صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۲۳۰۵۶

کرونا و ضرورت قطع وابستگی به نفت

قیمت نفت که با شیوع کرونا تا 70 درصد سقوط کرده بود به‌تدریج و با مهار نسبی موج اول کرونا در کشورهای درگیر، به‌ویژه چین، رو به افزایش گذاشت[...]

یادداشت: قیمت نفت که با شیوع کرونا تا 70 درصد سقوط کرده بود به‌تدریج و با مهار نسبی موج اول کرونا در کشورهای درگیر، به‌ویژه چین، رو به افزایش گذاشت و پس از 100 روز وارد کانال 40 دلاری شد؛ اما با شیوع دوباره ویروس کرونا در چین، ژاپن و آمریکا که بر نگرانی‌ها در مورد بهبود تقاضا برای سوخت افزوده است، قیمت نفت مجدداً کاهشی شد.

گزاره‌های خبری: خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز نوشت: «به دنبال نگرانی‌ها از افزایش مجدد شیوع کرونا در آمریکا، قیمت هر دو شاخص نفتی طی هفته گذشته حدود 8 درصد کاهش داشت»؛ تحلیلگران موسسه ING Economics نیز در یادداشتی نوشتند: «احیای تقاضا برای نفت در یک روند بسیار آهسته قرار دارد و موج جدید ابتلا مطمئناً نگرانی‌ها را نسبت به طولانی شدن روند احیای تقاضا بر خواهد انگیخت؛ همچنین بریتیش پترولیوم پیش‌بینی می‌کند، نفت تا 2050، 30 درصد کاهش قیمت داشته باشد و قیمت نفت خام برنت به‌طور متوسط 55 دلار در هر بشکه معامله شود.

گزاره تحلیلی:

شیوع کرونا توازن بازار نفت را به‌شدت به هم زده است به‌گونه‌ای که مازاد عرضه در بازارهای جهانی و پالایشگاه‌ها مشهود است. در حال حاضر علاوه بر مخازن و انبارهای نفت خام و پالایشگاه‌های کشورهای جهان، بسیاری از نفت‌کش‌ها با حجم انبوهی از نفت در اقیانوس‌ها، بخشی از پازل ذخیره نفت در جهان امروز هستند. در چنین شرایطی با کوچک‌ترین نگرانی از کاهش تقاضا، قیمت نفت کاهش زیادی پیدا می‌کند و درعین‌حال با تداوم شیوع کرونا و کاهش تقاضا برای نفت، پیش‌بینی‌ها از شیب آرام افزایش قیمت نفت حکایت دارد. نکته بسیار مهم دراین‌بین پیش‌بینی عدم بازگشت قیمت نفت به دوران قبل از شیوع کرونا در بازه دو تا پنج‌ساله است. این موضوع ضرورت بازنگری در ساختار بودجه کشور و قطع وابستگی به نفت را بیش‌ازپیش آشکار می‌کند و مجلس یازدهم در این خصوص نقش بسیار مهمی بر عهده دارد. (نویسنده: علی کارگر)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات