بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۲۴۲۸۵

روسیه دلار را از معامله با چین کنار گذاشت

لازم به ذکر است اقدامات روسیه تأثیر زیادی بر کاهش نقش برجسته دلار در نظام مالی جهانی نداشته است اما در کاهش وابستگی این کشور به دلار بسیار سازنده و امیدوارکننده است.
روسیه برای صادراتش به چین بیشتر از دلار، یورو می‌گیرد و این جدیدترین نشانه است که رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین سعی دارد به قولش مبنی بر کاهش وابستگی به ارز آمریکا عمل کند.
بر اساس داده‌های منتشرشده این ماه بانک روسیه، بهای بیش از ۵۰ درصد از کالاهایی که چین در سه‌ماهه اول از همسایه شمالی خود خریده است با یورو پرداخت شده‌اند. داده‌ها نشان می‌دهند که سهم ارز در پرداخت صادرات به اتحادیه اروپا از ۳۸ درصد در پایان سال گذشته به ۴۳ درصد افزایش یافته است. حالا چین در مقابل کالاهای صادراتی روسیه بیش از دلار، از یورو استفاده می‌کند.

این تغییر بخشی از سیاست «دلارزدایی» از اقتصاد روسیه و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد این کشور در مقابل تهدید مستمر تحریم‌های آمریکا است. احتمالاً این روند سرعت بیشتری نیز خواهد گرفت زیرا سال قبل غول نفتی روسیه، روس‌نفت پی‌جی‌اس‌سی تمام قراردادهای صادراتش را بر اساس یورو بست. سوخت و الوار اصلی‌ترین کالاهای صادراتی به چین هستند.

دیمیتری مارینشنکو، تحلیلگر شرکت فیچ ریتینگز در مسکو می‌گوید:
«ظاهراً این تغییرات دقیقاً با تغییر رویکرد روس‌نفت برای استفاده از یورو متناسب هستند. البته استفاده از حساب‌های دلاری ساده‌تر است بنابراین نباید توقع دلارزدایی کامل را داشت.»
داده‌ها نشان می‌دهند که روسیه هنوز برای پرداخت هزینه وارداتش از اتحادیه اروپا و چین به شدت به دلار وابسته است. امّا سهم روبل در صادرات در سال ۲۰۱۹ به ۱۵ درصد افزایش یافت که طبق داده‌های بانک مرکزی روسیه، تا حد زیادی به دلیل افزایش صادرات به هند با این ارز بود.

یورو به سمت تبدیل شدن به ارز اصلی برای صادرات روسیه

لازم به ذکر است اقدامات روسیه تأثیر زیادی بر کاهش نقش برجسته دلار در نظام مالی جهانی نداشته است اما در کاهش وابستگی این کشور به دلار بسیار سازنده و امیدوارکننده است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات