صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۵۰۵۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۸ مهر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): این جنگ، یک جنگ دفاعی بود. جنگ دفاعی با جنگ تهاجمی فرق دارد؛ جنگ تدافعی و دفاعی، محل بروز غیرت و تعصب و وفاداری عمیق انسان‌ها به آرمان‌هایی است که به آن‌ها پایبند است. (۱۳۸۵/۷/۲۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

درس‌هاي دفاع مقدس

دفاع مقدس، گنجينه ارزشمندي است که مرور مستمر آن نه تنها موجب تکرار و کسالت نخواهد بود، بلکه با هر بار بازخواني، جلوه ديگري عيان کرده و منشأ هدايت و راهنمايي انقلابيون و توده‌هاي ملت خواهد شد. مروري بر آنچه در دهه اول انقلاب گذشت و در ماجراي دفاع مقدس تعين يافت، حاوي درس‌ها و عبرت‌هاي ارزشمندي است که امروز نيز در آغاز راه دهه پنجم انقلاب اسلامي مي‌تواند راهگشاي نسلي باشد که تحقق بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي در گرو عزم و اراده آنهاست.

1ـ درس اول آنکه در همه شرايط دشمن وجود دارد و گريزي از آن نيست. شايد راهکارها و ترفندهاي دشمن تغيير يافته باشد، اما دشمن از دشمني خود کوتاه نيامده و ضديت و عداوت با جبهه حق همچنان پابرجاست. 2ـ از حوادث روزهاي سخت دفاع مقدس مي‌آموزيم که فراموش نکنيم در سخت‌ترين شرايط و با بيشترين کمبودهاي مادي، اگر ايمان به خدا، شجاعت و اراده‌هاي بلند و مقاومت و ايستادگي باشد، مي‌توان در برابر دشمن ايستاد. به واقع آنچه در معرکه نبرد با دشمن بيش از امکانات مادي و تجهيزات مدرن تعيين‌کننده است، عوامل انساني و غيرمادي است. 3ـ دفاع مقدس به ما آموخت که فتنه‌گران داخلي همواره زمينه‌ساز تجاوز بيگانگان و دشمنان خارجي هستند. در حقيقت ترفندهاي بيگانگان بدون هموارسازي ايادي داخلي آنها آغاز نمي‌شود و جان نمي‌گيرد! تجاوز عراق به ايران، بدون اقدامات منافقانه ليبرال‌ها و جريان‌هاي نفاق کليد نمي‌خورد. امروز نيز دشمن بدون مقدمه‌سازي‌هاي ايادي داخلي خود نخواهد توانست خللي در مسير انقلاب ايجاد کند. 4ـ درس بزرگ نسل اول انقلاب در دوران دفاع آن است که همواره مي‌توان با تدبير و هوشياري، بزرگ‌ترين تهديدات را به فرصت تبديل و از آن عليه دشمن استفاده کرد. تجاوز به خاک کشور اگر چه در نگاه اول تهديدي عليه نظام اسلامي به حساب مي‌آمد، اما همين تهديد در بستر تدبير ملت و مسئولان نظام اسلامي به فرصتي براي شکوفايي استعدادها و توانايي‌ها تبدیل شد. 5ـ بزرگ درس دفاع هشت ساله، آشکار کردن اين مسئله بود که بايد به جوانان اعتماد کرد و کارهاي بزرگ را به آنان سپرد! در بستر همين اعتماد بود که جوانان ميدان‌دار عرصه نبرد شدند و در حالي که مستشاران کارکشته نظامي از عدم تحقق بسياري از عمليات‌هاي نظامي سخن مي‌گفتند، حماسه‌هاي بزرگي چون ثامن‌الائمه، فتح‌المبين، بيت‌المقدس، خيبر، والفجر 8 و کربلاي 5 را خلق کردند. امروز نيز به چنين اعتمادي نيازمنديم.

(نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                                                             

پیشنهاد استعفا!

روزنامه «اعتماد» به بهانه گشودن راهي براي حل مشكلات کشور، روز شنبه پیشنهاد کناره‌گیری رئیس‌جمهور را تیتر یک خود کرد. بعد از آن در توئيتر فارسي هشتگ «استعفاي روحاني» داغ شد.

گزاره‌های خبری: 1ـ عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: «طي ده ماه گذشته هيچ مشكلي حل نشده كه بر مشكلات اضافه هم شده است. در اين ده ماه كدام چشم‌اندازي تيره بود كه تيره‌تر نشده است. بنابراين عاقلانه نيست كه اين وضع ادامه يابد. بهتر است كه مدني رفتار شود و براي 10 ماه باقي‌مانده شخص ديگري عهده‌دار حل اين مشكل شود. حداقل به خاطر مردم و كشور كاري بايد كرد. اگر براي حل مشكلات و گراني آدرس كاخ سفيد داده مي‌شود، در اين صورت كسي كه قادر به گفت‌وگو با آن نيست بايد كنار برود و راه را باز كند تا ديگران اقدام كنند. 2ـ عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات نیز در واکنش به یادداشت عبدی و توصیه او به روحانی برای کناره‌گیری از قدرت می‌نویسد: «به نظرم پیشنهاد خوبی است برای رهایی از سردرگمی و مشخص شدن مسئولیت‌ها.»

گزاره‌های تحلیلی: در خصوص پیشنهاد استعفا دو نکته قابل تأمل وجود دارد؛ 1ـ اصلاح‌طلبان که برای به قدرت رسیدن روحانی به اتفاق جامه دریدند و البته با نشستن بر مناصب اجرایی سهم خود را به صورت کامل دریافت کردند، امروز با طرح چنین مسائلی می‌خواهند خود را منتقد دولت نشان داده و از پاسخگویی به افکار عمومی شانه خالی کنند. محمدعلی ابطحی از فعالان شاخص اصلاح‌طلبی، حقیقت ماجرای درخواست استعفای روحانی را اینگونه تحلیل می‌کند که: «‌شعار استعفای روحانی بیشتر ایذایی است برای جناح مقابل». 2ـ در ماه‌های گذشته با سیاست‌های پیچیده غربی‌ها، نخست وزیر عراق و لبنان مجبور به استعفا شدند. آیا مشکلات این کشورها حل شد؟ آیا استعفا یا کناره‌گیری رئیس‌جمهور، آن هم در ماه‌های پایانی خدمت، اقتصاد کشور را تحت تأثیر خود قرار نمی‌دهد و معیشت مردم را دوچندان دچار مشکل نمی‌کند یا این تحلیل را به دشمن نمی‌دهد که فشارهای خود و تبلیغات سوء رسانه‌ای را دوچندان کند؟...

پیشنهاد استعفای رئیس‌جمهور در روزهایی که دولت ماه‌های آخر حکمرانی خود را سپری می‌کند، هیچ مشکلی از مشکلات مردم را حل نمی‌کند و طرح این موضوع صرفاً هدفی سیاسی دارد تا اینکه دلسوزی برای مردم باشد. انتظار این است که چهره‌های جریان اصلاحات به جای کیسه دوختن برای منافع آینده قدرت و نگرانی از برزخ کاهش مقبولیت مردمی جریان متبوع‌شان، هم محاسبه‌گر و هم یاری‌رسان دولت در روزهای پایانی باشند و هم خود را پاسخگو و مسئول ملت بر سر آنچه طی هفت سال گذشته افتاده بدانند؛ چرا که بی‌شک دولت روحانی محصول جریان اصلاحات بوده و هست.

(نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ اخبار ویژه        

دستگیری تعدادی از شهرداران شهرهای استان تهران

رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد: «تعدادی از شهرداران شهرهای استان تهران از جمله لواسان، شهریار و رودهن در ایام اخیر دستگیر شده‌اند، برخی شهرداران مرتکب جرم رشوه‌خواری می‌شوند و از این رو عدم نظارت دقیق شوراهای شهر موجب این آسیب‌ها می‌شود. باید نظارت‌های لازم برای جلوگیری از جرایمی که اتفاق می‌افتد، انجام شود.»

ماجرای پراشتباه برجام!

شخص رئیس‌جمهور در ماجرای برجامِ پُر اشتباه بسیار مقصر است. حتی پیش از برجام سانتریفیوژها را عجولانه جمع‌آوری کردند. فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی این حرف‌ها را زده و گفته است ما اینها را در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

▼ اخبار

نه مذاکره‌ای بوده و نه هست و نه انجام خواهد شد!

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخبار مطرح‌شده مبنی بر مذاکره ایران و آمریکا در عمان گفت:‌ «آقای ترامپ هیچ فهم درستی از ماهیت روابط بین‌الملل و روابط آمریکا و ایران ندارد. مشاورین ایشان هم از قرار معلوم قرار نیست بفهمند که چه اتفاقی افتاده است. نه مذاکره‌ای بوده و نه هست و نه انجام خواهد شد، اینها همه مصرف داخلی دارد؛ شاید به درد ترامپ بخورد، ولی به درد روابط ایران و آمریکا نمی‌خورد.» خطیب‌زاده درباره پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی نیز افزود: «آنچه رخ داد نه تنها علیه ایران، بلکه علیه حاکمیت ملی عراق بود. رفتار آمریکا با عراق همانند کشور اشغال شده است و با عزت ملی مردم عراق در تضاد است و مصوبه پارلمان عراق مؤید همین نگاه بود. بین ایران و عراق از روز اول این موضوع به صورت مشترک پیگیری شده است. امیدواریم دولت عراق به تعهداتش عمل کند. از ابعاد حقوقی و بین‌المللی در مجامع مختلف پیگیری کرده‌ایم و به اینجا ختم نخواهد شد. ما اهل تهدید نیستیم و اهل اقدام هستیم و آنچه در آن شب اتفاق افتاد نه فراموش شده و نه هیچ وقت بخشیده خواهد شد.»

چرا ایران مخالف درگیری دو جمهوری است؟

دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از سال 1992 تا 1994 به مدت بیش از دو سال بر سر قره‌باغ جنگیدند و در نهایت این جنگ با ضعف جمهوری آذربایجان و با تثبیت حضور نیروهای ارتش ارمنستان بر این منطقه، با آتش‌بس خاتمه یافت. دو طرف پس از آتش‌بس سال 1994 تاکنون بارها در این منطقه درگیری نظامی داشته‌اند که آخرین آنها طی روزهای گذشته به وقوع پیوسته است. در این جنگ‌های کوتاه و مقطعی، بازیگرانی چون ترکیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی نقش اساسی دارند. جمهوری اسلامی با سیاست مستقل خود بارها اعلام کرده است که این درگیری‌ها به نفع منطقه نیست و برای مقابله با حضور و نقش‌آفرینی جریان‌های خارجی، به سرعت باید این درگیری‌ها فروکش کند. در خصوص چرایی مخالفت جمهوری اسلامی با تنش و درگیری میان ارمنستان و آذربایجان باید گفت؛ 1ـ خسارات و آسیب‌های هر دو طرف پیامدهایی همچون ناامنی در مرزهای شمالی ایران و ورود آوارگان به ایران را در این شرایط دشوار اقتصادی و کرونایی به دنبال دارد. ۲ـ رژیم صهیونیستی به وجود درگیری در منطقه نیاز دارد؛ زیرا به وسیله این ناامنی خود را به مجاورت مرز ایران می‌کشاند. ۳ـ تاکنون جنگ هیچ مشکلی را در منطقه حل نکرده و در واقع مشکل اصلی حل نشدن قره باغ، همین جنگ‌طلبی است. ۴ـ کشورهای منطقه باید با مسئولیت‌پذیری به دنبال آرامش لازم در منطقه باشند و فریب بازی ماهرانه رژیم صهیونیستی را که به دنبال نفوذ در دو کشور ارمنستان و آذربایجان است، نخورند؛ زیرا این رژیم مجعول در سال‌های گذشته نفود و حضور خود در این کشورها و تهدید مناطق مرزی ایران را افزایش داده است.

لزوم تذکر رانندگان تاکسی اینترنتی به مسافر بی‌حجاب

جانشین فرمانده نیروی انتظامی تأکید کرد: «خودرو مکان شخصی نیست و در منظر عموم قرار دارد. با بی‌حجابی در خودرو، حقوق مردم زیر پا گذاشته می‌شود؛ لذا در اینجا نیروی انتظامی اعمال قانون می‌کند. برای مالک خودرویی که در آن بی‌حجابی صورت گرفته، پیامکی ارسال و خواسته می‌شود که شئونات در خودروی وی رعایت شود؛ یعنی پیامک نخست ارشادی است. در مرحله بعد، اگر بی‌حجابی مجدداً صورت گیرد، مالک خودرو باید پاسخ الکترونیکی دهد و در صورت تکرار، برای بار سوم حاضر خواهد شد. رانندگان تاکسی اینترنتی نیز باید به سرنشین خودرو در صورت بی‌حجابی تذکر دهند و از مسافران بخواهند که شئونات را رعایت کنند.»

▼ اخبار کوتاه

وضعیت درآمدهای نفتی در سال 99/ «سیداحسان خاندوزی» نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس طی یادداشتی درباره وضعیت عملکرد درآمدـ هزینه دولت در شش‌ماه نخست سال 1399 نوشت: «نزدیک به نیمی از درآمدهای بودجه عمومی، از محل انتشار اوراق و فروش شرکت‌ها به دست آمده است. به بیان دیگر وابستگی به فروش نفت، جای خود را به وابستگی به استقراض داده است. تحقق ۱۰ ‌درصد درآمدهای نفتی نسبت به قانون بودجه و تحقق یک‌درصدی درآمد ردیف فروش مستغلات و اموال، نشان از فاجعه پیش‌بینی غیرواقع‌گرای سازمان برنامه و بودجه دارد.»

داروی مفت، مفت از دست می‌رود!/ نرخ ارز آزاد بیش‌ از شش برابر نرخ ارز دولتی است که سبب شده قاچاق معکوس دارو به خارج از کشور افزایش یابد و این موضوع کاهش داروهای خاص همچون انسولین را در بازار به دنبال داشته است. حجم فروش داروخانه‌های شهرهای زیارتی و گردشگری کشور بسیار بیشتر از سایر مناطق است که نشان از خرید چمدانی دارو از سوی مسافران دارد. رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: «ارز ۴۲۰۰ تومانی در واقع پرداخت یک یارانه کور است. برای خود من اتفاق افتاده دارویی را از عراق برایم آورده‌اند که برچسب اصالت خودمان روی آن بوده است.»

حقوق بشر آمریکایی!/ «جیکوب ساباروف» روزنامه‌نگار آمریکایی در خصوص نحوه اجرای حقوق بشر در آمریکا می‌نویسد: «من با چشمان خودم دیدم کودکان را در چه شرایط سختی در قفس نگهداری می‌کردند؛ این بزرگ‌ترین فاجعه بشر ‌دوستانه‌ای است که در زندگی‌ام دیده‌ام.»

محموله جدید بنزین ایران وارد ونزوئلا شد/ رویترز اعلام کرد اولین نفتکش از سه نفتکش ایرانی حاوی سوخت به مقصد ونزوئلا، بدون مزاحمت وارد آب‌های این کشور آمریکای جنوبی شده است. دو نفتکش دیگر ایران با همین مقصد از اقیانوس اطلس عبور می‌کنند و احتمالاً در اوایل اکتبر به ونزوئلا می‌رسند.

۲۰ درصد ميوه‌های بازار رنگ مصنوعی دارند!/ رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه تهران گفت: «واسطه‎ها برای اينکه ميوه‎ را زودتر به بازار عرضه کنند، آن‎ را رنگ‎آوری کرده و جهت ماندگاری از پارافین استفاده می‎کنند. ۲۰ درصد ميوه‎ها به این شکل عرضه می‎شوند. اکنون وقتی ميوه‎ نوبرانه‎ای مثل نارنگی رنگ کامل دارد، يعنی به طور مصنوعی رنگ‎آوری شده‎ است.»

احکام سیاسی (سؤال 50): منظور از توریه چیست؟ پاسخ: توريه سخنی است كه شنونده ازآن چیزی می‌فهمد وگوینده از آن چیز دیگری را اراده می‌کند، یا به تعبیر دیگر سخنی است دو پهلو ،که عبارت تاب هر دو معنا را دارد و افرادی که مقید به پرهیز از دروغ هستند، گاه به آن متوسل می‌شوند، تا هم دروغ نگفته باشند و هم شنونده از اسرار آنها آگاه نشوند. البته در توریه شرط است که موجب تضییع حقوق دیگران و ستم بر آنان نشود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات