صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۲۴۴۱۸

عرض و طولی که باید با امام جامعه پیمود

امام جامعه اسلامی که نماد کاملی از اسلام‌گرایی و تعهد به آموزه‌های قرآنی و روایی و عقلانی دین است، در مواجهه با علم و سنت، عقل و نقل و سلامت و دین، با ظرافت تمام، جانب هر دو را نگه می‌دارد تا به شهروندان مسلمان نه در گفتار، بلکه در رفتار بیاموزد که سبک زیست اجتماعی و اسلامی باید به چه شکل و کیفیتی باشد.
وقتی رهبر معظم انقلاب که در رأس پیروان واقعی ائمه هدی علیهم‌السلام قرار دارند و بیش از تمام آحاد و طبقات اجتماعی کشور‌های اسلامی به دینداری و دلسوزی برای دین شهره‌اند، وقتی در اوج شیوع کرونا، با یک جمع محدود سه نفره، اقدام به پریایی مجلس سوگواری برای حضرت اباعبدالله علیه‌السلام می‌کنند، این یک سلوک رفتاری و دینی ویژه است که حکایت از این دارد که هم متعهد به علم و عقل و سلامت هستند و هم مقید به سنت و نقل و دین. این همان عقلانیت شیعی و اسلامی است که برای همگان در دسترس بوده و قابل دست‌یافتنی است.
سبک ویژه رهبر معظم انقلاب در برپایی مراسم سوگواری با یک جمع محدود، حرکت بزرگی است که می‌خواهد نشان دهد، نه می‌توان الزامات علمی و پزشکی و عقلی را نادیده انگاشت و نه می‌توان از سنت و دین که انسان‌ساز است، در مواجهه با موانع طبیعی و غیرطبیعی روی برگرداند و چشم پوشید.
به بیان ساده‌تر، آنجا که جامعه اسلامی با مختصات خاصی که دارد، درگیر یک مانع و عامل مخرب طبیعی همانند کرونا می‌شود، نه باید خانه‌نشین شد و دست از سنت و نماد‌های دینی شست و نه بیش از حد سینه چاک بود و آن را در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی ندید.
این یک الگو و نمادی از عقلانیت معطوف به سنت شیعی و دینی است که باید مورد توجه آحاد جامعه قرار بگیرد.
کوتاه آنکه وقتی رهبر فرزانه امت اسلامی با یک جمع سه نفر، بر مجلس روضه و سوگواری حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام می‌نشینند، یک دنیا خرد و منطق و پیام در اقدام زیبنده برای عوام و خواص نهفته است. جلوتر از امام جامعه حرکت کردن آن‌قدر زیان‌بار است که عقب‌تر از او ماندن.
محرم امسال فقط عزاداری نیست، تمرین تعهد همزمان به عقلانیت و سنت نیز هست.

حمید خوش‌آیند
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات