صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۲۵۵۴۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۳۰ مهر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): هر کس و در هر کجا که هستیم، وجدان کار را در کارى که به گردن گرفتیم و تعهد کردیم، رعایت کنیم. (۱۳۸۸/۰۷/۱۵) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

واکنش بازار ارز به خبرهای خوش

افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر موجب شد تا دلار رکوردهای بالایی را به ثبت برساند و در کانال‌های 31 و 32 هزارتومانی برای مدتی هرچند کوتاه، باقی ماند. افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت در بازارهای موازی نیز شد و رکوردهایی بالایی در بازار طلا و سکه و خودرو و ... به ثبت رسید.

نکات راهبردی: از همان ابتدا که استارت افزایش قیمت ارز در بازار اتفاق افتاد، فعالان اقتصادی تأکید داشتند که این افزایش قیمت‌ها ریشه اقتصادی ندارد و هیجانات و جو منفی در بازار مدار قیمت‌ها را صعودی کرده است. مضاف بر فضای هیجانی در بازار، اعلام خبرهای مربوط به تحریم 18 بانک ایرانی و گسترش فضای سوداگری باعث شد تا بازار ارز بار دیگر روزهای پرنوسانی را به خود ببیند؛ با ورود بانک مرکزی و اعلام خبرهای مثبت، ورق در بازار ارز برگشت و مدار قیمتی نزولی شد. برخی از اقدامات در این بخش عبارت‌اند از: 1- عرضه روزانه 50 میلیون دلار در بازار متشکل ارزی و افزایش سقف خرید ارز توسط صرافی‌ها عامل مهمی بر کنترل و کاهش ارز تحلیل می‌شود. آن‌طور که بانک مرکزی اعلام کرده، افزایش عرضه در بازار موجب شده تا تقاضایی نیز برای ارز وجود نداشته باشد؛ به‌عنوان نمونه در روز دوشنبه همین هفته 75 میلیون دلار توسط بازارساز در بازار متشکل ارزی عرضه شد، اما کمتر از یک‌میلیون دلار خریدار وجود داشت. علاوه بر بازار متشکل ارزی، عرضه ارز در نیما نیز افزایش محسوسی داشته است. 2- صادرکنندگان هم در روزهای اخیر حدود 150 میلیون دلار به سامانه نیما تزریق ارز داشته‌اند.3- خبرهای مربوط به آزادسازی دارایی‌های ایران در عراق و کره جنوبی نیز عامل بعدی تأثیرگذار بر شیب نزولی قیمت ارز بود. آزادسازی 5.5 میلیارد دلاری منابع ایران در عراق خبر مهمی است که بعد از سفر اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی به عراق اعلام شد. 4- برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی از هفته جاری نیز از دیگر سیگنال‌های مثبتی بود که بازار ارز را تحت تأثیر قرار داد و باعث شد تا خریدهای هیجانی فروکش کند.

نکته تحلیلی: بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که نرخ فعلی ارز واقعی نبوده و تنها هیجانات کاذب و فعالیت مخرب سودجویان سبب افزایش شده است. در چنین فضای ملتهب بعد از فروکش کردن نرخ ارز، بانک مرکزی با تصمیم جدی و با دقت و مراقبت، عرضه و تقاضا را مدیریت نماید تا مجدداً سوداگران در این عرصه یکه‌تازی نکنند. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز              

«امربه‌معروف و نهی از منکر» را جدی بگیریم

شهادت یکی دیگر از جوانان غیور کشورمان در ام‌القرای جهان اسلام به خاطر امربه‌معروف و نهی از منکر نشان داد که علیرغم توطئه‌های متعدد دشمنان اسلام و انقلاب در کمرنگ کردن ارزش‌های اسلامی، هنوز کم نیستند انسان‌هایی که اجازه ندهند ارزش‌های عاشورایی انقلاب به فراموشی سپرده شود. پاسدار بسیجی محمد محمدی از بسیجیان پایگاه مقاومت بسیج انصارالامام تهران، بیست و هفتم مهرماه ۹۹ حوالی ساعت ۱۹ در درگیری با ۷ نفر از اراذل‌واوباش در منطقه تهرانپارس مورد ضرب‌وجرح با چاقو قرار گرفت و به شهادت رسید.

گزاره‌های خبری: 1- علی‌اکبر بختیاری رئیس دفتر دادستان کل کشور با حضور در منزل شهید محمدی گفت: دادستانی در حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر متعهد است و با اراذل‌واوباش قاطعانه برخورد کرده و اجازه نخواهد داد امنیت و آسایش مردم را مخدوش کنند؛ 2- قانون حمایت از آمران به معروف پس از شهادت «علی خلیلی» در سال ۹۴ به تصویب مجلس رسید و پس از ۴ سال، توسط دولت ابلاغ شد. همین روند تصویب و ابلاغ میزان تعهد و ارزش‌گذاری بر واجب بر زمین مانده امربه‌معروف را از سوی دولت نشان می‌دهد. در ماده ۱۰ این قانون آمده است: وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج مستضعفین، شهرداری‌ها و سایر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی مکلف‌اند شرایط اقامه امربه‌معروف و نهی از منکر و بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی در این خصوص را از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی فراهم کنند. بر اساس ماده ۱۱ قانون فوق: قوه قضائیه مکلف است به‌منظور تسریع در رسیدگی به جرائم موضوع این قانون، شعب ویژه‌ای را اختصاص دهد. همچنین بر اساس این قانون، آمران به معروف و ناهیان از منکر مشمول حمایت‌های قضایی موضوع ماده (۴) قانون حمایت قضایی از بسیج مصوب ۱/۱۰/۱۳۷۱ مجلس شورای اسلامی می‌گردند.

نکته راهبردی: امیر مؤمنان علی علیه‌السلام در مورد اهمیت امربه‌معروف می‌فرمایند: «فِانَّ الّلهَ سُبْحانَهُ لَمْ یَلْعَنِ الْقِرَنَ الْماضِیَ بَیْنَ ایْدیکُمْ‌الَّا لِتَرْکِهِمُ الْامْرَ بِالْمَعُروفِ وَالنَّهْیَ عَنِ‌الْمُنْکَرِ فَلَعَنَ اللَّهُ السُّفَهاءَ لِرُکُوبِ الْمَعاصی وَ الْحُکَماءِ لَتَرْکِ التَّناهِی» خداوند مردم گذشته را لعن نکرد و از رحمت خود دور نساخت، مگر به جهت آنکه امربه‌معروف و نهی از منکر را ترک کردند. ازاین‌رو، خداوند سفیهان را به‌واسطه گناهانشان و دانایان را به‌واسطه ترک نهی از منکر لعن کرد. (نهج‌البلاغه خطبه١٩٢، صفحه٣٩٦)؛ امیرالمؤمنین به جامعه اسلامی تذکر می‌دهند که ترک این واجب الهی عواقب ناگواری به دنبال خواهد داشت.

▼ خبر ویژه                           

انتقاد «محسن رضایی» از سران سه قوه

«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر استفاده از ظرفیت جلسات سران قوا برای رفع مشکلات کشور، گفت: «رهبر انقلاب، برای اداره کشور در شرایط کنونی یک امکان خوبی را فراهم کرده و به سران سه قوه اجازه دادند که در جلسات مشترک با اختیار کامل، برای عبور از شرایط جاری کشور تصمیم بگیرند. متأسفانه سران قوا از فرصتی که رهبر انقلاب فراهم کرده‌اند، استفاده نمی‌کنند. اگر سران قوا، جلسات مشترکشان را جدی بگیرند و دبیرخانه شأن را تقویت کنند و از دیدگاه اقتصاددانان استفاده کنند خیلی زود بر اداره کشور مسلط می‌شوند و بازار سرمایه و بورس نجات پیدا می‌کند». رضایی تصریح کرد: «سران قوا باید حداقل هفت اقتصاددان را در دبیرخانه مستقر کنند؛ چون سران سه قوه تخصص لازم را در حوزه اقتصاد ندارند و اگر دارند اختلاف‌نظر دارند؛ سران سه قوه باید جلسات مشترک را جدی گرفته و این جلسات را بیشتر برگزار کنند».

▼ اخبار

سخنگوی قوه قضاییه: سخنگوی دولت بی‌اطلاع است

«غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به اظهارات امروز ربیعی که گفته بود لازم است قوه قضاییه در موضوع توهین برخی نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهوری ورود کند، به نظر می‌رسد سخنان سخنگوی محترم دولت نشئت‌گرفته از بی‌اطلاعی ایشان از اصلاحیه قانون مجازات اسلامی می‌باشد. با توجه به قانون کاهش مجازات حبس تعزیری که در ماه‌های پایانی مجلس قبل به تصویب رسیده، دایره شمول جرائم قابل گذشت، توسعه یافته و برخی از مواد قانون مجازات اسلامی ازجمله ماده ۶۰۹ این قانون با عنوان هتک حرمت مقامات رسمی کشور در زمره جرائم قابل‌گذشت، قرار گرفته و در این جرائم ورود و رسیدگی قوه قضاییه نیازمند شکایت رسمی از ناحیه مقامات مذکور می‌باشد. بر اساس قانون دادستان نمی‌تواند بدون اعلام شکایت از ناحیه شاکی خصوصی دستور تعقیب و رسیدگی صادر نماید. بدیهی است در صورت اعلام شکایت برابر ضوابط و مقررات قانونی رسیدگی خواهد شد».

ایستادگی پکن در برابر تهدیدات ضد ایرانی آمریکا

نمایندگی دائم چین در «وین» در پیامی در صفحه توییتر خود، بر پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران تأکید کرد و نوشت: «طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهرماه)، محدودیت‌های انتقال تسلیحات و ممنوعیت سفر علیه ایران منقضی شده است و نمایانگر تکمیل اولین مرحله از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. این توافقاتی که به‌وضوح در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آمده است باید صادقانه مورد اجرا قرار گیرد. چین به برجام پایبند باقی می‌ماند». بیانیه نمایندگی دائم چین در وین در شرایطی مطرح شده است که از بامداد یکشنبه و با منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، مقام‌های آمریکایی ازجمله «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا، تهدیدها علیه کشورهای دیگر در خصوص هرگونه معاملات تسلیحاتی با ایران را آغاز کرده‌اند. پامپئو روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای در خصوص فروش هرگونه سلاح به ایران علیرغم منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی، هشدار داد و گفت: «بر همین اساس، صادرات برخی سلاح‌های متعارف به ایران نقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت به شمار می‌رود، ضمن آنکه خریداری هرگونه سلاح یا اقلام مرتبط از ایران، نقض قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت خواهد بود». روز دوشنبه «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز تهدید وزیر امور خارجه آمریکا را «کاملاً غیرقابل‌توجیه» دانست و گفت: «ایالات‌متحده خود یکی از فروشندگان سلاح است و در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله می‌کند. این آمریکا است که به هرجایی سلاح و مهمات می‌فروشد و در راستای منافع ژئوپلیتیکی خود، تجارت نظامی می‌کند و حتی آشکارا در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله می‌کند».

استیضاح روحانی غلط است!

درست در بحبوحه پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بود که یک‌باره میرحسین موسوی شوکی ناگهانی به بدنه اجرایی و مدیریتی کشور وارد کرد. میرحسین استعفا داد و بلافاصله در جایی نامعلوم مخفی شد. امام امت در جلسه‌ای با حضور کارگزاران اجرایی کشور، ضمن طرح موضوع استعفای نخست‌وزیر، نظر حضار جلسه را جویا شدند. آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت کشور، گرچه دل‌خوشی از کم‌کاری‌ها و کارشکنی‌های پیاپی موسوی نداشت، اما صریحاً از امام راحل خواستند با استعفا مخالفت کنند! چرا؟! چون قطعنامه و نوع پایان جنگ محصول عملکرد، مذاکره و عملیات روانی میرحسین موسوی و هم‌قطارانش بود. حال میرحسین می‌خواست زیرکانه از بازی‌ای که ترتیب داده بود خارج شود و کارنامه سیاسی خود را از قطعنامه و تبعات آن تطهیر کند. این برای آینده سیاسی میرحسین هم قطعاً مؤثر بود؛ اما میرحسین باید می‌ماند و جور عملکردش را می‌کشید و تجربه ملی از قطعنامه نیز شکل می‌گرفت. امروز هم در بزنگاه تجربه عملی ملت از برجام و درست زمانی که ملت باید با هزینه‌های سنگینی که داده بفهمد حاصل دل بستن به غرب، چیزی جز روزگار بد امروز نیست. امروز اصلاح‌طلبان غرب‌زده همه آبروی خود را در قمار برجام روی میز گذاشتند؛ وعده‌های دروغینی نظیر میوه و آفتاب و آب برجام! حال که موعد رسوایی‌شان فرا رسیده، یک استعفا و هر نوع آشوبی می‌تواند ذهنیت مردم را به سمت‌وسوی دیگری منحرف کند تا این طیف، باز هم در قامت طلبکار و مصلح اجتماعی ظاهر شوند.

▼ اخبار کوتاه

نتانیاهو ادعای امارات برای توجیه سازش را رد کرد/ «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان استقبال از یک هیئت رسمی اماراتی در فرودگاه بن گوریون اعلام کرد که اجرای طرح الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی برای تل‌آویو مهم است. این در حالی است که کشورهای عربی مانند امارات که دست به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی زده‌اند برای توجیه این خیانت مدعی شده بودند که در مقابل، تل‌آویو طرح الحاق را عملیاتی نخواهد کرد.

روحانی استیضاح شود، معاون اول رئیس‌جمهور می‌شود!/ «امیرآبادی فراهانی»، عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح روحانی انجام نشود. اگر الآن استیضاح رئیس‌جمهور را شروع کنیم، روند آن در حدود ۲ ماه طول می‌کشد و به ماه دهم سال می‌رسیم، بعد از آن نیز معاون اول رئیس‌جمهور به مدت ۳ ماه رئیس دولت می‌شود و بعد از هم به تعطیلات عید می‌رسیم و اندکی بعد نیز مهلت کارِ دولت تمام می‌شود و اگر نتیجه‌ای داشت انجام می‌شد؛ بنابراین ما در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح انجام نشود».

سهم 20 درصدی عراق از صادرات کشور/ «رامین پولادرگ»، عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در یادداشتی نوشت: «۲۰ درصد صادرات کشور ما به کشور عراق است، اما ارزش صادراتی ما در این مدت کرونا کاهش یافته است. با این وجود در ماه گذشته شرایط بهتر شده و حدود دوازده هزار کامیون بار از مرزهای عربی و حدود چهل هزار کامیون از مرزهای اقلیمی برای صادرات خارج شده‌اند. یکی از مشکلات در این برهه، قطع شدن رفت‌وآمد بین این دو کشور است. ما باید دیپلماسی تجاری را در کشور عراق قدرتمند کرده و تلاش کنیم بازارمان را در این کشور حفظ کنیم».

واکنش رهبر انقلاب به سازش جدید کشورهای عربی/ حساب کاربری رهبر معظم انقلاب در توئیتر نوشت: «ملت‌های مسلمان ذلت سازش با رژیم صهیونیستی را به‌هیچ‌وجه تحمل نخواهند کرد. آمریکایی‌ها اگر خیال می‌کنند که مسئله منطقه را به این شکل حل خواهند کرد، اشتباه می‌کنند. هر رژیمی که پشت میز مذاکره با رژیم غاصب صهیونیست بنشیند، موقعیتش در میان ملتش متزلزل خواهد شد».

این آب را رئیس‌جمهور نوش جان کنند!/ نماینده مردم چابهار در مجلس که با خود آب آشامیدنی آلوده مردم منطقه‌اش را به جلسه با وزیر نیرو آورده بود، درخواست کرد رئیس‌جمهور و اعضای کابینه از این آب بخورند!

احکام سیاسی (سؤال 65): افشاگری در تحلیل­هایی که موجب یأس و ناامیدی مخاطبین شود، چه حکمی دارد؟ پاسخ: ارائه این نوع تحلیل‌ها جایز نیست و موجب کمک به دشمنان خواهد بود؛ مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌فرمایند: «امروز هر كس كه مردم را ناامید كند و به خود، به مسئولین و به آینده بی‌اعتماد كند، به دشمن كمك كرده است. (1/1/1386)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات