتقاد تند مسیح مهاجری از مدیریت حرم امام خميني بازتاب رسانه‌ای قابل‌توجهی داشته است. وی در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با انتقاد از ساخت حرم اشرافی برای امام علیرغم زندگی ساده ایشان اظهار داشت که اگر امام می‌توانست مانند روحش که فرسنگ‌ها از آن حرم فاصله دارد، جسم خود را هم برمی‌داشت و از آنجا دور می‌شد!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات