صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۲۵۱۴۸

مناظره یا نشانه افول

پرسش اصلی آن است که چرا شخصیت صاحب‌نظری چون ریچارد هاس، این مناظره را یک خطر و تهدید جدی برای «آرمان دموکراسی» ارزیابی می‌کند؟

اولین مناظره و رویارویی دو رقیب دموکرات و جمهوری‌خواه در آستانه پنجاه‌ونهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از جنبه‌های گوناگون قابل تحلیل و ارزیابی است؛ از جمله این زوایا و جنبه‌ها نقش این مناظره در پرده‌برداری از واقعیات آمریکاست. به تعبیر زیبای برخی کارشناسان، این مناظره خود به تنهایی یک دوره آمریکاشناسی است. مردم جهان و آمریکا در این مناظره، با چهره‌های بدون روتوش رهبران برجسته سیاسی ایالات متحده بیش از پیش آشنا شدند؛ به همین دلیل آقای «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید: «دعا می‌کنم مارشال لوهان(فیلسوف کانادایی‌ـ اشاره به نظریه دهکده جهانی) اشتباه کرده باشد و کل جهان نظاره‌گر این مناظره نباشند، در غیر این صورت این مناظره باقی مانده نفوذ آمریکا را در جهان تضعیف می‌کند و آرمان دموکراسی را با مشکل جدی مواجه می‌سازد.»

پرسش اصلی آن است که چرا شخصیت صاحب‌نظری چون ریچارد هاس، این مناظره را یک خطر و تهدید جدی برای «آرمان دموکراسی» ارزیابی می‌کند؟

پاسخ آن است که وضع کنونی آمریکای به نمایش گذاشته شده در این مناظره، محصول تفکر و اندیشه لیبرال دموکراسی و نظام سرمایه‌داری است. آرزوی «ریچارد هاس» مبنی بر اینکه، دعا می‌کنم مردم جهان نظاره‌گر این مناظره نبوده باشند، به آن جهت است که مردم جهان با دیدن این مناظره، با ماهیت نظام لیبرال دموکراسی و نظام سرمایه‌داری، بیش از پیش آشنا می‌شوند. این مناظره، خط بطلانی بود بر تمامی ادعاهای حقوق بشری آمریکا و فرهنگ پیشرو این کشور، که می‌تواند الگو برای دیگر ملت‌ها و کشورها باشد! در این مناظره، ترامپ و بایدن هر یک بددهن‌تر از دیگری ظاهر شدند؛ به همین دلیل با قاطعیت می‌توان گفت، این مناظره خود به تنهایی از نشانه‌های انحطاط اخلاقی و افول قدرت آمریکاست. این مناظره سرعت افول را هم نشان می‌دهد. آمریکایی‌ها تاکنون، میلیاردها دلار در جهان هزینه کرده‌اند تا چهره مثبتی از خود به نمایش بگذارند، اما این مناظره به شکل طبیعی چهره واقعی آمریکا را به مردم جهان نشان داد.

نظام سیاسی حاکم بر آمریکا با ماهیت لیبرال دموکراسی که دارد، کارش به جایی رسیده که مردم تحت سیطره این نظام در کشور خودشان شعار «مرگ بر آمریکا» گفته و «پرچم» ایالات متحده را آتش می‌زنند!

این واقعیات برای کسانی که از بیرون و از جمله از ایران به آمریکا نگاه می‌کنند، باید درس‌آموز و مایه عبرت باشد. کسانی که همچنان در دانشگاه‌های کشور و رسانه‌ها به طرق مختلف، در باب مزایا و محاسن «نظام سیاسی لیبرال‌ـ دموکرات» سخن می‌گویند. کسانی که به دامن آمریکا و کشورهای اروپایی پناه برده و با حمایت بیگانه، به زعم خود می‌خواهند برای رسیدن به آزادی! در ایران یک نظام «لیبرال‌ـ دموکراسی» برقرار کنند!

درباره واقعیات آمریکا  روزنامه لیبراسیون فرانسه به قلم «فردریک اوتران» و به نقل از «سلیا بلین» محقق و کارشناس فرانسوی امور آمریکا، با اشاره به نخستین دوئل آشفته تلویزیونی میان دونالد ترامپ و جوبایدن می‌نویسد: «مناظره ترامپ و بایدن این ایده را که ایالات متحده دوره تاریکی را پشت سر می‌گذارد، تقویت می‌کند.»

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات