صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۲۴۹۶۳

تخت‌روانچی در واکنش به ادعاهای بی اساس پادشاه سعودی: عربستان منبع بی ثباتی در منطقه

 در پی ایراد برخی اتهامات توسط پادشاه سعودی به کشورمان در سخنرانی وی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در این سازمان، اتهامات پادشاه عربستان را بی پایه خواند و آنها را قاطعانه رد کرد.
نماینده کشورمان گفت: عربستان با درماندگی تمام تلاش می کند تا با اتهام زدن به دیگران، اذهان را از سابقه تاریک و طولانی خود در حمایت گسترده از تروریسم، اشاعه اعتقادات افراطی، پراکندن تخم نفاق و کینه، اقدامات بی ثبات ساز در منطقه و جنایات خود در تجاوز شش سال گذشته خویش به یمن منحرف سازد.
تخت روانچی افزود: این کاملاً ثابت شده که عربستان به عنوان منبع بی ثباتی در منطقه، اصلی ترین حامی مالی صدام، دیکتاتور عراق، در تجاوز هشت ساله اش به ایران بود که طی آن وی جنایات بیشماری مرتکب شد که یکی از آنها استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهرها و شهروندان ایرانی و عراقی بود.
*ایدئولوژی وهابی عربستان الهام بخش اصلی خطرناک‌ترین گروه‌های ترویستی نظیر داعش و القاعده
وی ادامه داد: همچنین امروزه دیگر کاملاً آشکار شده است که ایدئولوژی وهابی عربستان الهام بخش اصلی خطرناکترین گروه‌های ترویستی نظیر داعش و القاعده بوده و این کشور نیز با دلارهای نفتی خود اصلی ترین حامی مالی این گروهها بشمار می رود.
نماینده دائم کشورمان اضافه کرد: یک نمونه بارز دیگر از اقدامات بی ثبات کننده منطقه‌ای عربستان، کشتار و بیرحمی شش سال اخیر آن در تجاوز به یمن است که نتیجه ای جز کشتار زنان و کودکان و تخریب خانه ها، مساجد، مدارس و بیمارستان‌ها و حتی هدف قرار دادن مراسم های عزا و عروسی در پی نداشته است.
وی گفت: این جنایات در مورد کودکان یمنی به اندازه ای بیرحمانه بوده که سازمان ملل عربستان را در صدر فهرست کودک کش های دنیا قرار داد؛ اگرچه بعدها به دلایل کاملاً مشخص غیرحرفه‌ای، نام این کشور از آن فهرست حذف شد.
تخت‌روانچی افزود: علیرغم این همه جنایات که عربستان در مغایرت آشکار با حقوق بین‌الملل مرتکب شده و موجب مسئولیت بین‌المللی آن است، این کشور، در اقدامی کاملاً غیرانسانی، هنوز هم به استفاده از قحطی به عنوان یک روش جنگی و نیز جلوگیری از ارسال سوخت، غذا و دارو به مردم یمن ادامه می‌دهد.
سفیر کشورمان در پایان، با اعلام اینکه صلح و امنیت از طریق اتکا به نیروهای خارجی که فقط در پی منافع خود و فروش سلاح‌هایشان هستند، به دست نمی آید بلکه از طریق گفت‌وگوهای صادقانه با شرکت همه کشورهای منطقه بر اساس احترام متقابل و پایبندی به اصول بنیادین حقوق بین الملل قابل تحقق است، به طرح صلح «امید» جمهوری اسلامی ایران در مورد صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس اشاره کرد و از عربستان خواست به چنین درخواستی برای گفت‌وگوهای فراگیر منطقه‌ای پاسخ مثبت بدهد.
 «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان سعودی در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران را به اتخاذ سیاست‌های تنش‌زا و مخرب در منطقه غرب آسیا و دخالت در امور کشورهای عربی متهم کرد.
او ایران را به مداخله در این کشور عربی متهم کرد و گفت که عربستان سعودی هرگز یمن را در برابر مداخلات ایران تنها نخواهد گذاشت.
این ادعاهای بی اساس واکنش «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در صنعاء را با همراه داشت و او در توئیتر نوشت:«ملک سلمان باید بداند که ما فقط با آمریکا می‌جنگیم. آمریکایی که با سلاح‌های خود از عربستان سعودی با ما می‌جنگد. اگر آن( عربستان) با جمهوری اسلامی ایران حساب و کتابی دارد، با خود آن مواجه شود، اگر چنین چیزی را می‌خواهد»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات