صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۳۹۹۰
بازنگاهی به حوادث این روزهای لبنان

هدف، خلع سلاح مقاومت است

پایگاه بصیرت / رحمان رضایی

لبنان کشوری است که تا پیش از جنگ‌های داخلی خود در اواخر دهه 1970 میلادی، به سرزمین رفاه و آرامش در غرب آسیا معروف بوده و عنوان «عروس خاورمیانه» نیز یادگاری از همان دوران طلایی است. با آغاز جنگ‌های داخلی این کشور، شرایطی به وجود آمد تا در میان اختلافات لبنانی‌ـ لبنانی و فلسطینی‌ـ لبنانی، قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درصدد دخالت در امور لبنان برآیند و بر آتش بحران به امید منافع بیشتر و کسب جای پای مستحکم‌تر در منطقه شرق مدیترانه بدمند. ارتش رژیم صهیونیستی نیز با استفاده از شرایط جنگی لبنان و خلع قدرت ناشی از اختلافات طایفه‌ای، در اوایل دهه 1980 میلادی به صورت غیرقانونی و اشغال‌گرانه وارد سرزمین لبنان شد و مناطق بسیاری از جنوب این کشور تا شهر بیروت را به اشغال خود درآورد. ایام سیاه حضور اشغالگران در لبنان، خاطراتی تلخ در ذهن مردم این کشور به جا گذاشته است. این روزها، به یمن اتحاد طوایف لبنانی که میراث زحمات بزرگانی چون امام موسی‌صدر و مقاومت حزب‌الله علیه اشغالگری بوده است، لبنان دیگر شاهد حضور اشغالگران در خاک خود نیست، اما توطئه‎های استعمارگران و اشغالگران علیه این کشور همواره ادامه دارد.

سه‌شنبه گذشته شاهد اتفاقی در لبنان بودیم که بی‌شباهت به یکی از همین توطئه‎های برنامه‌ریزی‌شده نیست. انفجار مهیبی در بندرگاه شهر بیروت رخ داد و جهت‏گیری هم‌زمان، هماهنگ و سریع جریان رسانه‎ای غربی، عبری و سعودی علیه مقاومت لبنان و تلاش آنها برای مقصر جلوه دادن حزب‌الله در این حادثه موجب ایجاد سؤالات بسیاری در افکار عمومی مردم در لبنان و منطقه غرب آسیا، حتی فراتر از آن، شاهد ارتباط‌گیری کاخ سفید با «حریری» نخست‌وزیری سابق به جای «حسان دیاب» رئیس دولت قانونی لبنان بود و در اقدامی شگفت‌آور «امانوئل مکرون» به بیروت سفر کرد و با قدم زدن در خیابان‌های پایتخت لبنان خواستار تغییر دولت شد؛ اظهاراتی که سرآغاز درگیری‌ها و آشوب‌هایی در این کشور نیز شد. «حسن هانی‎زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به شرایط حساس اقتصادی و سیاسی لبنان طی سالیان اخیر که موجب نارضایتی‌های مردمی و تغییرات سیاسی پیاپی در این کشور شده،‌ معتقد است:

«درباره این انفجار مهیب که در بندرگاه شهر بیروت رخ داد و منجر به کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر و زخمی شدن بیش از پنج هزار نفر از مردم شد، می‌توان دو نظریه را مطرح کرد؛ نخست اینکه در سال‌های اخیر حدود دو هزار و 700 تن ماده نیترات آمونیاک از مبدأ آفریقای جنوبی توسط یک تاجر لبنانی‌ـ که از قضا نزدیک به جریان المستقبل و سعد حریری است‌ـ خریداری و در انبارهای بندرگاه شهر بیروت ذخیره‎سازی شده است؛ البته طبق اظهارات مطّلعان و کارشناسان، این ذخیره‎سازی بدون توجه به شرایط و استانداردهای ایمنی صورت گرفته است؛ بنابراین انفجار مهیب و وحشتناک اخیر بیروت در اثر اشتعال این مواد به دلیل شرایط نگهداری غلط و خطای انسانی رخ داده است؛ البته باید توجه کنیم این خطای انسانی نابخشودنی است. در نظریه دوم که از قضا بی‌ارتباط با نظریه اول نیست نیز عامل انفجار، اشتعال این مواد است، اما نه به دلیل خطای انسانی یا نگهداری نامناسب؛ در این نظریه نقش رژیم صهیونیستی، آمریکا و متحدان آنها در برنامه‏ریزی و ایجاد این انفجار مورد بررسی قرار می‎گیرد؛ چرا که با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نامطلوب لبنان طی سالیان اخیر، رژیم صهیونیستی احساس می‎کند اکنون فرصتی برایش ایجاد شده تا با ایجاد التهاب و بحران، در امور داخلی لبنان نقش‌آفرینی و دخالت کند؛ ازاین‌رو اسرائیل به دنبال دامن زدن به اختلافات و درگیری‎ها میان طوایف، گروه‎های سیاسی و پیروان مذاهب مختلف لبنانی است. رژیم صهیونیستی همواره به دنبال این بوده است که با استفاده از نفوذی‎های خود درون سیستم حکومتی لبنان و به کمک جنگ روانی و رسانه‎ای، انگشت اتهام هر اتفاق و حادثه نامطلوب و تروریستی را به سمت حزب‌الله لبنان نشانه بگیرد و مقاومت را مقصر نشان دهد؛ چرا که اسرائیل به دنبال خلع سلاح مقاومت است.»

این کارشناس مسائل منطقه در پایان سخنان خود با اشاره به تهدیدات اخیر نتانیاهو علیه لبنان و جریان مقاومت، همچنین تلاش قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‎ای برای ایجاد اختلاف میان دولت «حسان دیاب» نخست‌وزیر لبنان و حزب‌الله بیان کرد: «دولت حسان دیاب از قضا نگاه مثبتی نسبت به نیروهای مقاومت و حزب‌الله لبنان دارد. تلاش رژیم اسرائیل، آمریکا، سعودی، امارات حتی فرانسه این روزها در ایجاد اختلاف میان دولت لبنان و حزب‌الله است. این دولت‌ها در تلاش برای ایجاد شرایطی هستند که به خلع سلاح مقاومت لبنان بینجامد. اخیراً شنیده شده است وزیر خارجه فرانسه در دیدار با نخست‌وزیر لبنان خواهان خلع سلاح هر چه سریع‌تر حزب‌الله شده بود که با مخالفت قاطع حسان دیاب همراه بوده است؛ بنابراین توطئه‎ای با هدف سقوط دولت لبنان آغاز شده است. اخیراً  وزیر خارجه لبنان که از قضا نزدیک به جریان المستقبل و دارای تابعیت فرانسوی است، برای فشار هرچه بیشتر به نخست‌وزیر دیاب استعفا کرد. در ادامه نیز شاهد توطئه‎های دیگری خواهیم بود. آنچه مسلّم است، این تلاش‌ها و توطئه‌ها به سمتی پیش می‎روند که فشار بر دولت لبنان در جهت خلع سلاح حزب‌الله را افزایش دهند و قطعاً برنده اصلی هرگونه بی‌ثباتی در لبنان و توطئه علیه مقاومت، اسرائیل خواهد بود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات