بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۲۶۱۱۰

گره کور در کنگره / سیکل بحران داخلی در آمریکا کامل شد!

اکنون نه تنها سرنوشت و تکلیف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامشخص است، بلکه وضعیت سنا و مجلس نمایندگان نیز در عمل ثبات لازم ( جهت پیش بینی تصمیم سازی های حساس در حوزه های سیاسی ، اقتصادی و بین المللی آمریکا) را ندارد.
اگرچه افکار عمومی آمریکا و تحلیلگران بین المللی، اکنون بر روی انتخابات ریاست جمهوری این کشور و ادعاهای ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات متمرکز هستند اما در انتخابات کنگره( مجلس نمایندگان و سنا) نیز معادلات به گونه ای بی سابقه گره خورده است! بر این اساس، اکثریت نسبی دموکراتها در مجلس نمایندگان و اکثریت نسبی جمهوریخواهان در سنا به شدت شکننده است. همین مسئله ممکن است آمریکا را در صورت مشخص شدن نهایی رئیس جمهور این کشور تا ماه ژانویه، بار دیگر در بن بست قرار دهد. ترکیب نزدیک نمایندگان و سناتورهای دموکراتها و جمهوریخواهان در کنگره ، به معنای آن است که بسیاری از تصمیم گیری های مهم در حوزه اقتصادی( خصوصا موضوع بودجه )، سیاست خارجی و اجتماعی برای رئیس جمهور مستقر در آمریکا غیر قابل پیش بینی باقی خواهد ماند.

عملکرد ضعیف دموکراتها در مجلس نمایندگان
نمایندگان حزب دموکرات، عملکرد ضعیفی در انتخابات مجلس نمایندگان داشته اند.به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، حزب دموکرات در انتخابات سوم نوامبر کنگره، کرسی‌های بسیاری را در مجلس نمایندگان به جمهوری‌خواهان واگذار کرد و از میزان اکثریت آن‌ها کاسته شده است.  به گزارش آسوشیتدپرس، دموکرات‌ها تاکنون با کسب ۲۱۸ کرسی به اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا رسیده‌اند، اما نسبت به انتخابات گذشته، عملکرد ضعیف‌تری از خودشان به نمایش گذاشته‌اند. جمهوری‌خواهان هم تاکنون به ۲۰۱ کرسی دست یافته‌اند.به نظر می رسد در کرسی های باقیمانده نیز جمهوریخواهان بتوانند به 4 کرسی دیگر دست پیدا کنند.در این صورت دموکراتها قادر به کسب 230 کرسی و جمهوریخواهان موفق به کسب 205 کرسی خواهند شد. در کنگره قبلی، کنترل مجلس نمایندگان آمریکا با تعداد نمایندگان بیشتری در اختیار دموکرات‌ها بود. بخشی از کرسی‌هایی که به تازگی در کنترل جمهوری‌خواهان قرار گرفته است، در سال ۲۰۱۶ هم در اختیار آن‌ها بود.

محاسبات دموکراتها نادرست بود
علی رغم آنکه تصور می شد دموکراتها قادر به افزایش اختلاف کرسی های خود با جمهوریخواهان و حرکت به سوی اکثریت مطلق در مجلس نمایندگان هستند، اما نتایج به دست آمده، موقعیت آنها را شدیدا تضعیف کرده است. در این صورت، جمهوریخواهان می توانند ضمن مذاکره با برخی نمایندگان دموکرات، در رای گیری های مهم و تعیین کننده، آرای آنها را به سود خود به گردش در آوردند. ضمن آنکه برخی کارشناسان آمریکایی معتقدند شکافهای حزبی میان دموکراتها، در مجموع پررنگ تر از جمهوریخواهان است. البته در مقابل، دموکراتها استدلال دیگری دارند! آنها معتقدند در صورت شکست نهایی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، وی به شدت آسیب پذیر خواهد شد. برخی جمهوریخواهان از ترامپ فاصله گرفته و وی را موجب بدنامی حزب متبوع خود دانسته اند. اما در مقابل، عده ای دیگر معتقدند که رئیس جمهور آمریکا نقطه ثقل جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 محسوب می شود و باید کماکان به حمایت از وی ادامه دهند! در هر حال، دموکراتها نیز متقابلا بر روی شکافهای موجود درحزب جمهوریخواه در کنگره کار خواهند کرد.

گره کور در سنا
این گره کور، در مجلس سنا نیز قابل مشاهده است. اگرچه دموکراتها توانستند در انتخابات سنا اختلاف آرای خود با جمهوریخواهان را کاهش دهند، اما نتوانستند اکثریت نسبی سنا را به دست بیاورند. مجلس سنا به لحاظ جایگاه تصمیم سازی، از مجلس نمایندگان با اهمیت تر است. رقابت در سنا همچنان ۴۸ به ۴۸ باقی مانده است. ۴۸ کرسی دموکرات‌ها شامل دو نیروی مستقل می‌شود. از مجموع ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی این مجلس که در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ به رای گذاشته شد، فقط تکلیف ۳۱ کرسی روشن شده است.در ایالت جورجیا، تکلیف دو کرسی انتخاباتی هنوز مشخص نیست و قرار است در ماه ژانویه( دی ماه ) رقابت دوباره ای بر سر آنها صورت گیرد. از سوی دیگر، هنوز مشخص نیست چه کسی رئیس جمهور آمریکا می باشد زیرا در صورت ایجاد بن بست در سنا، معاون رئیس جمهور آمریکا می تواند در کسوت و جایگاه یک سناتور دارای حق رای باشد.

نکته مهم تر، به غیر قابل پیش بینی بودن رفتار برخی سناتورها باز می گردد. امکان دارد برخی سناتورهای دموکرات در حوزه سیاست خارجی، از تصمیمات بایدن و کاخ سفید پیروی نکرده و آنها را به چالش بکشند. در سال 2015 میلادی و در جریان بررسی برجام در سنای آمریکا، 4 سناتور دموکرات  مانند باب منندز و چاک شومر با آن مخالفت کردند. این در حالی بود که در میان جمهوریخواهان، همه سناتورهای وابسته به این حزب مخالفت مطلق خود را با این توافق اعلام کردند. در دوران ریاست جمهوری جرج واکر بوش و در رای گیری سنا در خصوص جنگ عراق نیز 29 سناتور دموکرات با جمهوریخواه همراه شدند که هیلاری کلینتون و جو بایدن نیز در لیست آنها قرار داشتند!

بازی هنوز تمام نشده است!
علی رغم اینکه اکثر رسانه ها  و حتی فاکس نیوز، شبکه وابسته به حزب جمهوریخواه شکست نهایی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرده اند، اما رئیس جمهور آمریکا معتقد است که بازی هنوز تمام نشده و او معادله را به سود خود باز خواهد گرداند!
چنانچه شبکه یورونیوز گزارش داده است، دونالد اعلام کرده است که تیم کارزار انتخاباتی او هفته آینده پاسخشان را در ارتباط با «تقلب گسترده و اشتباهات فاحش» در جریان انتخابات در روز سوم نوامبر، دریافت خواهند کرد و بر این اساس نامزد جمهوریخواهان گفت که «نشانه های پیروزی بسیار نزدیک است.»

وی که ماه‌ها تلاش کرده تا نتایج انتخابات را با «اتهامات اثبات نشده تقلب» تضعیف کند، شنبه گذشته متعهد شد که با یک استراتژی قانونی پیش خواهد رفت و امیدوار است نتایج انتخابات در برخی از ایالت‌ها را لغو کند.تا امروز تنها معدودی از سیاستمداران جمهوریخواه که اغلب اعضای این حزب در کنگره هستند، تا حد زیادی از استراتژی او حمایت کرده‌ و اغلب آنها سکوت اختیار کرده‌اند.
با این حال برخی از جمهوریخواهان مانند تد کروز و لیندسی گراهام از ادعای ترامپ مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات حمایت کرده اند.

دونالد ترامپ در پیامی آشکار  در صفحه توییتر خود نوشت: «واقعیت ساده این است كه این انتخابات هنوز به پایان نرسیده است. جو بایدن به عنوان برنده هیچ ایالتی تأیید نشده است، چه رسد به برخی از ایالات که بسیار مورد مناقشه است و یا ایالاتی که مبارزات انتخاباتی ما دارای چالش‌های قانونی معتبر و قانونی است؛ ایالت‌هایی که می‌تواند پیروز نهایی را تعیین کند.»

مجموع موارد ذکر شده، نشان دهنده وقوع بحرانهای مزمن سیاسی در آمریکاست. اکنون نه تنها سرنوشت و تکلیف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامشخص است، بلکه وضعیت سنا و مجلس نمایندگان نیز در عمل ثبات لازم ( جهت پیش بینی تصمیم سازی های حساس در حوزه های سیاسی ، اقتصادی و بین المللی آمریکا) را ندارد. بر این اساس فارغ از اینکه در ماه ژانویه چه کسی در مسند قدرت در آمریکا قرار می گیرد، با دردسرهای زیادی در مجلس نمایندگان و سنا مواجه خواهد بود که غلبه بر آنها ساده به نظر نمی رسد!
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات