صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۵۳۹۸
مهم‌ترین شیوه‌های مواجهه با جریان تحریف و تحریم علیه ملت ایران

واقع‌بینی، خدمت‌رسانی و کارآمدی

پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی

القای بن‌بست، یأس و ناامیدی در کشور که با پمپاژ خبرهای ناگوار صورت می‌گیرد، نه تنها سبب شده که بسیاری از دستاوردها و خدمات مختلف ارائه‌ شده در کشور نادیده گرفته شود، بلکه بسیاری از پدیده‌ها و تلاش‌ها برای اصلاح و بهبود امور را نیز با دیده تردید و شک مواجه کرده و هرگونه اقدامی، ولو مفید و مثبت، نمایشی،‌ نمادین و بی‌حاصل تلقی می‌شود. آسیب جدی‌تر این قضیه آن است که چنانچه جامعه امید خود به بهبود شرایط را از دست بدهد، احساس بن‌بست کرده است؛ به راحتی آسیب‌پذیر و ضربه‌پذیر می‌شود و به دنبال پاسخ‌های مطلوب به مسائل خود در ورای مرزها می‌گردد و این، یعنی همان چیزی که جریان تحریف و تحریم درصدد تحقق آن است.  اما پس از آشکار شدن عمق اهداف و کانون‌های تمرکز جریان تحریف و تحریم، بحث بسیار مهم چگونگی مقابله، شیوه‌ها و راهکارهای خنثی‌سازی این دوقلو‌های مضر(تحریف و تحریم) مطرح می‌شود. در این خصوص نکات تأمل‌برانگیر زیر واجد ارزش ویژه‌ای به منظور توجه و ضرورت مقابله با تحریف و تحریم است:

توجه به واقعیت‌های سه‌گانه: سه واقعیت انکارناپذیر در ارتباط با شرایط کشور عبارتند از: عظمت ایران، اقتدار جمهوری اسلامی و شکست‌ناپذیری ملّت ایران(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع یکصد هزار نفری بسیجیان، 12/7/1397) توجه به این واقعیت‌ها و تلاش برای تصویرسازی بر مبنای این واقعیت‌ها، هم تصویرسازی دروغین دشمن را بی‌اعتبار می‌کند و هم این امید و اطمینان را به مردم می‌دهد تا با درک درست جایگاه و موقعیت خود، منتظر رقم خوردن آینده‌ای مطلوب باشند. در این زمینه، تبیین صحیح و منطقی واقعیات‌ سه‌گانه و اقدامات اثربخش و مستمر رسانه‌ای نقش مهمی دارد.

پمپاژ خبرهای خوب: بخش مهمی از رسانه‌های رسمی و غیررسمی، مجازی و غیرمجازی در کشور، دانسته یا ندانسته، با برجسته کردن نقاط ضعف و برخی خطاها و از سوی دیگر، بی‌توجهی به نقاط مثبت، اقدامات شایسته و خدمات ارزنده در حوزه‌های مختلف، عملاً به این روند دامن زده‌اند و خواسته یا ناخواسته کارکردی شبیه جریان تحریف پیدا کرده‌اند. بنابراین، یک راه‌حل مهم برای مقابله با این وضعیت این است که رسانه‌های مختلف به نشر خبرهای خوب و خدماتی که در کشور ارائه می‌شود، نیز توجه جدی بکنند.

گرفتن ابزار رسانه از دست دشمن: برای مقابله با تصویرسازی منفی از وضعیت کشور از سوی قدرت رسانه‌ای و عملیات روانی دشمن، باید تولیدات رسانه‌ای کشور به گونه‌ای ساخته و ارائه شود که هم جذاب و اقناعی و هم امیدآفرین و پاسخگوی نیازهای مخاطب باشد.

اقدامات قاطع برای حل مشکلات: اقدام جهادی، انقلابی، قاطع، سریع، مقتضی و متناسب برای حل مشکلات از یک‌سو و برخورد بدون مماشات و ملاحظه با اخلال‌گران و مفسدان در امور کشور از سوی دیگر نیز راه‌حل اصلی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و سم‌پاشی‌های روانی جریان تحریف است. دو واقعیت مهم در کشور یکی ضعف اراده و سستی برخی مسئولان برای رسیدگی سریع و قاطع به مشکلات مردم است و دیگری این است که اساساً همه‌ مشکلات در دولت و مسئولان ریشه ندارد. بر این اساس، مسئولان باید در حوزه‌هایی که می‌توانند و مربوط به حوزه مسئولیت آنهاست، عزم و اراده‌ جدی برای حل مشکلات داشته باشند. البته صرف همدلی و داشتن عزم و اراده، کافی نیست، بلکه باید اقدامات اثربخش و مفید در راستای حل مشکلات صورت گیرد. به نظر می‌رسد، در صدر این اقدامات باید ایجاد ثبات نسبی در اقتصاد، حمایت از اقشار ضعیف و کم‌درآمد، ایجاد فرصت‌های شغلی، چابک‌سازی روندهای بوروکراتیک، مبارزه جدی، علنی، شفاف و اثربخش با مفسدان و محتکران، بویژه آقازاده‌ها و نزدیکان به برخی مسئولان و... قرار داشته باشد. با تحقق این اقدامات، بخش مهمی از مسئله ناکارآمدی که ریشه‌ اصلی مشکلات موجود در کشور است و توطئه‌های جریان تحریف را باورپذیر می‌سازد، برطرف خواهد شد.

ارائه‌ تصویر کارآمد از مسئولان: در اینکه مشکلاتی در کشور وجود دارد، جای شک و تردید نیست، اما مسئله‌ مهم در این زمینه، این است که وجود این مشکلات نباید سبب ایجاد ناامیدی در مردم و احساس وجود بن‌بست از سوی آنها شود. در این زمینه، مسئولان باید عزم خود را جزم کرده و حداکثر تلاش خود را برای حل این مشکلات به کار ببرند؛ ولو ممکن است همه‌ تلاش‌های آنها هم نتیجه‌بخش نباشد. در این باره رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیئت دولت تأکید کردند: «بایستی تصویر دولت در چشم مردم تصویر یک گروه توانا و کارآمدی باشد که دارند تلاش می‌کنند.»

حفظ وحدت و یکپارچگی: به ویژه در میان نخبگان و مسئولان و هم‌صدایی میان آنها در ایجاد امید و اطمینان برای افکار عمومی بسیار مؤثر است؛ زیرا به میزانی که انسجام نخبگانی در کشور حفظ و تقویت شود، امید و اعتماد مردم به حل مشکلات بیشتر می‌شود. ضمن اینکه وجود اختلاف در میان مسئولان و نخبگان و فراتر از آن، علنی کردن این اختلاف‌ها و کشاندن آنها به سطح رسانه‌ها، عامل و بهانه‌ای است برای جریان تحریف تا هم به تشدید این اختلاف‌ها بپردازد و هم با برجسته‌سازی آنها، مسئولان و نخبگان نظام را نسبت به مسائل روزمره‌ مردم بی‌تفاوت جلوه دهد.

بیان تجربیات ملت ایران در عبور از موانع: تاریخ 41 ساله‌ حاکمیت جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که این نظام همواره درگیر مسائل مختلفی بوده است؛‌ از جنگ تمام‌عیار نظامی گرفته تا اقدامات تجزیه‌طلبانه‌ مختلف در اقصی نقاط کشور در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، فتنه‌ منافقین، جنگ نرم، تحریم‌های فلج‌کننده‌ آمریکا و... . جالب آنکه جمهوری اسلامی در این رویارویی‌ها همواره نه با یک دشمن، بلکه با جبهه‌ای از دشمنان با امکانات و ظرفیت‌های به مراتب قوی‌تر و بیشتر از جمهوری اسلامی مواجه بوده است، اما در هیچ‌یک از این رویارویی‌ها، این نظام شکست نخورده و همچنان توانسته است به مسیر خود ادامه دهد. براساس این تجربیات از یک‌سو و این واقعیت که جنگ معیشتی کنونی از هیچ‌یک از رویارویی‌ها و بحران‌های گذشته سهمگین‌تر نیست، می‌توان گفت که به فضل الهی جمهوری اسلامی توانایی‌های لازم برای عبور از این مرحله را هم دارد؛ به ویژه اگر به نصرت الهی و پشتیبانی بی‌نظیر مردم از این نظام توجه داشته باشیم.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات