صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۵۰۹۳
یک اقتصاد دان:

مدیریت اقتصاد نیازمند نگاه به داخل است نه خارج/ انتخابات آمریکا معجزه گر نیست

متاسفانه سیاست‎هایی که  در این چند سال اخیر در دستور کار خود قرار دارد، کارشناسی شده نیست و  بیشتر جنبه عجله‎ای بوده و در این مدت هیچ مشورتی از قشر نخبگان و دانشگاهی صورت نگرفته است
حسین ترکاشوند – خبرنگار / با نزدیک شدن به انتخابات امریکا، در میان مردم و برخی از کارشناسان این فرضیه به وجود آمده که دولت منتظر آن است که ببیند نتیجه امریکا چه می‎شود تا بتواند بعد وقوع این امر بتواند تصمیم‎گیری‎های لازم را انجام دهد؛ همین امر واکنش بسیاری از کارشناسان اقتصادی و سیاسی را به همراه داشته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بصیرت، با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا این فرضیه قوت می‎گیرد که به دنبال این امر شرایط اقتصادی و معیشتی ایران نیز از شرایط مطلوب‌تری برخوردار شود، علاوه بر این، در ماه های اخیر و منتهی به انتخابات آمریکا این فرضیه به شدت نقل محافل گوناگونی شده است.

«تقی ابراهیمی سالاری» اقتصاد دان و استاد دانشگاه فردوسی مشهد درگفت‎وگو با خبرنگار  اقتصادی  پایگاه تحلیلی خبری بصیرت به زوایای بازتاب این امر سیاسی در اقتصاد ایران پرداخت و گفت: انتخابات آمریکا می‎تواند در مقطع فعلی تاثیرات روانی مثبتی در بازار و اقتصاد کشور داشته باشد اما این تاثیری گذاری به شدت کوتاه و مقطعی است و با این گونه اقدامات وضعیت اقتصاد کشور مطلوب نمی‏شود.

 این اقتصاد دان در ادامه افزود: همانگونه که قبلا اشاره کردم مسائل بین المللی و اقتصاد پیوند عمیقی بایکدیگر دارد و نمی‏توان منکر این رابطه شد؛ حالا مسئله‏ ای که مطرح است تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران است که می‎تواند شرایط اقتصادی کشور را مطلوب‏تر کند اما این زمانی تحقق می‎ابد که زیربناها و زیر ساخت‌های اقتصادی کشور از حوزه تولید تا صادرات از شرایط مطلوب‎تری برخوردار باشد تا از شرایط پیش آمده در نظام بین الملل بهترین استفاده در راستای منافع کشور شود.

نگاه فرامرزی خوب است اما نه به قیمت چشم پوشی به داخل
 وی در ادامه تصریح کرد: نگاه به شرایط بین الملل و ارزیابی آن برای رشد اقتصادی اقدامی مهم و راهبردی است اما نه به قیمت چشم پوشی از شرایط و استعدادهای داخلی، زمانی اقتصاد کشور در سطح بین الملل شکوفا می‎شود که زیرساخت‎ها و سیاست‏های کلان  اقتصادی کارشناسی شده و عقلانی باشد.

ابراهیمی سالاری در ادامه بیان داشت: اگر شرایط و سیاست‏های اقتصادی کشور نامطلوب و غیر کارشناسی تدوین شود و کشور در حوزه اقتصادی در موضع ضعف باشد، تحولات بین المللی مثل انتخبات آمریکا اثر بخشی خود را از دست میدهد؛ خواه این که شخصی رئیس جمهور آمریکا شود که با ایران مشکلی نداشته باشد؛ مادامی که سیاست ها و مدیریت اقتصادی غلط و اشتباه باشد هیچ گشایشی در وضع اقتصادی  کشور به وجود نخواهد آمد.
این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: این اقدام غلطی است که بخواهیم سیاست‎های کلان  اقتصادی را به انتخابات یک کشور پیوند بزنیم؛ نحوه عملکرد و تفسیر ما از نظام بین الملل باید به گونه‌ای باشد بتواند در بلند مدت تاثیر گذار باشد.

 وی افزود: امروز اقتصاد به گونه‌ای شکل گرفته که منحصر به یک محدوده اقتصادی نیست و از حالت محلی خارج شده است؛ جذب سرمایه خارجی، فناوری و تکنولوژی، افزایش صادرات و دیگر مسائل مهمترین اولویت‌هایی است که باید در نظام بین الملل انجام شود نه این بخواهیم همه تمرکز اقتصادی خود را برای انتخابات آمریکا قرار دهیم، زیرا برای عملی کردن این اولویت ها فرقی نمی‎کند که ترامپ رئیس جمهور شود یا بایدن.

نباید شرایط بین المللی را  دلیل اصلی سو مدیریت ها جلوه داد
 ابراهیمی سالاری در ادامه اضافه کرد: در اصل اقتصاد همیشه به امور بین الملل وابسته است و این امر را نمی‎توان تفکیک کرد؛ به عنوان مثال صادرات نفت و گاز و مشتقات نفتی و یا سرمایه‎گذاری در برخی از کشور  مصداقی بر این امر هستند که بیانگر این وابستگی است.

وی افزود: این نکته نباید دست آویز و بهانه‎ای باشد که برخی سوء مدیریت‏ها در داخل توجیه شود و در این حال باید شرایطی فراهم شود که برحسب این وابستگی نیروها و استعداد داخلی شکوفا شود و از این وابستگی کشور بیشترین سود و منفعت را کسب کند.

سیاست‎های غیر کارشناسی و یک دفعه ای
در پایان این تحلیلگراقتصادی در خصوص سیاست‎های دولت گفت: متاسفانه سیاست‎هایی که  در این چند سال اخیر در دستور کار خود قرار دارد، کارشناسی شده نیست و  بیشتر جنبه عجله‎ای بوده و در این مدت هیچ مشورتی از قشر نخبگان و دانشگاهی صورت نگرفته است؛ نتیجه‎اش هم همین نا به سامانی است که می‌بینید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات