صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۲۳۱۰۵

بازی اروپا در زمین کاخ سفید

پایگاه بصیرت / حنیف غفاری

سرانجام همان‌گونه که پیش‌بینی شده بود، تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) پس از صدور قطعنامه‌ای جدید علیه کشورمان در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژِی اتمی، رسما اعلام کردند خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی کشورمان تا سال 2023 میلادی هستند؛ به عبارت بهتر، تلاش تروئیکای اروپایی برای صدور قطعنامه ضد ایرانی در آژانس، مقدمه و پیش‌درآمدی برای اعلام تصمیم مشترک بازیگران اروپایی مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و ممانعت از انقضای آن (وفق سند برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد) بوده است. نکته جالب توجه اینکه سه کشور اروپایی پس از عهدشکنی آشکار اعلام کرده‌اند کماکان نسبت به توافق هسته‌ای با ایران پایبند هستند. رمزگشایی از اقدامات اخیر تروئیکای اروپایی چندان دشوار به نظر نمی‌رسد.

 

1 اقدامات اخیر تروئیکای اروپایی، نقطه آشکارساز «هم‌پیمانی استراتژیک» آلمان، انگلیس و فرانسه با کاخ سفید علیه کشورمان به شمار می‌آید. استراتژی مشترک آمریکایی‌ـ اروپایی «اعمال فشار حداکثری بر ایران» معطوف به یک هدف اصلی، یعنی «مهار همه‌جانبه ایران قدرتمند» صورت می‌گیرد؛ بنابراین، در تحلیل رفتارهای ضد ایرانی اخیر تروئیکای اروپایی و به طور کلی اتحادیه اروپا، باید این هم‌پوشانی استراتژیک را مدنظر قرار داد.

 

2 اتحادیه اروپا طی روزهای آتی و در یک «عملیات فریب تبلیغاتی» تلاش می‌کند «تمدید سه‌ساله تحریم‌های تسلیحاتی ایران» را تنها راهکار ممکن برای حفظ برجام و ممانعت از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد (که مطابق مکانیسم ماشه منتج به بازگشت همه تحریم‌های چندجانبه ایران می‌شود) تلقی کند و در حقیقت، خود را «ناجی برجام» بداند. این در حالی است که اساسا چیزی از توافق هسته‌ای باقی نمانده است و فراتر از آن، مطابق متن برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت، وظیفه تروئیکای اروپایی «ارائه راهکارهای میانی» یا «راهکار سوم» در قبال دوگانه «ابطال» یا «ادامه» برجام نیست؛ اتحادیه اروپا وظیفه دارد به تک‌تک تعهدات خود در برجام عمل کند.

 

3 دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان باید با اتحادیه اروپا به مثابه «شریک جرم آمریکا» برخورد و آن را به مثابه «بازیگر طغیانگر» شناسایی کند. اکنون زمان آن رسیده است از مرحله «مذاکره» حتی «هشدار» در قبال اتحادیه اروپا فراتر برویم و به مرحله «هزینه‌سازی» در قبال این مجموعه وارد شویم؛ تا زمانی که اتحادیه اروپا هزینه‌های «هم‌پیمانی با آمریکا» در تقابل با کشورمان را درک نکند، قطعا به رفتارهای وقیحانه خود در این باره ادامه خواهد داد. بدون شک، ایجاد هزینه‌های سخت برای اتحادیه اروپا (در قبال عهدشکنی‌های علنی این مجموعه در برجام)، باید ذیل استراتژی «مقاومت فعال» صورت گیرد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات