صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۲۳۰۰۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۵ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): این‌که می‌گوییم امام به جوان‌ها اعتماد می‌کردند به معنای این است که این یک ذخیره‌ای است، یک ثروتی است برای کشور که از این ثروت باید استفاده کنیم؛ معنایش این نیست که اگر تجربه‌دار‌ها و غیرجوان‌ها که آن‌ها هم یک ثروتی هستند حضور دارند، از این‌ها استفاده نشود. (۱۳۹۹/۰۳/۱۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

مجلسِ در رأس امور

کمتر از یک ماه است که مجلس یازدهم کار خود را آغاز کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این مجلس در بین مجالس ده‌گانه گذشته در همین مدت کم از منظر طرح موضوعات حاشیه‌ای و فرعی از قبیل طرح شایعه کمک بلاعوض 500 میلیونی به نمایندگان، تغییر نام فرودگاه مهرآباد به «شهید سلیمانی»، طرح جنجالی ختم روزانه قرآن از سوی نمایندگان و اخیراً طرح موضوع ازدواج اجباری در جایگاه اول ایستاده و زمینه‌های نگرانی بدنه مردمی از چالش‌سازی برای آینده این مجلس را فراهم کرده است. به‌راستی، مجلس در رأس امور چه وظایف و کارکردهای دارد و باید داشته باشد؟ چرا عده‌ای تلاش می‌کنند مجلس یازدهم را به حاشیه ببرند؟ پیامد این اقدام آن‌ها چیست؟

نکات تحلیلی: 1- نگاهی به اوضاع اقتصادی و اجتماعی ایران امروز، روحیه و احساس تکلیف برای تغییر شرایط موجود به مطلوب را که شایسته مردم ایران باشد، در هر فرد غیور و انقلابی برمی‌انگیزد. ازاین‌رو، مجلس یازدهم با نگاه تغییر وضعیت و با انتخاب نامزدهایی که علاج کار را به تبعیت از بیانات رهبر انقلاب و داشتن رویه جهادی و انقلابی می‌دانستند، شکل گرفت و امیدهای زیادی از سوی مردم به آن بسته شده است. 2- مجلس به تعبیر امام عزیز باید در رأس امور باشد و عمده وقت نمایندگان باید صرف اصلاح کار و امور مردم شود. مسلماً در چنین مجلسی انتظار این است که مشکلات و چالش‌های اصلی کشور موردبررسی قرار گیرد؛ این چالش‌ها هم مشخص است و بخش اصلی آن در همان وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی نمایندگان نهفته است. 3- نمایندگان مسلم بدانند که ناامیدسازی بخشی از بدنه مردمی که با هزاران امید و آرزو به شکل‌گیری چنین مجلسی با ساختار انقلابی و تخصصی پرداخته‌اند، در دستور کار مانع سازی بر سر اقدامات بنیادی و اصلاحی اساسی در خانه ملت و جابجایی اولویت‌های کاری آن‌ها از سوی بدخواهان و ضدانقلاب قرار دارد؛ پس نباید اجازه داد حاشیه‌ها اعم از کذب، شایعه، یا خدای ناکرده واقعیت‌های غیرقابل‌انتظار در این مجلس، بر متن غلبه کند.

نکته راهبردی: به نظر می‌رسد افراد و جریان‌هایی درصددند با نفوذ در جایگاه مهم تصمیم‌سازی مانند مجلس، محاسبات راهبردی نمایندگان انقلابی را تغییر دهند و کشور و مردم ایران عزیز را از فرصت کم‌نظیر خدمت در شرایط کنونی و در آغاز چله دوم انقلاب اسلامی محروم و ماهی مقصود خود را صید نمایند. مجلس باید ضمن صیانت از شأن تقنینی خویش، با پرداختن به مسائل اصلی، پاسخ بدخواهان را با کار جهادی برای حل مشکلات مردم بدهد. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                  

خشم ترامپ از نظرسنجی‌های عمومی

آمارها نشان می‌دهد، تشدید اعتراض‌های ضدنژادپرستانه در آمریکا منجر به کاهش بیش‌ازپیش محبوبیت ترامپ در نزد افکار عمومی این کشور شده است. این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا و کمپین انتخاباتی وی تصور می‌کردند که تشدید اعتراضات ضد نژادپرستانه، منجر به تقویت حس ملی‌گرایی افراطی در آمریکا و به گردش درآمدن آرای اکثر سفیدپوستان در سبد رأی جمهوری‌خواهان خواهد شد.

گزاره‌های خبری: نظرسنجی‌های اخیر، نادرست بودن محاسبات اولیه ترامپ را نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال نتایج نظرسنجی شبکه سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که اختلاف میان بایدن و ترامپ به 14 درصد رسیده و شانس ترامپ برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری به‌شدت کمرنگ شده است. در مقابل، کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ خواستار عقب‌نشینی شبکه سی‌ان‌ان از نظرسنجی انجام شده است. این تقاضا در قالب یک نامه و بیانیه رسمی به "جف زوکر " رئیس این شبکه ارسال شده است. شبکه فاکس‌نیوز نیز که اتفاقاً از شبکه‌های وابسته به جریان تندروی حزب جمهوری‌خواه و از طرفداران ترامپ است، هفته گذشته نظرسنجی جنجالی و تأثیرگذاری را منتشر کرد که در آن آمده بود ترامپ با اختلاف 8 درصد (در سطح آرای عمومی) از بایدن عقب افتاده است. رئیس‌جمهور آمریکا این نظرسنجی را نیز جعلی دانست و رئیس شبکه فاکس‌نیوز را نیز بابت انتشار آن مورد شماتت و انتقاد شدید قرار داد.

گزاره تحلیلی: ترامپ به‌طورکلی ماه‌های اخیر، هرگونه نظرسنجی و تحقیقی که نشان‌دهنده کاهش محبوبیت وی در حوزه‌های مختلف هست را رد کرده و به بانیان آن حمله می‌کند؛ این موضوع تا انتخابات آتی ادامه خواهد داشت! اما نکته اصلی دراین‌بین آن است که جامعه امریکا آن‌طور که رسانه‌های این کشور القا می‌کنند و نتایج یک‌جانبه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، روی‌گردان از ترامپ و گرایش یافته به سمت بایدن نشده است، بلکه اتفاقات اخیر در این کشور که در نوع خود بی‌سابقه است، نشان می‌دهد که جامعه آمریکایی از کلیت نظام مستقر در امریکا بریده است و به دنبال راه مفری برای خلاصی از آن است. (نویسنده: اکبر معصومی)

▼ اخبار ویژه‌          

حضور عناصر پ‌ک‌ک در داخل خاک ایران کذب است

سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه بازدید از پایگاه‌های عملیاتی شمال غرب کشور، در واکنش به ادعای یک مقام ترکیه‌ای مبنی بر حضور عناصر پ‌ک‌ک در داخل خاک جمهوری اسلامی ایران گفت: «این ادعا را غیرمسئولانه و بی‌اساس دانسته و آن را تکذیب می‌کنیم. انتظار می‌رود مقامات کشور دوست و همسایه ترکیه، قبل از هرگونه اظهارنظر رسانه‌ای پیرامون رخدادهای مرزی، پس از حصول اطمینان از صحت واقعه، از کانال‌های رسمی با جمهوری اسلامی ایران ارتباط برقرار کرده و برابر سازوکارهای پیش‌بینی‌شده، این گونه مسائل را دنبال نمایند.»

خبر ورود احمدی‌نژاد به عرصه انتخابات شیطنت رسانه‌های اصلاح‌طلب است

محمد مهاجری، سردبیر رسانه اصلاح‌طلب خبرآنلاین با افشای اینکه خبر ورود احمدی‌نژاد به عرصه انتخابات شیطنت رسانه‌های اصلاح‌طلب است، گفت: «اصلاح‌طلبان خوب می‌دانند که آقای احمدی‌نژاد نه پایگاه رأی دارد و نه خودش به این عرصه ورود خواهد کرد. درواقع آن‌ها آقای احمدی‌نژاد را مثل یک «لولو» در برابر اصولگرایان عَلَم می‌کنند، برای اینکه هرچه بیشتر میان اصولگرایان اختلاف و تشتت ایجاد کنند. جریان اصلاح‌طلب حالا که خودش نمی‌خواهد حضوری جدی در انتخابات داشته باشد، قصد دارد بازی را برهم بزند. برای برهم ریختن فضا چه بهتر از این‌که نام احمدی‌نژاد را به‌عنوان کاندیدای انتخابات 1400 مطرح کنند؟ هدف از این اقدام واردکردن شوک به جریان اصولگرایی است. درحالی‌که خودشان هم می‌دانند که آقای احمدی‌نژاد عمراً تأیید صلاحیت نخواهد شد!»

▼ اخبار

سیاست‌مدار نیستم، صلاحیت ریاست جمهوری ندارم!

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در نخستین گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی‌اش گفت: «من سیاستمدار نیستم، من کارگزار دیپلماسی هستم، سیاستی که در ابتدای دولت یازدهم و دوازدهم به کار گرفتیم تلاش برای تعامل با دنیا بود که در داخل هم موافقان و هم مخالفانی داشت.» وی به‌صراحت اعلام کرد: «در کمال صداقت عرض می‌کنم در خودم صلاحیت شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را نمی‌بینم و فقط دیپلماسی بلدم و همین را ادامه خواهم داد.» شنیدن این صحبت‌های ظریف از آقای ظریف جای تعجب ندارد! وی هفت سال است که وزیر امور خارجه کشور است و قبل از آن نیز به‌عنوان یکی از چهره‌های سیاسی در عرصه دیپلماسی حضور داشته و چندین سال در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی کشورمان (که ریاست آن را دکتر حسن روحانی بر عهده داشت) حضور داشت که نتیجه این مذاکرات منجر به پلمپ داوطلبانه فعالیت‌های هسته‌ای ایران انجامید. با همه این اوصاف آیا می‌توان از آقای ظریف انتظار داشت که سیاست‌مدار نباشد؟ سیاستمدار نبودن یعنی سیاست ندانستن و اگر وزیر خارجه مملکتی سیاست نداند و مذاکره‌کننده ارشد کشوری بگوید من سیاست بلد نیستم ولی معاهدات و توافقات را می‌توانم امضا کنم، نتیجه آن همین می‌شود که کشور باید سال‌ها معطل و متضرر اجرای بندهای توافقاتی باشد که نابلدان زیر آن را امضا کرده‌اند.

چرا کره پول ایران را نمی‌دهد؟

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی رقم دارایی‌های مسدود شده کشورمان در بانک‌های کره جنوبی را ۶.۵ تا ۹ میلیارد دلار اعلام کرد. «حسین تنهایی» گفت: «این کشور حداقل یک سال و نیم است که دارایی‌های ما را مسدود کرده و روابط تجاری ما با این کشور در طول یک سال گذشته با تشدید تحریم‌ها بسیار کاهش یافته و به صفر نزدیک شده است. با ایجاد شرایط بغرنج اقتصادی پس از شیوع ویروس کرونا و مشکلات متعدد برای کشورمان، از کره جنوبی خواسته شد تا دست‌کم ۵۰ میلیون دلار برای تهیه غذا و دارو در این بحران، به ایران بدهد اما این کشور از انجام آن سر باز زد. نه‌تنها این کشور پول‌های ایران را آزاد نمی‌کند بلکه «اوری بانک» کره اعلام کرده که حق‌‌العمل و اجرت نگهداری پول را هم از ایران می‌خواهد، این در حالی است که کره جنوبی در حال استفاده و کار کردن با پول‌های ایران است. ایران قصد دارد از طرق قانونی علیه این رفتار، اقدام کند اما مسیر ساده‌ای نیست و زمان‌بر است.» کره جنوبی درحالی‌که مجوز «اوفک» (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا) را در اختیار دارد، از آزاد کردن اموال ایران حتی برای خرید محصولات کشاورزی و دارو خودداری کرده و در مقابل فقط حاضر است جنس کره‌ای آن هم فقط محصولات مرتبط با کرونا را به ایران بفروشد! این در حالی است که ایران هم‌اکنون یکی از صادرکنندگان برخی اقلام مقابله با کرونا در جهان است. کره‌جنوبی نفت ایران را عمدتاً با نفت آمریکا جایگزین کرده است. این کشور یکی از مهم‌ترین شرکای استراتژیک آمریکا در آسیاست. این دو کشور از زمان مداخله واشنگتن در شبه‌جزیره کره یعنی از دهه 1950 با یکدیگر متحد شده‌اند. باوجود بدعهدی‌های آشکار کره جنوبی، همچنان لوازم‌خانگی و الکترونیکی- عمدتاً قاچاق- دو برند مشهور این کشور بازار را اشباع کرده‌اند و مجالی برای نفس کشیدن به تولیدات داخلی را نمی‌دهد.

رشد مثبت اقتصادی در سال 98، بدون احتساب نفت

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی گزارش داد: «همان‌گونه که قبلاً بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بود، گزارش تحولات اقتصادی بخش واقعی اقتصاد ایران در سال ۹۸، بیانگر مثبت شدن رشد اقتصاد بدون نفت کشور در سال گذشته است. بر اساس گزارش حوزه معاونت اقتصادی بانک، رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۹۸، معادل ۱.۱ درصد است که برمبنای بخش‌های فعالیت، کشاورزی ۸.۸ درصد، گروه صنعت و معدن ۲.۳ درصد و خدمات عمدتاً به خاطر تأثیر شیوع کرونا در فصل آخر سال منفی ۰.۲ درصد بوده است. به علت کاهش درآمد نفت، رشد این بخش منفی ۷.۳۸ درصد بود که درنتیجه آن رشد اقتصادی با نفت، به منفی ۶.۵ درصد رسید.» این در حالی است که چند روز قبل مرکز آمار ایران رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۹۸ را منفی ۰.۶ درصد اعلام کرده بود.

▼ اخبار کوتاه

بر سر عذرخواهی رقابت نکنید!/ سعید حجاریان فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با همشهری به انتقاد از فرهنگ بی‌مسئولیتی رایج در طیف پرداخته و می‌گوید: «بعضی اصلاح‌طلبان به‌عنوان انتقاد از خود، به عقبه خود می‌تازند... آقای خاتمی هم بعضی را تندرو می‌داند‌. نمی‌دانم چرا دوستان بر سر عذرخواهی رقابت می‌کنند.» حجاریان با انتقاد از رفتار برخی اصلاح‌طلبان مانند خاتمی، اظهار می‌کند: «نمی‌شود از عنوان و سابقه اصلاح‌طلبی استفاده کرد و خود را نماینده پیشروی این جریان دانست و درنهایت مانند اصولگرایان موضع‌گیری کرد.» توصیه سعید حجاریان به اصلاح‌طلبان در خصوص عدم لطمه به ته‌مانده جریان اصلاح‌طلبی حاکی از عمق اختلاف در این جریان سیاسی است.»

تکذیب شایعات مربوط به اعترافات اکبر طبری/ یک مقام آگاه در سازمان اطلاعات سپاه انتشار اخبار تحت عنوان اعترافات اکبر طبری را تکذیب کرد. این مقام آگاه تصریح نمود: «هم‌زمان با برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری معاون اجرایی سابق قوه قضائیه، اخباری تحت عنوان اعترافات علیه مسئولین سابق یا فعلی دستگاه قضا در حال انتشار است که ضمن تکذیب مواردی ازاین‌دست، تأکید می‌شود؛ پخش این‌گونه شایعات قطعاً با هدف انحراف و اخلال در رسیدگی به اصل اتهامات اکبر طبری صورت گرفته و قصد عاملین به حاشیه راندن دادگاه است. لذا به منتشرکنندگان این شایعات و افرادی که موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم می‌آورند هشدار داده می‌شود و در صورت ادامه قطعاً برخورد لازم صورت خواهد گرفت.»

بیش از 90 درصد آمریکایی‌ها بدهکارند!/ آمارهای سیستم بانکی امریکا نشان می‌دهد، از جمعیت ۳۲۸ میلیونی ایالات‌متحده، ۳۰۰ میلیون نفر درگیر بدهی و پرداخت قسط هستند و میزان بدهی‌ها در این کشور به ۴ تریلیون دلار رسیده است. به نوشته نشریه وال‌استریت ژورنال، اقتصاد آمریکا در رشد سریع بدهی مردم در حال سوختن است. آمریکایی‌ها تقریباً تمامی درآمدهای سالانه‌شان را خرج می‌کنند و امکان پس‌انداز برای آینده ندارند.

جزئیاتی از عامل افشای محل تردد "سردار سلیمانی"/ سخنگوی قوه‌قضائیه اظهار داشت: «پرونده جاسوسی «موسوی‌مجد» متهمان دیگری هم دارد. موسوی‌مجد به همراه خانواده‌اش مقیم سوریه بوده است. او با تعدادی از نیروهای مستشاری ایران در سوریه ارتباط داشته و از این طریق اطلاعات جمع‌آوری‌شده را در اختیار سرویس‌های جاسوسی قرار می‌داد.»

تهرانی‌ها به شهرداری بی‌اعتمادند/ «نژادبهرام» عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران اعلام کرد: «طبق آخرین نظرسنجی در ارتباط با اعتماد به عملکرد دولت و سازمان‌های عمومی انجام شده، شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری تهران در رأس نهادهایی بوده که شهروندان نسبت به آن بی‌اعتماد هستند. متأسفانه در شهرداری رفتار فعالیت سازمان‌ها به‌صورت جزیره‌ای است که هر بخش برای خود کار می‌کند.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
tabnak
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
0
با سلام این بخش از اخبار بسیار عالی است و بنده بسیار استفاده می کنم امید است این قسمت از اخبارو با این عناوین در سایت شما پایدار باشد .
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات