صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۲۳۱۲۶

از اردشیر زاهدی یاد بگیرید!

در روزهای گذشته اردشیر زاهدی وزیر خارجه دوران ستم‌شاهی و آخرین سفیر ایران در آمریکا در اظهاراتی جالب‌توجه از برنامه‌های موشکی ایران[...]

یادداشت: در روزهای گذشته اردشیر زاهدی وزیر خارجه دوران ستم‌شاهی و آخرین سفیر ایران در آمریکا در اظهاراتی جالب‌توجه از برنامه‌های موشکی ایران و رشادت‌های فرزندان ایران و شهادت سردار سلیمانی سخنانی بر زبان جاری کرده است که موجب تعجب فعالان سیاسی شده است.

گزاره‌های خبری: مهم‌ترین موضع‌گیری‌های وی در محورهای زیر خلاصه می‌شود: 1- عرصه دیپلماسی: اردشیر زاهدی داماد شاه مخلوع می‌نویسد: «هر بار که مواضع ضد ایرانی بحرین را می‌بینم، خود را لعنت می‌کنم! هم اعلیحضرت و مشاورانش و هم منی که به خاطر روابطم با شاه به استقلال بحرین کمک کردیم، خیانت‌کاریم. ای‌کاش ذره‌ای از وجود سلیمانی در ما بود تا امروز نبینیم کشوری که اندازه رباط‌کریم هم نمی‌شود، برای ما ... زیادی تناول می‌کند.» 2- حمله به ضدانقلاب: «تصمیم دربارۀ دولت ایران حق جوانان ایران است نه ما که گذاشتیم و رفتیم و پول‌ها را برداشتیم و آمدیم اینجا. هر ایرانی که از خارجی پول بگیرد شرافت ندارد. ایرانی‌هایی که در خارج هستند و می‌گویند بمب بریزید سر ایران، ایرانی نیستند و پستان مادر را گاز می‌گیرند.» 3- وی در پاسخ به این سؤال بی‌بی‌سی که؛ آیا تمجید از آقای سلیمانی حمایت از جمهوری اسلامی نیست؟ پاسخ می‌دهد: «این آدم برای مملکت خود خدمت کرده و من به او افتخار می‌کردم و می‌کنم و خواهم کرد. افتخار این است نه آن‌ها که خود را فروخته‌اند.»

گزاره تحلیلی: بیان این سخنان در سن ۹۲ سالگی از فرزند کودتای 28 مرداد بسیار دیر موقع صورت گرفته و جای افسوس دارد. ایشان اگر همان موقع این سخنان را علیه شاه در تجزیه کشور بیان می‌کرد، چنین اتفاق‌های ناگواری برای نقشه و هویت ایران نمی‌افتاد. بصیرت داشتن مسئول در لحظات حساس تاریخی، موجب جلوگیری از اظهار پشیمانی بی‌فایده در آخر عمر می‌شود. بااین‌حال، این پشیمانی دیر موقع نیز هشداری برای سران فتنه است که در سال‌های گذشته کشور را در معرض تحریم‌های آمریکا پس از فتنه ۸۸ قرار دادند و هنوز حاضر نشده‌اند خط فاصل خود را با تهدیدها و تحریم‌های امریکا مشخص کنند. امید است که در این شرایط که انقلاب در اوج عزت است، خود را پیدا کنند و توبه سیاسی به‌جای آورند و از قافله انقلاب جا نمانند. امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرمایند: ادِرِ الفُرصَةَ قَبلَ أن تكونَ غُصّةً؛ فرصت را درياب، پيش از آن‌که از دست دادنش موجب اندوه گردد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات