صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۲۵۹۱۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۴ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): جنگ ارمنستان و آذربایجان باید هر چه زودتر تمام شود. سرزمین‌های آذربایجان که توسط ارمنستان غصب شده باید به جمهوری آذربایجان بازگردد و آزاد شود. ارامنه‌ای هم که در این سرزمین‌ها هستند نیز باید امنیت‌شان تأمین شود. مرزهای بین‌المللی نیز باید رعایت شود.(13/8/1399) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     

بازگشت نقدینگی تنها راه نجات بورس

بازار بورس ایران که طی سال‌های 1392 تا 1397 رکورد کم سابقه‌ای را تجربه کرده بود و شاخص بورس تنها طی این سال‌ها توانسته بود از 70 هزار واحد به 80 هزار واحد برسد، در سال 1398 و پنج ماه اول سال 1399 با رشدی غیر طبیعی رکوردهای جدیدی از خود به نمایش گذاشت و حتی شاخص کل در قله دو میلیون و یکصد هزار واحد نیز قرار گرفت. اما از شهریور ماه تا کنون نیز رکوردی دیگر را به نمایش گذاشته است و آن ریزش تا سطح یک میلیون و دویست و شصت هزار واحدی است!

نکات تحلیلی: 1ـ اگرچه بورس ایران نه بر پایه شاخص‌های تولید که بر اساس تورم موجود در کشور رشد کرده است و دلیل رشد بیشتر آن نسبت به تورم نیز عقب‌ماندگی این بازار نسبت به تورم در سال‌های گذشته بوده است، ولی دلیل ریزش بازار موضوعی متفاوت است؛ وگرنه با توجه به تورم بسیار بالایی که امروز در جامعه مشاهده می‌شود، بازار سرمایه در آینده‌ای نه چندان دور رشد بسیار بیشتری را تجربه خواهد کرد. 2ـ بورس در حال حاضر از وارد نشدن نقدینگی به این بازار رنج می‌برد. وارد نشدن نقدینگی محصول بی‌اعتمادی مردم به این بازار است. دو عامل اصلی برای به وجود آمدن این بی‌اعتمادی را می‌توان عملکرد ضعیف دولت در دخالت‌های نابجا و رفتار طمعکارانه حقوقی‌های بزرگ دانست. دولت با تشویق مردم به حضور در بازار سرمایه و عدم آگاه‌سازی آن‌ها نسبت به ماهیت بازار سرمایه، نگاه کاسبکارانه برای رفع کسری بودجه و سیاست‌گذاری غلط در این بازار و بازارهای موازی، نقش مهمی در این ریزش ایفا کرد. همچنین 19 حقوقی بزرگ تاکنون 50 هزار میلیارد تومان در اوج قیمت‌ها، سهام به مردم فروخته‌اند و این پول را در اختیار دارند و در کف قیمت‌ها تاکنون کمتر از 9 هزار میلیارد تومان سهام خریده‌اند و بخش قابل توجهی از نقدینگی خارج شده خود را به بازار بر نگردانده‌اند. این در حالی است که، ورود پرقدرت فقط 10 هزار میلیارد تومانی، می‌تواند جهت بازار را تغییر دهد!

نکته پایانی: اگرچه عوامل بسیار زیاد اقتصادی و غیراقتصادی می‌تواند عرضه و تقاضای موجود در بازار را تغییر دهد؛ اما بازار سرمایه در شرایط فعلی و برای رشد منطقی خود نیازمند ورود نقدینگی باثبات است. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                        

اینجا هر چیزی بگویی باور می‌کنند!

متأسفانه با ظهور فضای مجازی، فرهنگ کشور بیش از گذشته مورد تاخت و تاز دشمنان قرار گرفت و تا مسئولان و دلسوزان به خود آمدند، سنگرهای متعدد فرهنگی به دست دشمن فتح شد و ما همچنان مشغولیم برای بازپس‌گیری آن... مثلاً برخی رفتارها و اقبال‌ها را از مردم می‌بینیم که فقط می‌توانیم به آن نسبت کنجکاوی برای برخی اتفاقات جامعه دهیم وگرنه نه سودی برای مردم دارد، نه علمی می‌آورد و نه فرهنگ‌سازی ایجاد می‌کند.

گزاره خبری: مهاجرت یک خواننده و یک بازیگر به خارج از کشور و خبرها و واکنش‌های بسیار در فضای مجازی به اتفاقات پیرامون این مهاجرت‌ها و درگیری‌های لفظی میان برخی هنرمندان از اخبار هفته گذشته است که تأسف‌بار و تأثرآور بود.

گزاره تحلیلی: اتفاقات شرم‌آور هفته گذشته که هنوز هم ادامه دارد، نشان از عدم سیر فکری، فرهنگی، علمی و اخلاقی میان برخی هنرمندان کشورمان دارد که هیچ فرد یا گروه یا مسئولی نمی‌تواند آن ‌را علاج کند، جز خود هنرمندان. رعایت احترام فی‌مابین، الگوبودن و محترم بودن و دخالت نکردن در اموری که آن‌ها را حقیر می‌کند از توقعات مردم از هنرمندان است.

خانم بازیگری مهاجرت می‌کند، در چند گفت‌وگو خود را به نمایش گذاشته و سخنانی می‌گوید که درست و غلطش مشخص نیست. او از فشارهایی می‌گوید که او را وادار به خروج از کشور کرد. متأسفانه رفتار برخی مسئولان در سال‌‌های اخیر طوری بوده که هر کسی هر ادعایی می‌کند، مردم باور می‌کنند و آن را دور از واقعیت نمی‌دانند. اعتدال در رفتار و عمل کردن به مرّ قانون و بکارگیری اخلاق اسلامی لازمه برخورد مسئولان در قوه قهریه است. افراط مسئولان کمتر از تهمت‌های خارج‌نشینان به نظام و مردم و فاسد خواندن آنان اثر ندارد. غفلت مسئولان فرهنگی و گاهی افراط آن‌ها باعث شده وقتی سخن از فشار روحی بر یک بازیگر به دلیل یک غفلت یا یک رفتار کودکانه به میان می‌آید، همه مردم آن را باور می‌کنند و حس می‌کنند در جهنمی به نام ایران زندگی می‌کنند که با هر اشتباه حکم زندانی برای آن‌ها بریده می‌شود، به شدت محدودند و هیچ فرد با استعدادی نمی‌تواند در آن زندگی کند! (نویسنده: سیدحسین خاتمی)

▼ خبر ویژه                    

خیلی از مشکلات ما به تحریم ربطی ندارد

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی زنده و تلویزیونی به مناسبت ولادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، با تکریم ایستادگی و مقاومت ملت ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمن، فرمودند: «در این مدتی که این مشکلات تحریم و تبعات تحریم و این‌ها بوده، مردم انصافاً ایستادگی کردند و مشکلات را تحمل کردند و از خودشان استقامت نشان دادند.» در عین حال، رهبر معظم انقلاب‌گرانی‌ها و بی‌سامانی‌های حوزه اقتصادی کشور را بی‌مورد و بی‌دلیل دانسته و فرمودند: «در زمینه اقتصاد نگاه صحیح و اصولی این است که مطلقاً به بیرون کشور نگاه نکنیم. نه اینکه رابطه‌مان را قطع کنیم. ارتباطات باید برقرار باشد مهم این است که ما علاج را از بیرون خودمان نخواهیم. علاج در درون خود ماست، در داخل کشور است. باید یک تلاش برنامه‌ریزی شده و سازمان یافته در زمینه اقتصاد انجام بگیرد. خیلی از مشکلات کنونی ما ربطی هم به تحریم ندارد. مربوط به ناهماهنگی‌هاست. بسیاری از گرانی‌های اخیر توجیه ندارد. باید علاج بشود و قابل علاج است. بایستی مسئولان با هماهنگی علاج کنند. شما نگاه می‌کنید گرانی از گوشت قرمز و گوشت مرغ و گوجه‌فرنگی بگیرید تا پوشک بچه. گرانی این‌ها گرانی‌های بی‌دلیلی است. هیچ استدلالی پشت این گرانی‌ها وجود ندارد و اگر چنانچه بین دستگاه‌ها هماهنگی باشد این‌ها همه‌اش قابل کنترل است.»

▼ اخبار

جریمه ورود غیرقانونی به کشور چقدر است؟

سردار سرتیپ «احمدعلی گودرزی» فرمانده مرزبانی ناجا اعلام کرد: «برخلاف خیلی از کشورها که دیواره مرزی‌شان هوشمند بوده و از تجهیزات و سیستم‌های کنترل از دور برای پایش مرزی استفاده می‌کنند، در خیلی از مرزهای ما این‌ ‌دیواره‌ انسانی است که از حدودوثغور کشور حراست می‌کند؛ گرچه هوشمندسازی مرزها در دستور کار بوده و هست اما با توجه به همراه نبودن برخی‌ ‌کشورهای همسایه و یک‌طرفه بودن مرزها، عملاً مرزبانان با خون خود از مرزهای کشور حراست می‌کنند. در بحث اتباع غیرمجاز، طبق آمار، در هفت‌ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش 29 درصدی مواجه بوده‌ایم. باید گفت از 1 اسفند تا امروز با وجود آنکه هشت ماه کرونا وجود داشته و تعدادی از اتباع خارجی  از کشور خارج شده‌اند، اما ورود غیرقانونی اتباع به کشور افزایش یافته است. چون در ایران بیماری کرونا به طور مجانی طبابت می‌شود، خیلی از این افراد با این انگیزه وارد کشور شدند. از طرف دیگر قیمت سوخت در کشور ما ارزان است و مورد دیگر وجود کار در زمینه ساخت‌وساز و کشاورزی است که پذیرش متجاوزین را بیش‌ازپیش کرده است. البته باید گفت برخی از متجاوزین می‌خواهند از کشور ما رد شده و به کشور ثالث بروند که ما در این صورت هم اجازه عبور نمی‌دهیم. باید گفت قوانین ما کهنگی داشته و جریمه ورود به کشور بین 30 تا 70 هزار تومان است و این مقدار جریمه بازدارنده نیست، لذا هر خارجی به خود اجازه می‌دهد وارد شود؛ اما می‌بینیم در کشورهای دیگر تا پنج سال زندانی برای اتباع غیرمجاز تعریف و اجرا می‌شود».

چرا کسی مشتری لوازم‌خانگی نیست؟

«اکبر پازوکی»، رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی در رابطه با گرانی لوازم‌خانگی گفت: «بازار لوازم‌خانگی راکد است، آن‌قدر قیمت‌ها بالاست که خریداران قدرت خرید خود را از دست داده‌اند، از همین روی، خرید و فروشی نمی‌شود. در یک تا دو ماه گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش تقاضای خرید لوازم‌خانگی داشتیم. مصاحبه‌ها با فروشندگان لوازم‌خانگی پرده از راز قیمت سرسام‌آور لوازم‌خانگی برداشته است. فروشندگان می‌گویند، قیمت‌های فروش را نه شرکت‌های پخش، بلکه این دلالان و واسطه‌ها هستند که تعیین می‌کنند. فروشندگان می‌گویند وقتی با شرکت‌ها درباره کالا صحبت می‌کنیم، آن‌ها می‌گویند که ما کالایی برای فروش نداریم، اما مشخص است این کالا‌ها را انبار کرده‌اند و از طریق دلالان و واسطه‌ها آن‌ها را به بازار عرضه می‌کنند و این دلالان و واسطه‌ها هم هرگونه که صلاح بدانند قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. حتی افزایش قیمت در بازار لوازم‌خانگی هم اکنون ساعتی هم شده است. نکته جالب توجه این است که افزایش قیمت‌ها در برند‌های ایرانی بیشتر از برند‌های خارجی هم است! در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی برای جلوگیری از افزایش قیمت کاذب لوازم‌خانگی مانند طرح شناسه کالا و یا ثبت معاملات در سامانه تجارت انجام شده است، اما آن چیزی که به‌وضوح در بازار مشخص است، این‌که این راهکار‌ها و تلاش‌ها نتوانستند مانع افزایش و کنترل قیمت‌ها شوند». کاهش توانایی خانواده‌ها برای خرید لوازم‌خانگی نو موجب شده است آمار تعمیر لوازم‌خانگی نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش یابد.

دلار زیر 10 هزار تومان باید باشد!

«سید یاسر جبرائیلی»، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است: «گرانی دلار و ارز حاصل یک تفکر غلط و فقدان یک مدیریت صحیح است. 6 ماه اول سال 99، 13 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و حدود 16 میلیارد دلار واردات داشتیم؛ یعنی تراز منفی ما در صادرات غیرنفتی حدود 3 میلیارد دلار است. روال در کشور ما این بوده است که واردات را با ارز نفتی تأمین کنیم و به ارز صادرات غیرنفتی کاری نداشته باشیم. با تحریم، ارز نفتی دچار اختلال شد. تازه به فکر تأمین ارز از صادرکنندگان غیرنفتی افتاده‌ایم! اگر یک مدیریت صحیح داشته باشیم، دلار زیر 10 هزار تومان است. 3 میلیارد دلار گپی نیست که دلار را به 30، 35 هزار تومان برساند. صادراتی که ارزش به کشور برنگردد به درد کشور نمی‌خورد. 11 دستگاه دولتی در مورد ارز تکلیف دارند. رئیس دولت باید کار را بین دستگاه‌ها تقسیم و جمع کند، اما این اتفاق در کشور ما نمی‌افتد».

▼ اخبار کوتاه

حضور دو هزار مزدور داعشی در قره‌باغ/ وزیر خارجه روسیه با اعلام نگرانی از بین‌المللی شدن درگیری قره‌باغ و دخالت شبه‌نظامیان (تروریست‌های داعشی)، گفت: «بارها از بازیگران خارجی خواسته‌ایم که از ظرفیت‌های خود استفاده کنند تا جلوی انتقال مزدوران گرفته شود که تعداد آن‌ها بر اساس اطلاعات موجود به دو هزار نفر رسیده است». رهبر انقلاب در سخنرانی دیروزشان به درگیری‌های میان دو کشور همسایه در شمال غربی کشورمان اشاره کرده و به‌صراحت متذکر شدند: «باید مراقبت کرد تروریست‌ها در نزدیکی مرزهای ما مستقر نشوند. اگر این‌ها نزدیک مرز باشند و احساس خطر شود، برخورد قاطع صورت خواهد گرفت».

پیشنهاد بازخواست مدیرانی که کار نمی‌کنند/ «قاسمی» وزیر نفت دولت دهم رئیس و اسبق قرارگاه خاتم سپاه معتقد است، باید با مدیران ناکارآمد به‌صورت قانونی برخورد شود. وی گفته است: «مدیری که کار نمی‌کند، راحت‎تر است. آدم خوبی هم به نظر می‌رسد؛ چون کاری نکرده که بخواهد پاسخ بدهد و برنامه‌ای هم نداشته است. باید دادگاهی داشته باشیم که مدیرانی که کار نمی‎کنند را مورد حسابرسی قرار بدهد».

ترس آمریکا از باز شدن پای موشکهای ایرانی به ونزوئلا/ چند قانون‌گذار آمریکایی در نامه‎ای به پمپئو درباره ارسال موشک از سوی ایران به ونزوئلا هشدار داده‎اند. آن‎ها گفته‎اند: «حضور موشک‌های بالستیک ایران در حیاط‌خلوت آمریکا برای امنیت ملی ما خطرناک است و توانایی ما برای مهار ایران را محدود خواهد کرد.» نگارندگان نامه گفته‌اند: «چنانچه موشک‌های ایران در ونزوئلا مستقر شوند، پورتوریکو، دریای کارائیب، فلوریدا، جورجیا و آلاباما در تیررس موشکی قرار خواهند گرفت.»

ضربه سپاه به باند فروش سلاح‌های جنگی/ فرمانده سپاه بندرعباس خبر داد: «با تلاش شبانه‌روزی، پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سپاه ناحیه بندرعباس، در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی، موفق به انهدام باند توزیع و فروش سلاح‌های جنگی در یکی از محلات حاشیه‌نشین و جرم‌خیز این شهر شدند. در این عملیات تعدادی سلاح و مهمات، کشف و افراد توزیع‌کننده نیز دستگیر شدند.»

احکام سیاسی (سؤال 73): معنای ضد ولایت‌فقیه چیست؟ پاسخ: مقام معظم رهبری مدظله‌العالی: «ضدیت، یعنى پنجه درافکندن، دشمنى كردن؛ نه معتقد نبودن؛ اگر بنده به شما معتقد نباشم، ضد شما نیستم؛ ممكن است كسى معتقد به كسى نیست. البته این ضد ولایت‌فقیه كه در كلمات هست، آیه مُنزل از آسمان نیست كه بگوییم باید حدود این كلمه را درست معین كرد؛ به‌هرحال یك عرفى است. اعتراض به سیاست­هاى اصل44، ضدیت با ولایت‌فقیه نیست؛ اعتراض به نظرات خاص رهبرى، ضدیت با رهبرى نیست. دشمنى نباید كرد. (17/7/1386)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات