صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۲۴۱۲۸
بررسی پشت پرده انتشار توئیت فارسی و ضد ایرانی مدل لبنانی

نگران همدلی!

پایگاه بصیرت / نوید کمالی

در پی حادثه تلخ انفجار در بندر شهر بیروت و کشته و مجروح شدن صد‌ها نفر از شهروندان این شهر، کاربران ایرانی فعال در فضای مجازی، با انتشار پیام‌هایی به زبان عربی پیشگام همدلی و همدردی با ملت لبنان شدند.

این اقدام نوع دوستانه به دلیل مشارکت گسترده کاربران ایرانی، انعکاس قابل توجهی در لبنان و دیگر کشورهای عرب زبان غرب آسیا و شمال آفریقا یافت و موجب شد تا کاربران دیگر کشورها نیز با الگوبرداری از این سنت حسنه کاربران ایرانی با ملت لبنان، به ویژه شهروندان بیروتی آسیب دیده از حادثه انفجار همدردی کنند.

این اقدام و رفتار کاربران ایرانی اگر چه ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم اصیل اسلامی و ایرانی دارد، اما از دید تحلیلگران غربی نه به عنوان یک فرهنگ دیرینه، بلکه به عنوان یک راهبرد نفوذ با تکیه بر ظرفیت‌های مردمی ارزیابی شد، در واقع واکنش مثبت افکار عمومی لبنان به همدلی و همدردی کاربران ایرانی، ترس از خنثی شدن جنگ نرم دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های عضو مقاومت اسلامی را به دل اتاق‌های فکر اروپا و آمریکا انداخت.

برای درک چرایی این نگرانی باید این نکته را یادآوری کرد که در طی ماه‌های گذشته، دشمنان مقاومت لبنان هجمه‌ها و فشارهای گوناگونی را علیه حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته‌اند که یک نمونه آن اعمال محدودیت‌های شدید بر روابط مالی و بانکی بین‌المللی لبنان است، تا از این طریق مانع از تأمین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی لبنان شوند.

در سوی دیگر ماجرا نیز با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشورمان دشمن با شروع عملیات روانی و ادراکی خود تلاش کرد با برجسته‌سازی مشکلات اقتصادی و ارتباط دادن آن با سیاست‌های منطقه‌ای انقلاب اسلامی، همدلی و همدردی با ملت‌های بحران زده‌ای همچون لبنان را عامل از دست رفتن منابع ملی کشورمان جلوه دهد.

این توطئه اگر چه پیش از اینها هم مسبوق به سابقه بوده است، اما در ماجرای انفجار بیروت، دشمن با اجرای ترفندهای عملیات روانی مختلفی مانند بهره‌گیری از ظرفیت سلبریتی‌های غرب‌گرا و اروپا‌نشین لبنان تلاش کرد تا علاوه بر تصویرسازی انحرافی در افکار عمومی کاربران ایرانی نسبت به ماهیت روابط ایران و لبنان، زمینه را برای تضعیف سرمایه اجتماعی حامی مقاومت فراهم کند؛ برای نمونه دانیلا سمعان، مدل 45 ساله لبنانی و همسر فابرگاس فوتبالیست 33 ساله اسپانیایی در شب تظاهرات اعتراضی شهروندان بیروت، با انتشار عکس‌هایی از دو زن اغتشاشگر ایرانی و لبنانی، توئیتی به زبان فارسی منتشر کرد که بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای کشورمان داشت. این چهره ضدمقاومت نوشته بود: من به عنوان یک زن لبنانی، از همه ایرانیانی که از انقلاب ملت لبنان حمایت می‌كنند، تشكر می‌كنم. وی در بخش دیگری از توئیت خود مدعی شده که راه آزادی بیروت از براندازی در ایران می‌گذرد.

در واقع دشمن با طرح این ادعا از زبان یک چهره معروف لبنانی تلاش کرد تا تصویر ذهنی مخاطب ایرانی از ماهیت کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به کشور لبنان را دستخوش تغییر کند و مردم لبنان را ناراضی از حمایت جمهوری اسلامی ایران از مقاومت این کشور نشان دهد.

جالب اینکه جریان ضدمقاومت برای افزایش باورپذیری و تأثیرگذاری این توئیت در متن آن یک غلط املایی جای‌گذاری کرده بود تا مخاطب عامه آن را ساخته و پرداخته یک شخصیت لبنانی و نه یک سرویس اطلاعاتی تصور کند؛ از این‌رو در پایان با توجه به عیان شدن حساسیت ویژه دشمن نسبت به ارتباط‌گیری افکار عمومی فعال در فضای مجازی کشورمان با دیگر ملت‌های اسلامی و تبدیل شدن این ارتباطات به پشتوانه گفتمان مقاومت، ضروری است اهل سیاست در دولت، مجلس و سایر نهادها به حوزه تقویت و توسعه ظرفیت دیپلماسی دیجیتال و مردمی کشورمان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات