صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۴۴۰۴

رویکرد امام حسین (ع) در برابر دشمنان در روز هشتم محرم

محمد علیپور  پیرامون وقایع روز هشتم ماه محرم در سال ۶۱ هجری قمری گفت: «امام حسین (ع)» در شامگاه هشتم محرم پیشنهاد کردند با عمر بن سعد در فاصله‌ای بین دو لشکر جمع شوند تا بتواند به توافقی برسند عمر نیز پذیرفت.

***رویکرد «امام حسین (ع)» در برابر دشمنان در روز هشتم محرم 
وی در همین راستا ادامه داد: در شب هنگام «امام حسین (ع)» به همراه ۲۰ نفر از یاران خود و عمربن سعد نیز به همراه ۲۰ تن به محل قرار آمدند، سپس «سیدالشهدا (ع)» به جز بردارشان حضرت «ابوالفضل العباس (ع)» و پسرشان حضرت «علی اکبر (ع)» بقیه را به کاروان فرستادند عمر نیز بجز پسرش و غلامش بقیه را به نزد لشکر فرستاد.
علیپور در ادامه به گفت و گوی «امام حسین (ع)» و عمربن سعد اشاره و اظهار کرد: «امام حسین (ع)» اینگونه آغاز کردند که ‌ای عمر آیا تو مرا می‌شناسی و می‌دانی من نوه «پیامبراکرم (ص)» هستم؟ آیا می‌دانی جنگ با شهادت من چیزی جز دوزخ را برای تو به همراه ندارد؟ عمر پاسخ داد بله می‌دانم. «امام حسین (ع)» فرموند: پس چرا از این گروه جدا نمی‌شوی؟ عمربن سعد گفت: اگر از آن‌ها جدا شوم می‌ترسم آنان خانه ام را بر سر من و خانواده ام خراب کنند.
وی پیرامون رویکرد امام سوم شیعیان نسبت به عمربن سعد بیان کرد: «امام حسین (ع)» هنگامی که مشاهده کردند عمر بن سعد از تصمیم خود باز نمی گردد، فرمودند: خداوند جان تو را به‌زودی در بستر خواهد گرفت و تو را در روز قیامت نیامرزد، به خدا سوگند من می‌دانم از گندم عراق جز به مقداری اندک نخواهی خورد.
***روز هشتم محرم روزی به نام حضرت «علی اکبر (ع)»
یدالله بهتاش در گفتگو با خبرگزاری میزان پیرامون نامگذاری روز هشتم ماه محرم با عنوان حضرت «علی اکبر (ع)» گفت: «امام حسین (ع)» سه پسر با عنوان‌های حضرت «علی اکبر (ع)»، «امام سجاد (ع)» و حضرت «علی اصغر (ع)» داشتند، حضرت «علی اکبر (ع)» پسر بزرگ «سید الشهدا (ع)» بودند ایشان اولین شهید از بین بنی هاشم در قیام عاشورا محسوب می‌شوند.
وی در مورد حضرت «علی اکبر (ع)» ابراز کرد: حضرت «علی اکبر (ع)» بر اساس شواهد و قرائن تاریخی در سال ۶۱ هجری قمری ازدواج کرده و ۲۵ سال سن داشتند، حتی صاحب یک فرزند نیز بوده‌اند. در کتاب کامل الزیارات بیان شده «امام صادق (ع)» به یکی از دوستداران و یاران «ائمه معصومین (ع)» فرمودند: به زیارت حضرت «علی اکبر (ع)» که رفتی سرخود را بر روی مزار ایشان بگذار و بگو سلام بر تو ای پدر حسن، این مهم نشان می‌دهد که حضرت «علی اکبر (ع)» فرزند داشته است و در عین حال از «امام سجاد (ع)» نیز بزرگتر بوده اند.
***حضرت «علی اکبر (ع)» در روز عاشورا
این کارشناس علوم قرآنی پیرامون حضرت «علی اکبر (ع)» در روز عاشورا بیان کرد: هنگامی که حضرت «علی اکبر (ع)» برای مبارزه با دشمن از «امام حسین (ع)» اجازه خواستند «سید الشهدا (ع)» این اجازه را دادند و پس از درگیری تعدادی زیادی از نیروهای دشمن را کشتند ولی یک از دشمنان با عمود بر سر ایشان کوبید، هنگامی که ایشان بر زمین افتادند پدر خود را صدا کردند، «امام حسین (ع)» نیز به سوی ایشان شتافت و اینجا یکی از نادرترین بخش‌هایی بود که «سید الشهدا (ع)» دشمن را نفرین کردند و فرمودند: خداوند نسلتان را از بین ببرد.
***سیره اخلاقی و شخصیتی  حضرت «علی اکبر (ع)»
وی نامگذاری روزی با نام حضرت «علی اکبر (ع)» را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: الگو برداری از حضرت «علی اکبر (ع)» امری مهم است، ایشان جوانی عابد بودند، عبادت گزینه‌ای ارزشمند برای جوانان بشمار می‌رود، در عین حال علاقه بسیاری به تلاوت قرآن داشتند، در برخی روایت بیان شده جوانانی که قرآن تلاوت کنند قرآن پس از مدتی با گوشت و پوست آن‌ها مخلوط می‌شود، همچنین حضرت «علی اکبر (ع)» تاکید ویژه‌ای به توبه داشتند که یکی از بهترین اعمال برای جوانان است.
***لزوم الگوبرداری جوانان از حضرت «علی اکبر (ع)»
بهتاش اسوه قرار دادن حضرت «علی اکبر (ع)» را رویکردی مهم برای جوان امروز دانست و خاطر نشان کرد: الگو قرار دادن حضرت «علی اکبر (ع)» بسیار مهم است لذا باید دعا کرد که جوانان از فتنه‌های آخر الزمانی حفظ شوند در عین حال جوانان و نوجوانان باید تلاش کنند تا در کار و تحصیل از حضرت «علی اکبر (ع)» پیروی کنند و با خوش رفتاری و خوش برخوردی همانند پسر بزرگ «امام حسین (ع)» باشند.
بهتاش در مورد به میدان رفتن «حضرت علی اکبر (ع)» بیان کرد: در روز عاشورا «حضرت علی‌اکبر (ع)» هنگامی‌ که برای گرفتن اجازه جهت وارد شدن به میدان نزد «امام حسین (ع)» رفتند، «سیدالشهدا (ع)» سریع به وی اجازه دادند، درصورتی‌ که به بسیاری از افراد سریع اجازه وارد شدن به میدان داده نمی‌شد. «حضرت علی‌اکبر (ع)» وقتی وارد میدان جنگ شدند پس از جنگ نمایانی به شهادت رسیدند.
***چهار مؤلفه اصلی اخلاقی «حضرت علی‌اکبر (ع)»

بهتاش به چهار مؤلفه اصلی اخلاقی «حضرت علی‌اکبر (ع)» که جوانان آن را همواره باید مدنظر قرار دهند تا بتوانند سعادتمند باشند اشاره و تأکید کرد: درسی که «حضرت علی‌اکبر (ع)» به جوانان می‌آموزد در چهار مؤلفه‌ تقسیم‌بندی می‌شود. نماز، دعای خیر پدر و مادر، خدمت به خلق خدا و ارادت به اهل‌بیت (ع) را حفظ سعادت که رمز بزرگ دنیا و آخرت است دانست.

وی با اشاره به تقوی و طاعت «حضرت علی‌اکبر (ع)» خاطرنشان کرد: «حضرت علی‌اکبر (ع)» یکی از انسان‌های با تقوی در زمان خود بودند و بسیار عبادت می‌کردند، ایشان عبد واقعی خداوند بودند، این حضرت هنگامی‌ که محاصره دشمن را در واقعه عاشورا دید به پدر بزرگوارش گفت: آیا ما برحق هستیم و «سیدالشهدا (ع)» پاسخ داد بله ما بر حق هستیم سپس «حضرت علی‌اکبر (ع)» گفت حال که ما برحق هستیم تا آخرین لحظه با آنان مقابله خواهیم کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات