صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۲۴۹۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱ مهر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): قبول قطعنامه در آن شرایط که امام از آن تعبیر کردند به نوشیدن جام زهر. در آن مقطع، این کار، کار مدبرانه‌ای بود، باید انجام می‌گرفت. اگر مدبرانه نبود، اگر عاقلانه نبود، امام انجام نمی‌داد. ما از نزدیک شاهد بودیم و می‌دیدیم که چه دارد می‌گذرد؛ کار، بسیار عاقلانه بود. (۱۳۹۹/۰۶/۳۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

سناريوی تخريب و هراس

رقابت‌هاي انتخاباتي سال 1400 ریاست جمهوری، مدتی است که آغاز شده و اخبار آن رسانه‌ای می‌شود. جريان‌هاي سياسي در کنار طراحي راهبردهاي خود براي رسيدن به گزينه نهايي، شگردهاي خود براي مقابله با رقيب سياسي را نیز آغاز کرده‌اند که در اين ميان، دومي بر اولي تقدم دارد و در هفته‌های اخير نشانه‌های فراواني از آن آشکار شده است. اصلاح‌طلبان در بهره‌گیری از این شگردها پيشگام هستند و روزنامه‌هاي زنجيره‌اي و شبکه‌هاي فعالشان در فضاي مجازي، يکي از مهم‌ترین شگردها براي موفقيت این جریان در انتخابات 1400 را رقيب‌هراسي و شايعه‌سازي عليه رقيب يافته‌اند. يکي از خطوط اصلي اين تبليغات رسانه‌اي در هفته‌هاي اخير، ادعاي ورود نظاميان به ميدان انتخابات و تشکيل «دولت نظاميان» است. به‌عنوان نمونه روزنامه شرق تيتر يک امروز خود را این‌گونه انتخاب کرده است: «اصولگرايان در انتظار کابينه نظامي»

نکات تحليلي: 1- جريان اصلاحات مدعي است، جريان‌هاي انقلابي اين‌بار مصمم‌اند که با گزينه‌اي نظامي وارد کارزار انتخابات شوند. آنان مدعي هستند که یک‌سوم نامزدهاي احتمالي اين جريان از نظاميان هستند! وقتي طلب مي‌کنيد که منظور از نامزدهاي نظامي کدام گزينه‌ها هستند؟! چند نام بيشتر در سبد شايعات آنان قرار ندارد! نام‌هايي چون محمدباقر قاليباف، محسن رضايي، حسين دهقان، علي شمخاني، پرويز فتاح، سعيد محمد! دقت در اسامي فوق اين حقايق را آشکار مي‌سازد که اکثريت گزينه‌هاي فوق سال‌هاست از جايگاه نظامي‌گري خارج شده و بيش از آنکه به‌عنوان يک شخصيت نظامي شناخته شده باشند، يک رجل سياسي به‌حساب مي‌آيند. 2- مطابق قانون اساسي، داشتن سوابق نظامي‌گري مانعي براي نامزد شدن در عرصه انتخابات رياست جمهوري نيست. لذا اين افراد نيز اگر بتوانند تأیید صلاحيت خود را از شوراي نگهبان کسب نمایند، برنامه‌هاي خود را براي اداره کشور ارائه خواهند داد و اين مردم هستند که با تشخيص خود به ايشان اعتماد کرده و يا با عدم رأی، پاسخ منفي به اين حضور خواهند داد!

نکته راهبردي: طرح بحث گزينه‌هاي نظامي با اين هدف انجام می‌شود که به افکار عمومی القاء کنند، کشور در معرض قرار گرفتن در شرايطي است که ديپلماسي و گفتگو با جهان کمرنگ شود، سايه جنگ بر سر کشور بازگردد، آزادي‌هاي سياسي– اجتماعي کمرنگ شود و فعاليت‌هاي آزاد اقتصادي نيز با محدوديت‌هاي فراوانی مواجه شود و این‌همه با قدرت يافتن نظاميان و تشکيل دولتي نظامي، محقق خواهد شد! ادعاي فوق، ادعاي دروغي است که اصلاح‌طلبان از طرح آن در ایام انتخاباتی، همواره سود برده‌اند، غافل از اينکه نظام مردم‌سالاري ديني هیچ‌گاه با توتاليتاريسم و اقتدارگرايي قابل جمع نیست و این مردم ایران هستند که انتخاب‌گر نهايي رئیس‌جمهورشان خواهند بود. (نویسنده: مهدي سعيدي)

▼گزارش روز                     

ما همچنان در برجام می‌مانیم!

یکی از موضوعاتی که این روزها در خصوص برجام و مکانیسم ماشه شنیده می‌شود، منزوی شدن آمریکا در عرصه بین‌الملل و عدم همراهی غربی‌ها با خواسته‌های غیرقانونی آمریکا است؛ موضوعی که تحلیل سطحی از آن در عرصه سیاست خارجی، می‌تواند مقدمه تکرار اشتباهات فاحش در اعتماد دوباره به غرب گردد.

گزاره‌های خبری: 1- دکتر مهدی مطهرنیا در روزنامه آفتاب یزد نوشت: «در دوره جدید اتحادیه اروپا و به‌ویژه فرانسه، آلمان و البته بریتانیا به‌عنوان رقبایی در نظر گرفته می‌شوند که در کنار چین و تا حدی روسیه، برای نظم آینده جهانی، با ایالات‌متحده رقابت خواهند کرد؛ بنابراین حتی اگر جو بایدن نیز در انتخابات آتی آمریکا پیروز شود، باز هم سایه رقابت با اروپا بر شراکت غالب خواهد بود. 2- ‌«حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر ایران در لندن نیز می‌گوید: با گذشت ۳۰ روز از درخواست اولیه آمریکا برای بازگشت ۶ قطعنامه تحریمی سازمان ملل علیه ایران، شورای امنیت بدون هیچ‌گونه اقدامی، مخالفت خود را با آمریکا اعلام و آن درخواست را بایگانی نمود. آمریکا با یک انزوای بی‌سابقه روبرو شده و سیاست ضد برجامی‌اش با شکست کامل روبرو شده است.»

تحلیل راهبردی: گرچه سه کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه‌ای در رد اعلامیه ادعایی آمریکا (در خصوص فعال شدن مکانیسم ماشه)، آن را فاقد اثر قانونی دانست؛ اما باید به این نکته توجه داشت که یکی از موانع اجرای برجام در فاصله دوساله خروج آمریکا از برجام و قبل از آن، خباثت و خدعه اروپایی‌ها در عمل نکردن به تعهداتشان بوده است. تعهدات تروئیکای اروپایی در ذیل ضمیمه 2 برجام، شامل تجارت طلا و فلزات گران‌بها، خودرو، فروش نفت و روابط بانکی و کارگزاری و ... می‌شود؛ اما این سه کشور از زمان اجرای برجام تاکنون به هیچ‌کدام از این تعهدات عمل نکرده‌اند. این در حالی است که بعد از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها اندک روابط خود با ایران را نیز قطع کرده و قراردادهای خود با کشورمان را یک‌طرفه لغو کردند و خرید نفت از ایران را به صفر رساندند و تنها اقدام برجامی‌اشان در دو سال گذشته به دادن وعده‌های نسیه خلاصه شد؛ راه‌اندازی کانال SPV برای معامله نفت در برابر غذا و دارو، بعد از چند ماه فرصت سوزی، به راه‌اندازی کانال اینستکس بر روی کاغذ انجامید (که در آن مقرر شد، در ازای پول نفت فروخته شده ایران به دیگر کشورها، اروپا غذا و دارو به ایران بدهد!)! بنابراین تنها ماحصل برجامی اروپا در دو سال اخیر، تنها تکرار این دروغ بزرگ بوده است که «ما همچنان در برجام می‌مانیم». (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه                                       

خبری بد برای غرب!

روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی نوشت: «توافق‌نامه جامع همکاری استراتژیک بین ایران و چین می‌تواند ضامن منافع دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، منافع ملی و سیاسی باشد. این توافق از آن جهت برای ایران مناسب خواهد بود که میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند و از سوی دیگر مانع از سیاست‌های منطقه‌ای تهران نیز نخواهد شد. به‌علاوه ایران از زیر فشار واشنگتن خارج می‌شود و می‌تواند در عرصه بین‌المللی نیز نقش پررنگ‌تری ایفا کند. ایران و چین دو قدرت آسیایی هستند. تعمیق همکاری‌های اقتصادی و احتمالاً نظامی بین این دو، امری منطقی است. ایران برای دهه‌ها قبل از انقلاب اسلامی به غرب اعتماد کرد. در چند سال اخیر هم برجام، تجربه‌ای تازه دراین‌باره بود اما با عهدشکنی مجدد غرب روبه‌رو شد.»

▼ اخبار

نیویورک‌تایمز: اکنون آمریکا منزوی شده، نه ایران

نشریه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» نوشت: «زمانی واشنگتن در کنار کشورهای اروپایی و حتی روسیه و چین، برای منزوی کردن ایران ایستاده بود، اما اکنون ایالات‌متحده است که منزوی شده است. آمریکا هیچ جایگاهی ندارد تا از یک بند برجام برای پیشبرد منافع خود استفاده کرده و به مابقی توافق پوزخند بزند؛ توافقات بین‌المللی این‌گونه کار نمی‌کند، رفتار دولت ترامپ تمامیت و یکپارچگی هر توافق بین‌المللی مفیدی را از بین می‌برد.» دو روز پیش آمریکا در آخرین اقدام خویش، با ادعای فعال کردن مکانیسم ماشه، قصد بر کرسی نشاندن خواسته خود علیه کشورمان را آشکار ساخت؛ در راستای این تلاش جدید، دولت ترامپ با ارسال نامه بلند بالایی به سازمان ملل، این سازمان جهانی را تهدید به فشارهای بیشتر در صورت عدم اجرای خواسته‌های خود کرد و پرده از چهره واقعی دموکراسی آمریکایی برداشت، این‌که هر موقع حرفت به کرسی ننشست، از زور و قلدری استفاده کن!

شاه‌پرستان ایرانی کش!

اسناد سرویس اطلاعات رژیم بعث عراق پرده‌ای دیگر از جنایات محمدرضا پهلوی، شاه معدوم ایران برداشت. شبکه خبری عراقی «الاتجاه» ضمن نقل این اسناد، گزارش داد، نزدیکان محمدرضا پهلوی، در زمان جنگ رژیم بعث علیه جمهوری اسلامی ایران، از این رژیم حمایت کردند. در این اسناد آمده است، خانواده محمدرضا پهلوی، پس از فرار از ایران، با کمک برخی از نزدیکان «تیمور بختیار»، رئیس اسبق ساواک رژیم پهلوی و «شاپور بختیار» آخرین نخست‌وزیر این رژیم، تلاش کردند تا صدام، دیکتاتور معدوم عراق بتواند در جنگ علیه ایران پیروز شود. بر اساس این اسناد، برخی از تجهیزات نظامی ایران در دوران محمدرضا پهلوی خریداری شده بود، با موافقت «فرح پهلوی» همسر شاه، برای بمباران شهرهای ایران به رژیم بعث عراق تحویل داده شد؛ بنابراین گزارش، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برخی از نزدیکان تیمور بختیار، واسطه خانواده پهلوی برای کمک به صدام در جریان جنگ با ایران بودند.

پشت پرده ورود سپاه پاسداران به فعالیت‌های اقتصادی

«سردار نقدی»، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران می‌گوید: «اگر سپاه وارد اقتصاد شده، باید بگوییم که به‌قصد منفعت‌طلبی به این حوزه وارد نشده و هدف از این ورود، صرفاً کمک به مردم است. اگر خارجی‌ها به خاطر تحریم‌ها، روند ساخت عسلویه را تعطیل کرده‌اند به این حوزه وارد شده است تا به اقتصاد کشورمان لطمه‌ای نخورد. به این موضوع در قانون اساسی هم اشاره شده است که نیروهای مسلح در شرایط غیرجنگی، به‌شرط عدم لطمه به آمادگی رزمی‌شان،‌ می‌توانند به‌قدر نیاز دولت، از ابزار خود به آن کمک کنند». طی سال‌های اخیر هجمه‌ها بر سپاه، به دلیل برخی فعالیت‌های اقتصادی در کشور افزایش یافته است، غافل از این‌که اقدام سپاه در حوزه‌های راهبردی اقتصاد کشور در دوره تحریم ضرورتی است که توان ایستادگی و مقاومت کشور را در برابر فشارها افزایش می‌دهد و این یک وظیفه قانونی بر دوش سپاه است.

مروری بر وقایع دفاع مقدس| کمک دولت‌های عربی به صدام

دوشنبه 21 تیرماه 1361: در پی سفر اخیر «حسین بن طلال» پادشاه اردن و نخست‌وزیر این کشور به عراق و اعلام حمایت رسمی اردن از عراق در جنگ علیه ایران، دور جدید ارسال کمک‌های نظامی این کشور به عراق، امروز با ارسال 12 دستگاه خودرو حامل مهمات و سلاح‌های سنگین از راه «فلوجه» به مقصد عراق آغاز گردید. همچنین ارتش عراق، بنزین و سایر مواد سوختی موردنیاز تانک‌ها و نفربرهای زرهی خود را از اردن و از راه بندر «عقبه» وارد می‌کند. چهارشنبه 23 تیرماه 1361: در ادامه کمک‌های دولت‌های عربی به حکومت عراق، امروز نیز 7 دستگاه تریلر حامل مهمات سلاح سنگین و تجهیزات نظامی از اردن وارد خاک عراق شد و در پادگان بغداد تخلیه گردید. همچنین 26 دستگاه تریلر حامل تانک که از بندر «شعیبه» کویت بارگیری شده بود و 19 دستگاه تریلر حامل مهمات از مرز «نویسیب» کویت وارد خاک عراق شدند.

▼ اخبار کوتاه

رهبر انصارالله یمن: عربستان، گاو و امارات، بز شیرده آمریکاست/ «سید عبدالملک بدرالدین الحوثی» در واکنش به عادی‌سازی روابط دو کشور عربی با رژیم صهیونیستی، گفت: «طوری به سازش می‎گویند طرح صلح که انگار نظام ظالم آل خلیفه در حمله به پایگاه‎های اسرائیلی حضور داشته یا امارات جنگ شدیدی علیه اسرائیل آغاز کرده بود و ترامپ اوضاع را آرام کرده است». رهبر انصارالله یمن عربستان و امارات را گاو و بز شیردهی که در راستای مطامع آمریکا حرکت می‌کنند، توصیف کرد.

انتقال پایتخت!/ ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس، خبر داد که قرارگاه خاتم‌الانبیاء نامه‌ای را رسماً به رئیس‌جمهور ارسال کرده تا در صورت موافقت او، این قرارگاه سپاه، کار انتقال پایتخت ایران از تهران به مکانی دیگر را انجام دهد. وی اضافه کرد که «رئیس‌جمهور نیز نامه‌ای به دبیر شورای عالی انتقال پایتخت؛ یعنی وزیر راه و شهرسازی داده و منتظریم تا مشخص شود بعد از کرونا این نامه‌نگاری‌ها به کجا می‌رسد.» به گفته آقای ابوترابی، عضو ناظر مجلس در شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران، جانمایی و همه موارد در زمینه انتقال پایتخت مشخص شده است و خروج پادگان‌ها، خروج دانشگاه‌ها، خروج ایران‌خودرو و سایپا ازجمله اقداماتی است که باید در ساماندهی تهران انجام شود.

ایران طی ۳۰ سال به مرحله «فوق سالمندی» خواهد رسید!/ آلمان طی ۷۵ سال، فرانسه ۸۰ سال و بریتانیا طی ۹۰ سال روند سالمند شدگی جمعیت را طی کرده‌اند، این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی، کشورمان تنها در عرض ۳۰ سال به مرحله فوق سالمندی خواهد رسید. به دلیل کاهش موالید در کشور، عملاً روند افزایش میانگین سنی از یک دهه پیش آغاز شده است و این وضعیت قبل از 1420 شمسی به اوج خود خواهد رسید و بعد از آن ایران حداقل 10 سال جزو پیرترین کشورهای دنیا خواهد بود.

دست رد کویت به سینه ترامپ/ ‌هیئت دولت کویت طی صدور بیانیه‌ای به درخواست ترامپ برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی این‌گونه پاسخ داد: «راه حل مسئله فلسطین طبق قطعنامه‌های بین‌المللی و طرح صلح عربی، پایان اشغالگری و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی در مرزهای ۱۹۶۷ و بازگشت آوارگان به خانه است.»

نگرانی ژنرال‌های آمریکایی از پاسخ سپاه/ «وال‌استریت ژورنال» نوشت؛ مقام‌های آمریکایی معتقدند تهدیداتی در مورد فرماندهان نظامی مانند رئیس ستاد مشترک و رئیس «سنتکام» وجود دارد. ایران شاید حمله به این افراد را پاسخی به ترور ژنرال سلیمانی ارزیابی کند.

احکام سیاسی (سؤال 45): گفتگو درباره رسوم، آداب، گفتار، کردار، طرز لباس پوشیدن، شکل ظاهری، ادا درآوردن دیگران، چه حکمی دارد؟ پاسخ: اگر به‌قصد تمسخر، استهزاء و تحقیر نباشد، مانعی ندارد؛ و الا جایز نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات