صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۲۴۷۲۳
تحولات منطقه پس از علنی‌سازی روابط تل آویو ـ ابوظبی

اتحاد در برابر نفاق

پایگاه بصیرت / احد کریم‌خانی

مسئله عادی‌سازی‌ـ بهتر است بخوانید علنی‌سازی‌ـ روابط امارات با رژیم‌‌ صهیونیستی همچنان در صدر اخبار و تحولات منطقه و جهان اسلام قرار دارد. چهارشنبه هفته گذشته، وزرای خارجه برخی کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست مجازی این اتحادیه ضمن مخالفت با پیشنهاد فلسطین برای محکومیت اقدام امارات، نشان دادند یک طراحی و هماهنگی کامل در جبهه سازش‌کار عربی با محوریت عربستان، امارات و بحرین است. این اقدام خبیثانه امارات حاوی فرصت‌هایی برای جهان اسلام است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

 

وحدت گروه‌های مقاومت

طی دهه‌های گذشته، یکی از آسیب‌های بزرگ جبهه مقاومت فلسطین که در مقاطعی موجب پیشروی و اقدامات تجاوزکارانه رژیم ‌صهیونیستی در عرصه‌های سیاسی و نظامی شده است، وجود اختلاف و دودستگی در میان رهبران و گروه‌های فلسطینی بوده است. رویکرد جریان فتح به طرح‌های سازش‌کارانه در مقابل رویکرد مبارزه و مقاومت جریان حماس با رژیم‌ صهیونیستی همواره فرصت‌های مقاومت برای تحقق آرمان آزادی قدس شریف از چنگال غاصبان صهیونیستی را بر باد داده است. تا جایی که امروزه یکی از تهدیدات بزرگ برای این گروه‌ها، عملیاتی شدن طرح ننگین «معامله قرن» است. پس از اقدام اخیر امارات، همه گروه‎های فلسطینی اعم از فتح، حماس، جهاد اسلامی و بیش از 12 گروه شاخص دیگر در اقدامی بی‌سابقه حداقل طی 20 سال گذشته، روز پنج‌شنبه 13 شهریور در دو نشست مجزا به ریاست «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در بیروت و سرزمین‌های اشغالی گرد هم آمدند تا برای ازسرگیری دور جدید از مقاومت فعال در برابر طرح‌های سازش‌کارانه چاره‌ای بیندیشند. محمود عباس در این باره گفت: «این نشستی تاریخی است و همه امروز متحد و یکپارچه در آن شرکت کرده‌ایم تا یک موضع سیاسی و ملی یکپارچه را برای پایان دادن به دودستگی و اختلافات داخلی اتخاذ کنیم.» در همین راستا، ملاقات مهم «اسماعیل هنیه» دبیرکل حماس با «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیروت نیز در نوع خود بسیار حائز اهمیت بود. این دیدار نشان‌دهنده تجدید بیعت گروه‌های مقاومت در منطقه برای مقابله با هرگونه طرح سازش‌کارانه عربی است.

 

علنی شدن نفاق عربی

طی سالیان گذشته، رژیم‌های مرتجع عربی روابط پنهانی را با رژیم صهیونیستی برقرار کرده‌اند. برای نمونه، هم‌اکنون حدود 300 شرکت صهیونیستی در امارات فعال هستند یا دو سال پیش روزنامه «الاخبار» لبنان سندی را فاش کرد که در آن «عادل‌الجبیر» وزیر خارجه وقت عربستان در نامه‌ای محرمانه به «بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی مسائل و پیشنهادهای خود درباره طرح ایجاد روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی را با استناد به توافق شراکت راهبردی با آمریکا مطرح کرده بود. طرح صلح عربی که در سال 2002 با محوریت عربستان تهیه و دنبال شد، حاکی از فراهم آوردن آرام زمینه برقراری روابط اعراب و رژیم صهیونیستی بود، اما این رژیم مرتجع همواره خود را «خادم‌الحرمین» معرفی کرده و در ظاهر ژست حمایت از ملت فلسطین را گرفته است. شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی در جایی با اشاره به نزدیکی بیشتر عربستان به آمریکا و رژیم‌صهیونیستی به‌ویژه پس از ولی‌عهد شدن بن‌سلمان، ضمن زیانبار خواندن این اقدام برای جهان اسلام، آن را سبب علنی‌تر شدن چهره نفاق سعودی برای ملت‌های مسلمان می‌دانست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات