تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۴۰۶۷

وقتی «حزب الله» چهارمین ارتش دنیا را شکست داد

به اعتقاد اغلب کارشناسان، علت اصلی پیروزی حزبالله، برخورداری از عوامل و عناصر معنوی همچون توکل به خدا، روحیه و اراده بود.
پایگاه بصیرت / کامران پورعباس*

تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک لبنان که به جنگ سی و سه روزه معروف شد، در سال ۱۳۸۵ رخ داد. نیرو‌های حزب‌الله در مرز لبنان و فلسطین اشغالی در ۲۲ تیر ۱۳۸۵ عملیات وعده صادق را برای آزادی باقی‌مانده اسرای لبنانی به ویژه سمیر قنطار آغاز کردند که در نتیجه آن سه نظامی صهیونیستی کشته شدند و دو نظامی دیگر به اسارت درآمدند که به خاک لبنان منتقل شدند. حزب‌الله از همان ابتدا برای مبادله اسرای رژیم صهیونیستی با باقی‌مانده زندانیان لبنانی اعلام آمادگی کرد، اما ارتش این رژیم بدون توجه به این موضوع، عملیات نظامی را برای نجات دو نظامی اسیر خود آغاز کرد که در پی آن ۵ نظامی دیگر اسرائیلی کشته و ۵ تن دیگر نیز زخمی شدند. با وجود این شکست‌ها، اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستور حمله همه جانبه را صادر کرد.
توانمندی‌های بی‌نظیر حزب الله
در این جنگ، نخستین بار تلفات نظامیان رژیم صهیونیستی از تلفات حزب الله فراتر رفت و در مقابل ۷۴ شهید از اعضای جنبش مقاومت اسلامی لبنان، ۱۱۷ نظامی و افسر ارشد رژیم صهیونیستی کشته شدند. انهدام دو فروند هواپیمای جنگی و دو فروند هلی‌کوپتر نظامی اسرائیل غاصب که عامل برتری‌ساز این رژیم در جنگ‌های غیرخطی و احاطه‌ای بو د و انهدام مکرر تانک‌های پیشرفته مرکاوا، اوج ناتوانی رژیم اشغالگر قدس را در این جنگ به نمایش گذاشت.
یکی از اتفاقات حیرت‌انگیز در این جنگ انهدام دو فروند ناوچه ساعره بود که صهیونیست‌ها ادعا کرده بودند مورد اصابت قرار دادنشان غیرممکن است. اینکه این ناوچه‌ها از کجا، چگونه و با چه سلاحی منهدم شدند و چرا سامانه‌های بسیار پیشرفته الکترونیکی صهیونیست‌ها نتوانستند تهدیدات را خنثی کنند، از جمله مواردی است که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را انگشت به دهان کرد.
به کارگیری مرحله‌ای و گام به گام توان موشکی حزب‌الله در برد، تعداد صدمات سیاسی - نظامی عظیمی را به دشمن صهیونیستی وارد کرد.
نامه شگفت‌انگیز امام خامنه‌ای
امام خامنه‌ای در روز‌های نخست جنگ پیامی شفاهی برای حزب الله لبنان فرستادند که توسط سردار قاسم سلیمانی به سید حسن نصرالله منتقل شد. بخشی از این پیام سال‌ها بعد منتشر شد که در آن مطالب بسیار مهم و پیشگویی‌ها و پیش‌بینی‌های حیرت‌انگیزی درج شده است. در بخش‌هایی از این پیام به نقل از روزنامه السفیر لبنان آمده است:
«این جنگ سخت خواهد بود، اما بر خدا توکل کنید و پایداری نمایید. ما به پیروزی مقاومت یقین کامل و حتی بیش از آن، این مقاومت، پیروز و به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل خواهد شد. از اطلاعات موجود (در طول جنگ) چنین برمی‌آید که دشمن برای آن برنامه‌ریزی کرده بود تا در آغاز پاییز انجام شود، صهیونیست‌ها با توافق آمریکا قصد داشتند تا این جنگ را بدون دلیل یا بهانه و با استفاده از عنصر غافلگیری آغاز کنند. رژیم صهیونیستی برای حمله به مقاومت در لبنان برنامه داشت و خود را برای آن آماده می‌کرد؛ این رژیم می‌خواست شما را غافلگیر کند، برنامه آن‌ها این بود که نیروی هوایی اسرائیل ظرف چند ساعت به همه اهداف حمله کند و بعد از آن دشمن عملیات زمینی را آغاز و بخشی از جنوب را اشغال کند و در شهر‌های مختلف به شما حمله کند، سپس کار خود را برای از بین بردن حزب‌الله تکمیل نماید. هدف از این جنگ فقط این مرز‌ها نبود، بلکه هدف آن تغییر منطقه بود، اما اتفاقی که در جریان عملیات اسارت نظامیان صهیونیستی از سوی حزب‌الله افتاد، دانسته یا ندانسته طرح این رژیم برای غافلگیری را از بین برد، و طرح جنگی که برای اوایل پاییز آماده شده بود را ناکام گذاشت، شما زمان را (به رژیم صهیونیستی و آمریکا) تحمیل کردید، و به این ترتیب آن‌ها اقدامی را که برای آن زمان‌بندی کرده بودند الآن انجام دادند. این موضوع عنصر غافلگیری را از دست دشمن گرفت، این یکی از الطاف پنهان خداوند متعال برای شما بود.. ما با شما هستیم و در همه حال از شما حمایت خواهیم کرد، نگران نباشید، مهم این است که صبر کنید و در برابر این دشمن بایستید. توجه زیادی به مردم داشته باشید، چرا که آن‌ها می‌خواهند مردم را از شما دور کنند. اگر خداوند شما را پیروز گرداند، به قدرتی تبدیل خواهید شد که هیچ نیرویی نمی‌تواند در برابر آن بایستد.»
همان گونه که ملاحظه می‌گردد در این پیام پیروزی حزب الله در جنگ و تبدیل حزب الله به یک قدرت منطقه‌ای پیش‌بینی شده است که این پیش‌بینی‌ها محقق گردیدند. علاوه بر این، همان‌گونه که ملاحظه می‌گردد در این پیام به در پیش بودن حمله رژیم صهیونیستی در پاییز و جلو افتادن آن به خاطر اقدام حزب الله اشاره شده است که این اطلاع معظم‌له از تصمیمات فوق محرمانه رژیم صهیونیستی شگفتی جهانیان را برانگیخت.
حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران
سرانجام این جنگ با حمایت‌های گسترده ایران، به نفع حزب الله خاتمه یافت. سردار رحیم صفوی در مورد این جنگ و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از حزب الله لبنان می‌گوید:
«اسرائیل در این جنگ ۳۳ روزه، مفتضحانه از حزب‌الله شکست خورد. البته کمک‌های معنوی و سیاسی از طرف ایران به حزب‌الله شد. ما هیچ ابایی نداریم از این‌که بگوییم ایران کمک‌های مادی، معنوی و سیاسی به حزب‌الله می‌کرد.»
سید حسن نصراللهف دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز بار‌ها به نقش ایران در این پیروزی اشاره نمود؛ از جمله: «از ایران به دلیل مشارکت در پیروزی جنگ ۳۳ روزه قدردانی می‌کنم.»
سید حسن نصرالله در اولین سالگرد جنگ در مصاحبه اختصاصی با صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که در طول جنگ از «مولایش آیت الله سیدعلی خامنه‌ای رهنمود و راهنمایی» دریافت می‌نموده است.
شکست و بی‌آبرویی کامل
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ در پیامی خطاب به سیدحسن نصرالله با عظیم‌ترین تعابیر از این پیروزی یاد نموده و پیروزی مقاومت اسلامی را پیروزی اسلام و موجب عزت ملت‌های عرب و شکسته شدن هیبت دروغین ارتش رژیم صهیونیستی دانستند.
در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در ۲۶/۰۵/۱۳۹۰ آمده است: «چهارمین ارتش مجهز دنیا با چندین هزار نفر نیروی سر تا پا مسلح، پشتیبانی آمریکا و باقی دار و دسته‌اش، با جیب‌های پر از دلار و با تجهیزات فوق‌پیشرفته، ۳۳ روز تمام از هیچ جنایتی مضایقه نکردند. آمده بودند به جنگ کمتر از هزار جوان مجاهد که سلاحشان ایمان بود. دست آخر، اما هیچ‌کدام از اهداف از پیش تعیین شده‌شان که محقق نشد هیچ، ابهت و طمطراق ارتششان هم دود شد و رفت هوا. از لحاظ نظامی و سیاسی این یعنی یک شکست و بی‌آبرویی کامل.»
اعتراف غربی‌ها به شکست رژیم صهیونیستی
غربی‌ها نیز به شکست رژیم صهیونیستی در جنگ سی و سه روزه به طور صریح و شفاف اعتراف کرده‌اند.
اندیشکده آمریکایی رند در گزارشی تفصیلی به قلم بنیامین اس. لامبث به بررسی عوامل شکست حملات هوایی رژیم صهیونیستی علیه حزب الله پرداخت و ضعف مدیریتی ارتش و مقامات صهیونیستی را دلیل اصلی این شکست عنوان کرد.
در بخشی از این گزارش آمده است:
«جنگ ۳۳ روزه بی‌ثمرترین جنگ اسرائیل علیه حزب‌الله بود. در این عملیات که با عنوان «عملیات تغییر جهت» در ۲۰ مرحله به اجرا درآمد، پیچیده‌ترین حملات هوایی نیروی هوایی ارتش اسرائیل در تاریخ ۶۰ ساله آن به حساب می‌آید. در عین حال آنچه که در نهایت جنگ دوم لبنان نام گرفت در حالی به پایان رسید که می‌توان گفت از سال ۱۹۴۸ به این سو این عملیات بی‌ثمرترین عملکرد ارتش اسرائیل بوده است، زیرا اولین‌بار بود که ارتش اسرائیل جنگی را به پایان می‌رساند که هیچ پیروزی نظامی روشنی برای طرف اسرائیلی به همراه نداشت.... این شکست بزرگ، تلفیقی از ضعف مدیریتی ارتش و دولت اسرائیل بود.»
«رون تیره» از مقامات سابق واحد اطلاعات نیروی هوایی رژیم صهیونیستی معتقد است: «درست است که حزب اللّه آتش‌بس را ترجیح داد، اما به باور خودش و طرف‌های منطقه‌ای پیروز شد؛ زیرا چند صد رزمنده حزب اللّه در برابر ۴ لشکر ایستاده و ضربات مهلکی به ارتش اسرائیل وارد ساختند. آن‌هایی که اخبار جنگ را پیگیری می‌کردند، می‌دانند که ارتش اسرائیل دیگر آن ارتش سابق نیست و سرباز اسرائیلی و غربی در برابر موانعی که در جنگ پدید می‌آید، ضعیف بوده و با دشواری مواجه می‌شود. خبر بد از جنگ لبنان آن بود که شکست خوردیم.»
کمیسیون وینوگراد، کمیته تحقیق دولتی رژیم صهیونیستی است که در ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۶ برای بررسی عملکرد این رژیم در جنگ سی و سه روزه تشکیل شد. در این گزارش نخست وزیر، وزیر جنگ و رئیس ستاد ارتش مسئول شکست جدی این رژیم در جنگ «وعده صادق» معرفی شدند. گزارش نهایی کمیته وینوگراد نتایج کلی خود را در چهار محور تشریح کرد:
«الف- ایهود اولمرت نخست وزیر، در جنگ ۳۳ روزه نقش یک رهبر منفعل تحت نفوذ ارتش اسرائیل را ایفا کرد و مسئولیت اداره جنگ را به ارتش واگذار کرد در حالی که طبق قانون مسئولیت اداره جنگ برعهده شخص نخست وزیر بود.
ب- عمیر پرتز وزیر جنگ، به هیچ وجه لیاقت تصدی پست وزارت جنگ را نداشت و به علت بی‌بهره بودن از دانش کافی در زمینه امنیتی قادر به انجام وظیفه خود نبود. وزارت جنگ به جای آنکه کارشناسان امنیتی در خدمت داشته باشد، صرفاً به دلایل شخصی یک بدنه مشاوران خارجی برای خود گماشت.
ج- دان حالوتس رئیس سابق ستاد مشترک ارتش اسرائیل، حملات موشکی حزب الله لبنان به شهر‌های شمالی اسرائیل را جدی نگرفت و در هیچ برهه‌ای از جنگ برنامه مشخصی برای مقابله با این حملات ارائه نکرد.
د- دولت اولمرت فرمان جنگ را در حالی صادر کرد که هیچ برنامه و طرح منسجمی برای آن نداشت. نخست‌وزیر برای پرهیز از افزایش شمار تلفات، از دست زدن به عملیات زمینی در جنوب لبنان تا روز‌های پایانی جنگ خودداری کرد در حالی که در ازای آن هیچ راه حل جایگزینی ارائه نکرد.»
به اعتقاد اغلب کارشناسان، علت اصلی پیروزی حزب‌الله، برخورداری از عوامل و عناصر معنوی همچون توکل به خدا، روحیه و اراده بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات